Gå til innhold
Arkivverket

[#71338] Hjelp med noen heidøler.


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Har aner fra Heidal jeg sliter med å finne ut mere om:Tor Mikkelsen, født rundt 1820, og Anne Pedersdtr, født muligens litt før 1820, de fikk en datter, Anne i 1850.Ellers er jeg og interessert i mer info om Ragnhild Olsdtr Sveen, født 14.04.1838.Om noen har noe å supplere med her så setter jeg stor pris på det.Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det er nok riktig par ja, takk. Da er denne Tor fra Bjølstadeie om jeg tyder det rett men hvilken plass er Anne fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Faren til Tor Mikkelsen het Mikkel Hansen Bjølstadeie, mens far til Anne Pedersen var Peder Pedersen. Brudgommen var 25 år i 1847, f.ca. 1822, mens bruden var 29 år gammel, f.ca. 1818.Tor og Anne hadde ei datter Ingri, f. 28.10.1844 i Heidal i Vågå – se nr. 33 - Oppland fylke, Heidal i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /2 (1842-1856), side 115. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070130640120.jpg>LenkeSå hadde de en sønn, Hans, f. 27.12.1850 – se døpte 1851, nr. 5 - Oppland fylke, Heidal i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /2 (1842-1856), Fødte og døpte 1851, side 236. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDatteren Synnev ble født 13.4.1854 – se nr. 26 - Oppland fylke, Heidal i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /2 (1842-1856), Fødte og døpte 1854, side 243. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner også ei datter Imbjør, f. 11.4.1861 – se nr. 30 - Oppland fylke, Heidal i Vågå, Ministerialbok nr. 6 /2 (1857-1872), Fødte og døpte 1861, side 127. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er vel familien i 1865 - LenkeIfølge folketellingen var Anne født i 1848 – Her har jeg funnet dåpsinnførselen til Anne, hun var født 5.10.1847 – se nr. 34 - Oppland fylke, Heidal i Vågå, Ministerialbok nr. 5 /2 (1842-1856), Fødte og døpte 1847, side 120. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Leirflaten finner du også i FT1875 under 0517 Sel. Nedre Leirflaten var en av 27 Bjølstadeier (husmannspl). Hilsen Helge H. fra Heidal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen, Anders!Da datteren til Anne og Tor, Ingri, ble døpt i 1844, var Ole Mikkelsen og Mari Mikkelsdatter Bjølstadeie blant fadderne. Kanskje søsken av Tor?Jeg finner ingen Mikkel Hansen som far. Derimot finner jeg et ektepar som heter Mikkel Kristensen og Synnøve (Synnev) Hansdatter som har følgende barneflokk:Ole Mikkelsen, født 31.3.1817 – nederst til venstre - Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 3 (1815-1827), Fødte og døpte 1817, side 32-33. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9249&idx_id=9249&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Mari Mikkelsdatter, døpt 3.3.1820 – se til høyre, nr. 16 - Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 3 (1815-1827), Fødte og døpte 1820, side 82-83. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke THOR Mikkelsen, døpt 9.6.1822 – se venstre nr. 44, foreldrene bodde da på Bjøstadeie - Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 3 (1815-1827), Fødte og døpte 1822, side 128-129. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ingrie Mikkelsdatter , født 18.12.1825 – se til høyre nr. 10 – her er også foreldrene Mikkel Kristensen og Synnøve Hansdatter bosatt på Bjølstadeie - Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 3 (1815-1827), Fødte og døpte 1825-1825, side 186d. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Her har jo flere vært svært kjappe med å finne ut mye. Imponerende for en som ikke har helt taket på kunsten å finne folk i kirkebøker.Regner med man kan gå ut ifra at Mikkel Hansen da er en en feilskrivning og at Mikkel Kristensen er det riktige?Tusen takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ragnhild Olsdatter var KANSKJE søster til brukeren i Sveen, Syver Olsen, som var husmannsplass under Ryen, nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ragnhild var forøvrig den Ragnhild jeg lette etter, hadde vært gøy å finne ut mer om hennes aner og evt søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne dåpen: Anne Pedersdatter, uekte datter av Peder Pedersen og enka Anne Olsdatter Haraldstadeje: LenkeKanskje dette er din Anne Pedersdatter, kona til Tor Mikkelsen?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anders Bakken

Er det forresten noen som greier å finne ut når foreldrene til Ragnhild Olsdatter giftet seg? Jeg har ikke greid å finne giftermålet til Ole Syversen og Anne Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Tusen takk! I folketellinga 1801 finnes det en Ole Syversen på 15 år på en plass under Ulevolden. Kan det være samme Ole da tro? Er ihvertfall den som er nærmest hva alder angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Tusen takk! I folketellinga 1801 finnes det en Ole Syversen på 15 år på en plass under Ulevolden. Kan det være samme Ole da tro? Er ihvertfall den som er nærmest hva alder angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.