Gå til innhold
Arkivverket

[#71339] Nils Helgesen Spissøy i Finnås, Sunnhordland. Hvem var han gift med?


Gjest Arne D. Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne D. Tveit

Jeg søker opplysninger om hvem Nils Helgesen Spissøy f. ca. 1700 - d. ca. 1756 var gift med. Årstall for vielse og eventuelle barn er også av interesse.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Fra Bømlo IV, s. 551:'6) Nils Helgesson Utbjoa, Ølen, f. ikr. 1700, d. 1756. G.m. Sissela Esaiasdtr. Spissøy, nedre (nr. 23), f. ikr. 1704, d. 1779. Born: a. Ågota, f. 1731. b. Ågota. f. .1733, g. Spissøy, nedre (nr. 14). c. Helge, f. 1736, g. Spissøy, nedre (nr. 8), d. Esaias, f. 1738, d. før faren. e. Inger, f. 1740, d. før faren. f. Østen, f. 1745, g. Spissøy, øvre (nr. 42). Nils var brukar frå 1733 til han døydde, men bygsla ikkje før i 1740. Ekkja hadde bruket til 1761. Nils kjøpte Stokka i 1730 og brukte garden eit par år. Han åtte og Vinterstøbakken og part i Kuleseid og Sakseid.Skifte etter Nils vart halde i 1756. Bruttoeiga var 98 rdl. 5 mark og 3 skill. Netto 85 rdl. og dertil jordegodset. Nils fostra 5 kyr, 3 kviger, 1 kalv og 1 hest. I 1762 vart bruket delt i 2 like bruk, seinare bruk 3 og 4.'mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Takk skal du ha Kjellaug.Her var det mye nyttig informasjon. Jeg prøver å lage en oversikt over Utbjoa. Da er det nyttig å ta med hvor det blir av etterkommerne. Det er værdt å merke seg at det var forbindelser mellom folka på Arnevik, Bjoa og Finnås på 1700-tallet. Ser at Børøy-folket kommer inn her også.Vet du hvor Bømlobøkene er å få kjøpt?Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Sist jeg hørte om Bømlobøkene var de utsolgt, men de skal komme ut på nytt sier de. Skal undersøke i neste uke for da er jeg på Bømlo.Den første gan Børøy er nevnt i et diplom er i et diplom er i 1341:'diplom datert 15 februar 1341, utskrevet på Bærøy (Finnaas), der Joron Baardsdatter selger med gjenkjøpsrett, jordegods i gården Stangeland i Ølen, til Magnhild Aanundsdatter. Dokumentet finner du her: Lenke 'Første mann på Børøy, Oluff d. før 1609 var min 10. tippoldefar.Tror nok det var en god del forbindelser her og sjøsagt og med Stord.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ring først til Bømlo kommune. Jeg kjøpte Bømlo II i fjor fra kommunen. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.