Gå til innhold
Arkivverket

[#71345] Fredrik Gerner bosatt i Moss


Gjest Torbjørn Klevjer
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er et forfedre eller etterkommere du er interessert i?Du sier han døde i 1892, men hvor var det? Vet du når han var født, og evt. gift med hvem? Ikke funnet han død i lands. eller byen Moss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Klevjer

Fant hans navn når jeg søkte: En naturperle i generasjoner Side 25 under Fattigloven og Møllearbeiderne først (Mossemagasinet 2001)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Gernerfamilien må jo kunne sies å være en av Moss sine 'viktige' familier. Du vil sikkert finne mye om dem i mosselitteraturen.Moss bibliotek har stamtavele over familien Gerner: [url="http://www.moss.folkebibl.no/cgi-bin/websok?mode=p&st=p&tnr=59419&tpid=10802>Lenke men det ser ut som du må til Moss for å se i den, at den ikke er til utlån.Fredrik Gerner som d søker heter Johan Fredrik og er født i Moss 1849 Lenke nr 104Carl Ewald som ble nevnt i innlegg 3 er bror til Johan Fredrik Gerner. Her er fam i 1865: LenkeDen bok du kan forsøke å låne er Moss Bys historie bin 3, som dekker tiden 1880-1990 av Nils Johan Ringdal. Der vil du spredte steder kunne finne en del om Gerner Familien.Likeså boken Mossiana, av O.P. Nyquist (bestill en med register, for det finnes, men jeg tror ikke det er satt inn i alle bøkene). Der vil du også kunne finne en del om Gerner. Spesiellt litt om hva de drev med og hva de eide av eiendommer i byen.Ellers har sikkert biblioteket evt flere bøker å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Lenken til dåpen ble feil, det la seg inn noe annet. Når jeg forsøkte igjen skjedde det samme. Her er heller info om hvor i kirkeboken du finner det: Ministeralbok Moss1845-1851, side 51, dåp nr 104.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Bestiller du Moss bys historie så ta med bind 2 også, dekker tiden 1700-1880. Der er det også mye.Det står for mye mange spredte steder, så det blir vel bare uoversiktelig å dra det sammen her. Bestill heller bøkene selv om du vil det. Evt send meg en mail.Det fremkommer i allefall at Johan Fredrik, kjøpmann, visekonsul er født i 1849 og dør i 1892. Carl Ewald, kjøpmann, visekonsul er født 1847 og dør i 1890. Faren deres Jens Ludvig, kjøpmann. er født 1810 og dør i 1869. Moren deres Fredrikke 'Rikke' Gerner f. Ewald er født 1824 og dør i 1910. Anne lene alenehagen@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. I dag var det litt bedre vær. Tok en tur på kirkegården og fant gravene, for dette er graver som fortsatt er der selv om de er gamle.Bildet som er med her er av graven til Johan Fredrik Gerner.

bilete7385.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så gravstenen hvor bl.a Carl Ewald Gerner er. Hans navn finnes på en av de 4 sidene, men det er svak skrift, og kan ikke ses på bildet her.

bilete7386.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Disse to stenene i de to forrige innlegg står på en familiegrav. Det er også som du ser 3 gravstener til på denne familiegraven.

bilete7387.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så på en plass litt nærmere kapellet finner man graven til Jens Ludvig Gerner, f. 12/12-1810 død 30/1-1869

bilete7388.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Siste bilde. Ved Jens Ludvigs side ligger gravstenen til hans hustru Fredrikke. Svært svært vanskelig å lese, og kan nok ikke leses på bildet.Det ligger flere Gerner på kirkegården. Jeg har bare tatt de som er aktuelle i forhold til de som er nevnt her i debatten. jeg vet jo ikke om du er ytterligere interessert i fler. Jeg kan alltids ta tur igjen dit,om du skulle være interessert.Lyst på en Mossetur for å se gravene ? I såfall kan jeg forklare deg hvor du finner gravene, evt kan jeg vise deg dem, om det skulle være aktuellt en gang.Hilsen Anne lene

bilete7389.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Klevjer

Til Anne Lene Hagen,Moss Det var stort for meg å få disse bilder i mitt arkiv. Mange tusen takk for jobben. Andre som er av intresse måtte være Hanna Brochenhuus Gerner ft. 1788 gift med Henrich Gerner ft. 1781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hendrich Gerner kan i alle fall føres 5 generasjoner tilbake på morssiden. Vedr. ektefellen, du mener Hanne Brochenhuus Løvenhielm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vær forsiktig med NST såpass gamle som f.eks. 21, bruk dem bokstavlig som Jon Erik skriver, 'muligheter'. (Jeg har alle NST og mener å ha gjennomgått materialet om Gerner eller Gierner som nok er mer vanlig på 1700-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Farsiden er enda mer 'spennende' enn morsiden. Gerner-grenen ender i Skotland med bl.a. biskop i Viborg Henrich Gerner på veien. Om han og sønnesønnen Henrich Jensen Gerner (farfar til den av deg nevnte Hendrich) kan du lese i Dansk biografisk Lexicon som ligger på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OkFor de som er interessert, og som ikke har lest det, så har jeg publisert en historisk oversikt over denne slekten utgitt av Historisk Tidsskrift i 1873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Torbjørn Klevjer. Så hyggelig at du hadde glede av bildene. Henrich Gerner og hustru finnes nok også. I dag silregner det ute, men skal ta en tur til kirkegården en dag med brukbart vær og se.Du har sikkert disse opplysningene, men jeg tar de med. I flg Moss bys historie bind 2, er Hanna Gerner f. Brockenhuus Løwenhielm født i 1788 ph død 1874. Kjøpmann, ridder og stortingsmann Henrik Gerner er flg samme bok født 1781 og død 1874.I boken Mossiana som jeg nevnte i et tidligere innlegg, står avskrifter av noen graver på den gamle kirkegård:1) Herunder hviler Hanna brockenhuus Gerner f. Løwenhjelm f 4/12-1788 g 1810 m. Capt Henrik Gerner. Død 28/1-1784.Henrik Gerner står også der, og der er det langt mer omfattende tekst ja: ' Her hviler det jordiske af en Mand, hvis kraftige og gavnlige virksomhet utbredte Held og Velsignelse omkring ham i en stor kreds: Henrik Gerner. Captein i den norske Armee, Ridder af Sværd ordenen og Dannebrog f 27/2-1781 død 11/2-1837. Bestemt for en anden Virkekreds end den han valgte, blev han student ved Kjøbenhavn Universitet 1800. Da Norge trængte til sine sønners modige Forsvar, stillede han sig kjæk i dets Krigeres Rækker. Elsket, agtet og hædret forlod han igjen Krigerenes bAne for i en anden og mere udvidet Virkekreds som Handelsmand, Brugs og Fabrikeier at gavne Fædrelandet, og det lykkedes han i sjelden Grad. At virke og leve var for Gerer èt. Da sykdom berøvede ham Kraft til at virke, borttog den også hans Kraft til at leve. Han døde i en øm Hustrus kjærlige Arme. Hanna Brockenhuus Løwenhjelm, der efter at have været hans Livs trofaste Ledsagerinde i 27 aar, nu som dybtsørgende Enke med 4 Børn, alle i en Alder, at de fuldelig føle og fatte deres uerstattelige Tab, væde hans Leie med Afskedens tunge Taarer og velsigne han Minde. Så står et værs: Ja velsignet skal Dit Minde være- Hædersmand, hedenfarne elskte Ven- Lig et plantet Træ Din Færd skal bære-rige Frugter længe, længe end - Hvil paa virksom Dag i Graven sødt-ædel Virken reder Leiet blødt.'Som du ser ikke småtteri som innskripsjon på Henrik Gerner sten.Henrik Gerner finnes det jo også masse masse om i Mosselitteraturen. I Moss har vi en gate oppkalt etter han, Henrik Gerners gate. Likeså har vi Gernergården.Så som du forstår. Er du glad i å lese så bestill deg litt Mosselitteratur på biblioteket.I boken: Moss som den var, gamle bilder fra byen av Jørgen Herman Vogt, 2 utgave, 1970 finnes flg på side 60. Teksten til bildet forklarer.

bilete7393.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.