Gå til innhold
Arkivverket

[#71347] Anders Andersen (Gilhuus/Huusebye)


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Søker opplysninger om Anders AndersenHan får en ukete sønn, Andreas, den 23.04.1805 i Fluberg sammen med Anne Maria Blix, han er der kalt Anders Andersen Huusebye.Ett år senere dukker paret opp igjen i Lier, med en datter Mathea født 06.04.1806, Nå er Anders Andersen kalt Gilhuus, og barnemoren er kalt jomfru Anna Maria Svendsdtr Blix. (Går ut ifra at det er snakk om det samme paret selv om det kanskje ikke kan sies å være bombesikkert..)Har prøvd disse her på DIS-fourm og men det virket som om det stoppet opp så jeg krysser fingre for at noen her kanskje sitter på noe info om disse.Andreas Andersen er oldefar til min oldemor.Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er vel ganske sikkert at det er samme paret som fikk begge barna. Ved Andreas sin dåp i Land stå står jo faren oppført som Anders Andersen Husebye i Lier prestegjeld, og ved Matheas dåp i Lier så er Anne Marie Sd. Blix på Huseby og Anders Andersen tydeligvis på Gilhus. Det står også at det er deres andre leiermål sammen. Det er vel heller ikke så mange som het Anne Maria Svendsdt. Blix heller på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Nei det kan vel knapt betviles at det er det samme paret..Men at det ikke skal kunne gå an å finne ett eneste fornuftig spor etter disse menneskene utover det er mer enn hva jeg kan fatte..Andreas Andersen endte opp på plassen Engum u. Kongsli i Nord-Fron, regner med han ble adoptert bort i ung alder for når han dør i 1884 så står han oppført som født på Engum. De andre menneskene er sporløst forsvunnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg prøvet å lete etter Anders Andersen i Land og Lier i 1801. Det er jo egentlig ganske håpløst da det er mange som heter det og ikke vet jeg hvor gammel han var, men jeg fant denne i Lier Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Den er ikke utenkelig, men trenger vel muligens noen med lokalkunnskaper fra området for i det hele tatt å bli sikrere..Har latt Anders vile litt nå å tatt for meg hva som skjedde med Andreas etter at han kom til Fron. Kort oppsummert: Gift i Sødorp Kirke 18.02.1829 med Karen Pedersdtr Kankrud, Gausdal. Fikk to sønner. -Erland Andreassen 22.02.1832 Gift 06.12.1855 med Anne Olsdtr. Volden, Sødorp -Amund Andreassen 16.08.1834 Gift 29.10.1857 med Embjør Pedersdtr. GulbransstuenErland og Anne fikk fire unger Kari (1853-1853) Amund (18.06.1856-1933) (Min tipp-oldefar) Oline (1860-) Karen (1863-) Erland og Anne budde i Ellingstuen før de havnet på plassen Turtop også kjent som Gråsletten i SødorpAmund og Embjør fikk seks unger Amund (02.04.1856- Mari (18.06.1859- Peder (26.04.1864- Karen (19.02.1866- Ole (06.05.1868- Iver (1870 i følge folketellingen 1875, fant han ikke i kirkeboka i farten.) Amund og Embjør bodde på husmannsplassen Embjør var fra i 1865, men i 1875 var Amund blitt husmann på plassen Lundstuen.Da krysser jeg fingre for at det finnes etterslekt av en eller annen her som vet litt mer om de riktig gamle dager.. :-)Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Får sjekke ut den Anders'en også å se om han er en aktuell kandidat. :-) Aner meg at det blir litt vanskelig å vite at man finner riktig Anders her men..Skulle ønske Anders var ett litt mindre brukt navn.Hilsen... ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Har litt mer om familien:Far: Anders Hansen Født på Sørsdal, døpt 11 mai 1741 i Tranby kirke, ukjent dødsår Mor: Anne Simonsdt født ca 1746 Død 29 apr. 1810 på Gilhus, 64 år gammel, begravet 6 mai 1810 i Frogner kirkeDe får disse barna:Uekte, Kirsti f. 21 mars 1765 på Skånarud, døpt 31 mars 1765 i Tranby kirke Hennes mor er Ingeborg Kristoffersdt FuglerudSimon f. 29 des. 1766 på Torsrud-e, døpt 3 jan. 1767 i Tranby kirkeRønnef f. 30 okt. 1769 på Skånarud, døpt 1 nov. 1769 i Tranby kirke. Død 1771Anne f. 4 mars 1774 på Foss-e, døpt 2 mars 1774 i Frogner kirke. Gift 19 mai 1798 m/Tor VebjørnsenRønnaug f. 26 nov. 1777 på Foss-e, døpt 30 nov. 1777 i Frogner kirkeLars f. 2 jan. 1780 på Foss-e, døpt 9 jan. 1780 i Frogner kirkeLars f. 3 aug. 1782 på Sørsdal-e, døpt 11 aug. 1782 i Tranby kirkeAnders f. 16 juli 1786 på Høvik-e, døpt 23 juli 1786 i Frogner kirkeFinner ingen av disse som faddere til MatheaGilhus, Huseby og Høvik ligger i nærheten av hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk for hjelp og gode innspill så langt ihvertfall.Skal ta å studere de litt mer når jeg er tilbake fra ferie. :-) Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anders Bakken

Jeg blir ikke klok på denne Anders Andersen, men for å flytte temaet opp igjen så gjør jeg ett siste forsøk før jeg gir opp både han og barnemoren. Så spørsmålet blir da om noen har støtt på datteren Mathea igjen etter at hun ble født, hvem vet, kanskje det kan skaffe noen ledetråder på ett eller annet vis om hun har etterslekt da.. krysser fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg lurer på om ikke Maya har funnet rett familie, samt dødsfallet til Mathea, jfr. innlegg 12. Jeg plundrer litt med gjenstridige lenker, men prøver med dåpen hennes, nederst på venstre/øverst på høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8440&idx_id=8440&uid=ny&idx_side=-116>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Takk for informasjonen begge to! :-) Jeg mener moren heter Anna Maria Blix, å at hun visstnok er en Svendsdatter, å ikke svensk.. Men det sto veldig mye der som jeg ikke greide å tyde så jeg kan ta feil. Forøvrig har det vært svært vanskelig å finne noe sikre opplysninger om opphavet til denne jomfruen som hun så passende blir kalt, ved sitt andre uekte barns kirkebokinnføring.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står: Uægte pigeb. Mathea født. 6. april. Moderen er Jomfru Anna Maria Blix, men angivet Svensd. paa Husebye. Test1: Sara Bentsd. Husebye, Ane Nielsd. ibid., Ellef Jonsen Tuverud, Jon Aslesen fra Brage.., Xstopher Xstophersen Husebye. Til barnefader angivet ung karl Anders Andersen Gilhuus Grinden? Begges 2det leiermaal med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Ang jomfru Blix og hennes opphav opprettet jeg en diskusjon på disforum LenkeEr mange ledetråder der, men så langt ser det ikke ut til at vi har funnet ut noe sikkert ang hvem Anna Maria var, når hun var født og hvem foreldrene var.. Men mange gode teorier har det dukket opp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Ovenstad var Major Svend Blix(16) veimester i Akershus. Jeg lurer litt på om han kan være sønn av conducteur Jens Svendsen Blix 1761, gift 28/11 1740 Strømsø med Christine Sophia Sahlgaard(1717 Bragernes-1785 Strømsø)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Berit, tviler på om det er rett jente. En av søstrene hennes, Helvig Leschly (12 år i 1801) giftet seg med Mauritz Chr. Hansen 20.10.1816, og familien er omtalt i 'Erindringer af mit Liv', Conrad N. Schwach (KA forlag 2008). Han nevner søstrene hennes, ink. Anne, så det skulle tyde på at hun fortsatt var i 'familiens skjød' i 1816. Faren var da blitt tollkasserer i Christiania,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for tilbakemeldingen Astrid. Det var jo en bitte liten mulighet, for denne Anne M. Blix er vanskelig å finne. Lurer på hvor og når hun døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket døde i Lier 1824-39 uten å finne noen jomfrue eller Anne Marie Blix.Fadderne til Andreas har jeg sett på i 1801: Sersjant Eriksen og qv., Niels Sædahl. Og her er det noe jeg ikke helt får til. Niels på Sædahl = Niels Eriksen Sædahl var sersjant(se®geant). Hva da med sersjant Eriksen og kvinne? Kan det være samme mann, men det høres veldig rart ut at presten skal ha skrevet samme mann to ganger med litt forskjellig navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.