Gå til innhold
Arkivverket

[#71347] Anders Andersen (Gilhuus/Huusebye)


Gjest Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Har gjort det samme, Berit, for jeg har virkelig blitt nysgjerrig på disse folka (samt at Anders trolig er broren til en tippene mine...). Den eneste Blix jeg finner i 1815-tellingen, er gårdbruker Marthe Blix, på en av Huseby-gårdene, tror jeg, men noe mer om henne har jeg ikke funnet. Kanskje hun er fadderen du fant i innlegg 22?Jeg har heller ikke funnet Andreas konfirmert i Lier, så jeg sitter med en følelse av de flyttet ganske fort, men hvor? Til Fron, der sønnen gifter seg??Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det ser ut til at han er innført som Andreasen både ved vielsen sin, og ved dåpen til sønnene, mens han igjen er blitt til en Andersen når han dør. Det var vel muligens litt avhengig av tolkningen til den som førte inn i bøkene i hine hårde dager om det ble Andersen eller Andreasen?Men går det an å finne han utflyttet fra Fluberg/Land noen gang? Å om foreldrene evt fulgte med da, eller om han er adoptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Med tanke på utflytting så er det muligens vel så interessant med utflyttingslister fra Lier, om det finnes, siden vi vet at foreldrene til Andreas får en datter der året etter at Andreas ble født i Fluberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, i forbindelse med konfirmasjonen hans, innlegg 27, står det at han var kommet fra Lands prestegjeld, MEN det er noe jeg stusser på: Andreas ble døpt i Fluberg 23. april 1805 - det står ikke når han er født - og det andre barnet til Anders og Ane Marie født 6. april året etter. Var Andreas bortimot 1 år gammel da han ble døpt? Ammet ikke moren barnet selv? Eller ble lille Andreas igjen i Fluberg hos fosterforeldre el.l.? (ikke helt uvanlig). Antar du skjønner hva jeg mener.Hvor lenge Anders og Ane Maria ble i Lier, er vanskelig å finne ut, de er iallefall ikke med i 1815-tellingen. Kanskje de bare var på 'kort-visitt' hos slekta hans? Som nevnt tidligere, starter de fleste inn- og utflyttingslistene rundt 1814, og jeg har sjekket både Lier og Land, men hittil uten hell, er jeg redd.Kanskje du skulle se under Bragernes/Drammen etter foreldrene hans, for hvis den Major Svend Blix, som døde på Bragernes, er faren til Ane Maria, så kan de jo ha flyttet dit. Alternativt lete etter dem under Fluberg og Land.Håper du finner ut av det!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Bakken

Det er veldig mye merkelig rundt dette paret her altså.. Men som du påpeker så vet vi jo ikke hvor gammel han var når han ble født, jeg for min del undret også litt over at han var såpass gammel når han ble konfirmert, minst 19 år. Men er det noen som greier å tyde alt som står anført på konfirmasjonen hans? (link til den på innlegg 27.) Er vel mye trolig at Andreas aldri ble med til Lier, når og hvordan han havnet på Fron er ett annet spørsmål som det vel blir vanskelig å få svar på. Men jeg mistenker at forloverne ved bryllupet hans kan ha noe med det å gjøre, navnet til den ene er Svepe (Sveipe) å det er en relativt stor gård, som ligger ett godt stykke ifra husmannsplassen Andreas bor på, men av en eller annen grunn så er han altså forlover..Ett annet spørsmål er jo hvor lenge Anders og Ane Marie holdt sammen, jeg mistenker de har forsvunnet på hver sin kant ett eller annet tidspunkt etter datterens død. Men det kan nok være verdt å sjekke litt i Drammen også.Denne hobbyen er virkelig ikke bra for nattesøvnen!Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hva gjelder konfirmasjonen, så står det Andreas Andersen Engum kommet fra Lands Prestegjeld. F (far): Anders. M (mor) et eller annet jeg ikke skjønner (frøken?) Anne Marie Blix. Hadde vært flott hvis noe klarte å tyde det som står i forbindelse med foreldrene hans, ja!At han var 19 var ikke helt uvanlig, selv om de fleste var noen år yngre,hilsen Astrid, som tiltrer nattesøvn-sukket, men NÅ ta jeg kvelden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

heisan på morran, i innlegg 16 viser Maya til dødsfallet til han som KANSKJE er faren til Ane Maria: Major (så står det noe jeg ikke helt skjønner) Svend v. (von????) Blix. Han døde/ble begravd i Bragernes 21. mai 1813, så det er muligens lurt å sjekke om dødsfallet hans står i 'Døde i Norge' (husker ikke i farta hvilken av bøkene det blir, men selvsagt den som dekker tidsperioden). Er du heldig, står det noe der, samt hvis du er ennå heldigere: henvisninger til evt. nekrolog i avis (var vel ikke kommet egen 'Drammensavis' ennå). På den måten kan du kanskje finne ut om HAN var faren hennes, og da er du et skritt videre,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Men hvor var major og veimester Svend Blix i 1801? Hører han og hans familie til dem som var uteglemt i 1801, kanskje fordi de flyttet fra ett sted til et annet på det tidspunkt? I så fall kan det jo forklare hvorfor det også synes å være så vanskelig å finne Anne Maria Blix.For det tilfelle at Svend kanskje ikke skulle stå oppført med slektsnavn i 1801 (det hendte), har jeg søkt på (inneholder) 'major' og (begynner på) 'Sven', men får ingen tilslag. Det er jo også mulig at han ikke var major ennå i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Anders Bakken

Lenge siden jeg har sett på denne debatten nå da jeg egentlig gikk litt trøtt av dette paret som det har vært så vrient å finne noe sikkert på.. Men fikk tilfeldigvis øye på ett ekteskap, inngått i Drøbak i 1817. Lenke Nederst på høyre side.Ett skikkelig skudd i blinde men kanskje verdt å sjekke ut allikevel, paret som vier seg, Andreas Andersen og Anne Maria Svendsdtr er vel neppe identisk med paret Anders/Andreas Andersen og Anne Maria som jeg søker, alderen taler imot det. De ville isåfall vært kun 17 og 15 år i 1805 da min ane ble født, allikevel kunne det jo forklare hvorfor han da trolig ble adoptert bort, at foreldrene ikke var gamle nok/eller i stand til å ta seg av ett barn da..Kanskje noen med litt peiling i Drøbak kan se på det og evt eliminere dette paret fra Drøbak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.