Gå til innhold
Arkivverket

[#71348] Amerikaner har bedt om hjelp vedr. Lennert Gabriel De Lange og etterkommere


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Hei, Jeg har blitt kontaktet av en amerikaner som forsøker å finne levende etterkommere i Norge, siste spor var i Oslo. Noen som vet noe om denne familien? Han vet om at Lennert Gabriel var fra Bergen.Hi, KB I am trying to find relatives in Norway, I know i still have some there, De lange's my Uncle went there and found them but I have no way of knowing. My Great Grandfather is Lennert Gabriel De lange. Limer inn eksempel på dåp i Bergen: July 18th 1806 Child Anna Catharina baptized, born 10th, father Captain (at sea) Lenert Gabriel de Lange, mother Jochomine Cathrine Lange in Churchbook for Bapthism in Bergen 1668-1815Han kontaktet meg via hjemmesiden min på myheritage.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Kikki - Fant dette på Rootsweb,under søk på Lennert Gabriel De Lange:Lennert G De Lange,født 5 sept 1835 i Trondheim,død 31 aug 1897 i Kooshaven,Sevier UT.Han må vel være sønn av Lennert,som fikk borger skap i Trondheim 1825.Lennert junior giftet seg 10 apr 1862,med Gurine Torgersen.Hun var født 31 jan 1844 i Sigdal Buskerud,Et barn av disse er nevnt: Emma Rosetta De Lange,født 27 feb 1882 i Kooshaven Sevier UT ?Jeg tror det er mere å hente,på disses etterkommere.Hilsen Karl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

supert. jeg har også tenkt at jeg kunne ringe til noen med det etternavnet ifra telefonkatalogen og høre om de vet noen om de er etterkommere etter denne mannen. Googlet ikke, så det burde jeg kanskje gjort først. takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

Lennert Gabriel de Lange og Jochumine Cathrine de Lange hadde, så vidt jeg har funnet, 3 barn.De to eldste, søstrene Maren Christine Fridericha og Anna Catharina ble ikke mer enn 2-3 år gamle. Yngstemann, Joachim de Lange (1811-1836)og født i Bergen, ble gift i Trondheim med Christine Elisabeth Urbye.Disse to fikk en sønn, Lennert Gabriel de Lange som ble gift to ganger. Hans første hustru døde ung, det samme gjorde datteren fra dette ekteskapet. Han ble på ny gift i Trondheim med Gurine Torgersen (Evensen)og fikk med henne 14 barn. De fleste av disse ble født og døde i USA i følge FamilySearch. Om noen reiste tilbake til foreldrenes hjemland er uvisst. Hvis ikke, er det nok ganske fjerne slektinger man må søke.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Rolf - Lennert Gabriel og Jochumine,hadde et barn til,Conradus født 25 apr 1808 i Bergen.Han giftet seg med Gurine Christine Gabrielsen.De fikk sønnen Conradus,døpt 14 sept 1845 i nykirken Bergen.Andre barn: Christopher født ca 1842,den eneste med etternavnet Gabrielsen,Claus født ca 1846,Anders Daniel Bie født 1852,og Gabriel Marthin født ca 1858.Fant Anders De Lange (1852) i 1900 tellingen for Bergen,han er gift med Henrikke M De Lange,og de har barna Ragnhild født 1887,Harald født 1889,og Conradus født 1893.Mulig en kan søke på disse barna,for å finne nålevende slekt?Hilsen Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei Karl,Jeg har kun funnet en Conradus født i Bergen i 1808, nemlig han som ble født 5 januar. Han var sønn av bakermester Claus Peter de Lange og hustru Dorothea Elisabeth Jacobsen. Claus Peter var en yngre bror av den Lennert Gabriel de Lange d.e.Jeg har antatt at denne Conradus var han som ble skomakermester og gift med Gurine Christine Gabrielsen. Sammen fikk disse 11 barn.Jeg utelukker ikke at det finnes to Conradus de Lange, født i Bergen i 1808, men jeg har bare vært i stand til å finne overnevnte i de digitaliserte kirkebøkene for Bergen.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Hei KarlInformasjonen som fremkom i innlegg (6) er delvis korrekt. Lennert Gabriel fikk nok et barn, nemlig Conradus, født 25.04.1808. Denne gutten ble hjemmedøpt, men døde 2 dager gammel. Det er nok grunnen til at fødselen ikke finnes i de digitaliserte bøkene. Men han er å finne blant de som døde dette året. Så jeg heller fremdeles til den oppfatning at skomakermester Conradus var sønn av Claus Peter de Lange, noe som forsterkes ved at et av de 11 barna til Conradus ble døpt Claus Peter.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Rolf - Har heller ikke funnet noen annen Conradus,enn barnet til Claus Peter og dorothea.Så dette må være riktig!Det må derfor,som du sier bli en perifer etterslekt i Norge.Mvh Karl Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.