Gå til innhold
Arkivverket

[#71350] Ole Andreas Jacobsen, Lødningen f. rundt 1840


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg er på leting etter Ole Andreas Jacobsen, født 1835 (1900 folketelling) eller 1838 (1875 folketelling) eller 1840 (ekteskap) i Lødingen eller Folden Sør. Han giftet seg med Sara Winter Pedersdatter i 1863.Jeg har søkt kirkebøkene for Lødingen fra 1835 til 1843, men uten resultat. Dersom noen kan hjelpe meg med hans fødsel, blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne Jacob Olsen som giftet seg 18.7.1840 i Folda med Ingeborg Mortensdatter, men det er antakelig et skudd i blinde - Nordland fylke, Folda (Rørstad), Ministerialbok nr. 853A08 (1836-1856), Ekteviede 1840, side 176. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2615&idx_id=2615&uid=ny&idx_side=-174>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Takk for det du har funnet, Grethe. Det hjelper. Er fremdeles interessert i fødselen hans dersom noen har mer info på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Takk, Gro, nå har jeg Ole Andreas sin mor, og det hadde jeg ikke fra før. Har likevel lyst til å kunne finne informasjonen i kirkebøker slik at jeg har mer eksakte datoer ol, så jeg er fremdeles åpen for forslag. Takknemlig for alt jeg har fått så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiOle Andreas ble født 7/9 1840 Brenvik i Steigen og døpt 4/10 s.å. Lenke Ole mistet moren tidlig, skifte etter henne åpnet 26/5 1843 Helnes i Steigen. Formue: 140-2-10 / Gjeld: 50-1-15. Ingen andre barn nevnt.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Jeg tviler på at jeg noen gang hadde kommet på å lete i Steigen siden alle folketellingene sa Lødingen, så tusen takk for hjelpen til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Vet ikke om det er av interesse, men slenger det nå ”over” likevel :-) Ole Andreas sin mor Ingeborg Mortensdtr. var født 4/9 1816 i Brennsund, Nordfold og faren Jakob Olsen var født 1815 i Rølia ytre i Velfjord (Brønnøy)Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg henger meg også på for det tilfelle at det har interesse. I mil. ruller Helgeland 1795-1830 finner jeg Jacob Olsen født 1815 Yttre Rødlie, døpt 12.s.e.t. Fant han døpt i kirkeboka for Brønnøy/Velfjord (Nøstvig) i 1815, foreldre Ole Jakobsen og Elen Marte Olsdatter. Lenke Se nr 2 høyre side.I Sømna Gård og Slekt Bind I Åsen side 345 står Jakob født 1815 (Velfj.KB)i Rølia ytre, Velfjord i 1831, gift 1843 Steigen, Hanna Ovidia Maas Jakobsdatter, Helnes.Hans far, Ole Jakobsen er oppført født 1777, død 1832 i Lofoten (sønn av Jakob Olsen og Randi Johansdatter, Bordvika, Velfjord). Ole Jakobsen ble gift i 1813 med Elen Marte Olsdatter født 1783 Halsen i Sømna (datter av Ole Baardsen og Else Jonsdatter).Jeg har en del opplysninger om anene til Jakob Olsen.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Da enkemann Jakob Olsen giftet seg i Steigen 20.august 1843 med Hanna Ovidia Maas Jakobsdatter født ca 1819, står det at hennes far er Jakob Maas. Spekulerer på om hun kan være datter av Jakob Jakobsen Maas fra Alsvåg i Vesterålen, gift Anna Marie Dass Benjaminsdatter Walnum fra Rørstad. De bodde på gården Finseth i Hamarøy.Har noen opplysninger om Hanna ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar faktisk spurt om dette parret før. og fikk ganske mye opplysninger om dem. Jakob var gift 3 ganger og to av konene var søstre fra Hamarøy. De har stor etterslekt.Ellers er jo Moss/Maas og å finne i Alsvåg, men deres far er født i Vågan, og er av Bugge/Moss slekten på Helgeland. Samme som den Jakob du nevner. Det er utgitt en bok om Moss slekten på Hamarøy her i Harstad.Har nesten alle tippoldeforeldre på Ingeborg Mortensdtr som bodde i den delen av Steigen som og kalles Ledingen og Leiranger. De bodde på Helnes. Hun hører bl. a til i Ursin-slekten fra Lofoten.Hvis du ønsker mer så kan du gi beskjedStei ols 5 alfk start (regner med at du finner ut resten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torhild Shirley

Jeg har endelig tatt meg tid til aa se paa informasjonen dere la ut - tusen takk til alle sammen, det er mye mer der enn det jeg hadde haapet paa. Klaus, jeg tar gjerne mer info om Jacob Olsens aner. Og Hill-Gunn, jeg tar ogsaa gjerne info om Ingeborgs aner. Takk til deg ogsaa, Steinar - siden Jacobs andre og tredje ekteskap er et sidespor, skal jeg vente med det, men jeg takker for tilbud om mer info og det kan godt hende at jeg en dag benytter meg av det. Tusen takk igjen til dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Torhild. Send mail til meg (klausj-alfakrøll-online.no), så skal du få tilsendt forfedrerapporten for Jacob Olsen.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.