Gå til innhold
Arkivverket

[#71357] Ber om innspill om Rogaland slekt på FS


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiJeg ser på slekter i Rogaland og har kommet over laaaaaange anetavler som jeg ikke helt vet, hva jeg skal gjøre med.Her er et eksempel på noe jeg finner litt usikkert: LenkeMoren til Ingrid er oppført som født omk 1658, mens hun selv er født omk 1657. Dessuten er hendes mann sønn av samme Lars Ree Evensen som skal være far til hendes mor........Jeg regner med at noe er riktig i alt dette, men vanskelig å vurdere uten å ha god kjennskap til området. Har noen av dere gode råd om gode kilder ? -og evt. kommentarer til akkurat denne slektslinjen?Jeg sjekker jo det som er mulig å sjekke opp mot kirkebøker, men det er ikke nok, desverre. Sannsynligvis må jeg utelate ganske mange av personene i dette galleriet, sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Sjekket i Gjesdal bygdebok. Om Lars Velumsen på Madland, Gjesdal står det bare at han var 30 år i 1665, og var gift med Steinvor Larsdtr. fra Norheim. Hun var søster til Eivind Larsson Kluge. De hadde 2 barn: Lars og Inger. Lars ble boende på Helland, men Inger bodde på Madland.Videre Eivind Larsson fra Norheim på Kluge, Gjesdal (min ane) var født 1654 og døde 1677, skifte 19. mars 1678.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Man kan da lure på hvor resten av persongalleriet kommer fra!Foreløpig tar jeg da med de personene som du har referanser til i bygdeboken.Det er flere greiner i slekt fra dette området og troverdigheten er vel kanskje den samme over hele linjen, tenker jeg.Jeg er alltid skeptisk når man kommer før 1600. Umulig å verifisere.Takk for innspill, Eva. Veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Det er nye bygdebøker for Time, så jeg ville sjekket disse, samt Gjesdalboka. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Få tak i Søren Arnesons 'Gards- og Ættesoga for Gjestal'.Eivind Larsson Norheim på Kluge var gift med Ingrid Larsdtr. fra Foss-Eigeland, Høyland, Gift trolig 1676.Inger, datter til Lars Velumson Madland, var født ca 1679 og døde 1738 på Madland. Gift med Sven Olsen fra Kyllingstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.