Gå til innhold
Arkivverket

[#71367] Sovjetiske krigsfanger og fangeleire i Stavanger


Gjest Erling Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Jensen

Jeg leter etter informasjon om leire for sovjetiske krigsfanger i Stavanger.I Stavanger skal det ha vært en liten innhengning like nedenfor museet, ned mot teateret. Det skal også ha vært en oppe ved dagens Universitetssykehus, i Bjergsted, en liten en på Storhaug, ved Stadioen og selvfølgelig en rikt dokumentert en på Rosenberg.Det eksisterer ellers en krigsdagbok skrevet av en direktør Ole Jensen. Han var nærmeste nabo til en slik liten leir og skriver om hendelser og kontakt med fangene. Jeg skulle gjerne hatt informasjon om denne Jensen. Både han og sønnen ble tatt og forhørt av Gestapo, men slapp ut. Til slutt ble han fengslet. Skulle gjerne visst hvor han bodde, for å få plassert fangeleiren.Er takknemlig for opplysninger!Erling Jensenhttp://erlingjensen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest arne kvitrud

Jeg ville ha sjekket med Utkast til manntall over stemmeberettigede i Stavanger ved ... for 1947 som du finner på Stavanger bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Magne Haugland skrev boka 'På gjensyn' den handler om Russerfangene. magne.haugland@losmail.no Adressen står i boka,og det kan tenkes at han vet om fangeleirer i Stavanger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Michael Stokke

Hei. Atle Skarsten og meg skal skrive en bok om fangene i Rogaland. Vi også er interessert i hvilken leir Jensen bodde ved siden av. Har oversikter over en del av leirene. Deler gjerne med deg. Se f eks tyske oversikter på fliken 'dokumenter' på www.sovjetiske-krigsfanger.no Sitter nå og sorterer fangekort på de døde som ligger på Eiganes nå. Min e-post: mi-sto@online.noMichael Stokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Et sted å lete kan også være tyske kart fra krigen, for eksempel kart 1297 på Statsarkivet i Stavanger: Lenke. 'Tysk kart fra krigen. Stavanger'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Jensen

Michael!Atle Skarstein kontaktet meg tidligere og lurte på om jeg visste noe ang. russiske fangeleire på Storhaug. Dette var bakrunnen for at jeg ba om opplysninger i debattforumet til Digitalarkivet. Så her har vi nok gått rundt hverandre :-)Jeg kommer fremdeles til å lete etter opplysninger, og vil gi dere beskjed om jeg finner noe. Lykke til med bokprosjektet!Mvh Erling Jensen http://erlingjensen.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Det var også en russisk fangeleir på Sola. Jeg vet ikke hvor interessant dette er for deg, siden debatten hittil har dreid seg om Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Det eneste anlegget jeg kjenner til at tyskerne hadde på Storhaug, var et anlegg i krysset Pedersgata, Haugesundsgata og Grensesteinsgata. Jeg har ikke hørt om at ta de hadde fanger her. Etter krigen var det til 1960-tallet en bensinstasjon her.Bildet nedenfor er tatt i 1943 ut av vinduet i andre etasje på Pedersgata 82. I bakgrunnen ser en Johannesparken.

bilete7559.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Aase Dalehaug: Krigen 1940-1945, sett med barneøyne, 1995 forteller at det var en leir ved dagens Universitessykehus. En er da på Bekkefaret, og ikke på Storhaug.

bilete7561.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Til (9).Ser av Hallvard Nordås: Krigshendingane i Rogaland 1940-45, i boka Fra Vistehola til Ekofisk, 1987, bind 2, side 266-267 at i Sandnes- og Sola-distriktet var det fangeleirer på Skadberg og Folkvård/Årstad. Det var en egen russisk kirkegård på Skadberg med 70 graver. De russiske fangene ble sendt hjem i juni 1945.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Ser på programmet til Kapittel 09 (Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet) at det 16. september 2009 skal være en del om temaet på Hå gamle prestegard. I programmet står blant annet:'Foredrag ved dokumentarbokforfattar Magne Haugland, som med bakgrunn i boka Do svidanija – På gjensyn!, gjer eit overblikk over nazistanes største krigsbrotsverk i Noreg under krigen – nemleg ihjelsvelting av omlag 10 000 russiske krigsfangar, og han vil fortelja om gripande og interessante møter med eksfangar som lever i dag i Russland og Ukraina. Haugland fortel om norske kvinner som mot slutten av krigen kom i nær kontakt med russerfangar, men som aldri høyrde meir frå dei etter at dei hadde reist attende til Sovjetunionen.''Under andre verdskrig etablerte dei tyske styresmaktene omlag atten fangeleirar for sovjetiske fangar i Rogaland, både krigsfangar og sivile tvangsarbeidarar. Den første leiren i Rogaland vart etablert i ei gammal løe, ikkje langt frå Sola flyplass. Saman med Michael Stokke jobbar Atle Skarsten for tida med ei bok om dei sovjetiske fangane og fangeleirane i Rogaland. Han fortel om dei lokale forholda for sovjetiske krigsfangar.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne kvitrud

Ser av Sydvesten som kom i postkassen i dag et tilsvarende spørsmål som i innlegg (1). Det er en tilleggsopplysning om at det var en kolonihage like ved. Det kan passe med Bekkefaret og Våland kolonihage, se innlegg (11).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Jensen

Takk for tipset Arne! Har nettopp lastet ned artikkelen fra Aftenbladet. Det var interessant lesing, spesielt hyggelig å lese at Stokke og Skarsten skal gi ut boken på samme forlaget som mine bøker er gitt ut på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.