Gå til innhold
Arkivverket

[#71370] Lesehjelp - begravelse 1717


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Min ane Elisabeth Larsdotter i Östra Skyberg i Älgå i Värmland døde i 1717. Her er hennes begravelsesinnførsel. Kan noen hjelpe meg med å tyde hva som står? På forhånd takk!

bilete7380.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

''dödde hustru Elizabeth / Larsdotter i öst. Skyberg / som var födder i Norge i / ringerike härad och Nor- / drum sokn af ärliga / föräldrar / faderen Lars / Moderen s. Kari[?] Gulbrandsd. / Begrofs hen ved Elgåkyrka / af [...?] / des ålder öfer 70 åhr''''Nordrum sokn'' er vel Norderhov. Jeg klarer ikke å lese det som står i nest nederste linje, og jeg tar også et forbehold om morens fornavn (Kari eller Karen?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Takk og takk og takk, Tore. Da fikk jeg bekreftet det jeg trodde. Klarer noen å tyde begravelsesinnførslen til datteren hennes?

bilete7383.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

'1738 döde i Elgå församling, d. 12. Januarii dödde Enkan hustru Gunnila Torkelsdotter i Öst: Skyberg, föd 1664 i Norrige, Ringerike och gaarden Wee, fadren Torkel Olsson, moderen hu: Lisbet Larsdotter, begrofs af ... Bäckman d. 2. febr: gl: 74 åhr'.Og det kan jo passe bra med at vi i 1664-manntallet for Norderhov har brukeren Torkel Olsen på Ve, bare 20 år gammel - men 30 år i 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg mente jeg hadde vært borte i dette tidligere, og ganske riktig: Thorleif Solberg har skrevet om denne familien i Hringariki 1/92, der han også fører Lisbet Larsdatters slekt tilbake til tippoldefaren Anstein Oppen i Norderhov (n. 1560).Men dette visste du kanskje fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sten!Takk for det.Jeg blir jo ikke forbausa, for hva har vel ikke den mannen utredet ang. ringerikske slekter, men nei... jeg visste ikke dette. Så tusen takk!Jeg ser at artikkelen heter 'Torkel Olsson Ve, ca 1644-1714. En utvandret kunstner'Jeg må jo få sett til å få lest denne artikkelen. Veit du om så gamle utgaver av Hringariki fortsatt er å få fatt i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg tror det er noen numre igjen av 1/92 fortsatt, uten at jeg tør si det med sikkerhet. Det er i så fall Thorleif selv som sitter med restopplaget:Thorleif Solberg, Vågård, 3516 Hønefoss. Tlf 32 13 11 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sten!Takk igjen. Ringer Thorleif.Ganske pussig å tenke på Torkel Olsen Ve (min 7 x tippoldefar). Han utvandret fra Norderhov til Sverige rundt 1670 og fikk naturligvis drøssevis av etterkommere i Värmland.... der i blant min svenskfødte oldemor, som utvandret fra Sverige til Norge.... og som i 1906 ble gift med min oldefar.... og han var født - nettopp i Norderhov.Small world?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.