Gå til innhold
Arkivverket

[#71371] Hjelp til tyding av gardsnavn, far til Andreas Arnesen fra Våler


Gjest Odd Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Dahler

Andreas Arnesen på Tyskedammen i Åsnes var 50 år iflg FT 1865. Han var født i Våler. Arne Arnesen og Maria Olsdtr i Våler fødte en sønn i juli 1815 som ble døpt Andreas. Kirkebok side 414. Hva er gardsnavnet til Arne og Maria? Det ser ut til å slutte på -bye, men ingen bye-navn i Våler ligner.Arne Einersen Ulsbøll og Kari Olsdtr fikk i 1785 en sønn Andreas. Han står ikke oppført i FT 1801 sammen med deres øvrige barn. Kanskje det er den Arne som står under Ej Wæstre som 14 år gammen tjenestedreng. Kan mitt omspurte gardsnavn være en feilskriving av Ulsbøll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

...eller kanskje det står Udenbye? Det finnes en gård i 1801 FT som skrives Oudenbye. Her finnes en Arne Arnesen, 17 år, som er sønn av Arne Andersen og Berte Halvorsdatter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

En ting er riktig lesing, noe annet er om det er rett person.Her dreier det seg utvilsomt om feil person. Denne Andreas Arnesen døde 13.08.1815 - 3 uker gammel.Jeg regner med du har sett vielsen før du sjekket dåp. Ved vielsen vil du se at Andreas skal være født på Bru.Den rette ser ut til å være denne (nr. 88): Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 5 (1816-1822), Fødte og døpte 1817, side 24-25. Permanent sidelenke: LenkeGardsnavnet er her skrevet Brud, en sjelden skriftform av Bru. Ved Andreas' konfirmasjon er han på Evenshaugen. Det var også der foreldrene bodde og hvor han var født. Evenshaugen var husmannsplass under Bru.Faren blir nevnt både som Andreas Arnesen, Arne Andreasen og Arne Arnesen. Det rette ser ut til å være Arne Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Dahler

Jeg takker for innspill. Det var ikke lett å godta at Oudenbye ble skrevet Udenbye. (Så langt har jeg ikke sett det skrevet slik noe annet sted). Men virker klart nå da jeg blir gjort obs på at Andreas Arnesen Oudenbye døde 3 uker gammel. Takk til Arild for oppklaring. Jeg får søke videre fra Bru (Brud).Ellers kan nevnes for interesserte enda en Andreas Arnesen Oudenbye, f 1821, som kom til Langmoen/Brumoen under Oudenbye. Han var der i 1865. Foreldre Arne Arnesen og Maria Johansdtr.Dessuten ble det født Andreas Arnesen i Åsnes både i 1816 og 1817, men altså i feil prestegjæld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.