Gå til innhold
Arkivverket

[#71378] Aner til Marie Rafaelsen født Olsen ant fra Tromsø ( 30.6.1905- 1.7.1984)


Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Hei Jeg trenger hjelp til å finne anene til Marie Bendikte Kornelia Olsen gift i 21.9.1923 i Kirkenes ( Sør Varanger) med Albert Richter Rafaelsen fra Kiby v Vadsø ( 30.4-1900-24.10-1972 disse er gravlagt i Kirkenes (Sør Varanger )Marie Benedikte Konelia skal være født i 1905 ant i fra Tromsø. Hennes foreldre skal vist hette Anton Olsen og ei Josefine.Jeg har prøvd litt selv å lete i gjeldende kirkebok for Tromsø men jeg har ikke greid å finne henne der. Kan noen hjelpe meg? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Foreldre er murer Anton Olsen og Josefine Olsen. Så står fødsels-og dåpsdag. Men St 25-8-07 er jeg ikke sikker på. Kanskje stadfestelse av hjemmedåp? Men jeg greier ikke finne noe i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Takk skal du ha. Det blir vel ikke lett å finne ekteskapet og dåpen til Anton og Josefine.Det er jo et helt vanlig etternavn Olsen. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan dette være en sønn,Roald f.1915 Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Sør-Varanger, Fødselsregister nr. 16 (1915-1925), Fødte og døpte 1916, side 28. Permanent sidelenke: LenkeHvis dette er riktig foreldre også til Marie Benedikte så er foreldrene gift i 1902,men det står desverre ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

På lenken til Solveig i (7) ble det oppgitt at paret hadde 8 barn hvorav 4 var i live. Merkelig da at jeg ikke kan finne noen andre konfirmerte i Sør-varanger enn Marie B.K. gjennom hele tidsrommet fra 1916 fram til 1932 hvor jeg finner en datter Jenny (f. 1917).Finnmark fylke, Sør-Varanger i Sør-Varanger, Ministerialbok nr. 6 (1929-1938), Konfirmerte 1932, side 159. Permanent sidelenke: LenkeHar de flyttet mye rundt? Utenfor statskirken? Litt gåtefullt det hele...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Grava til Anton Hilmar Olsen og kone Josefine Berntine finner vi på Kirkenes nye gravsted, Sør-Varanger. Han født 1879, hun 1881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Marie Benedikte bør da være nevnt i dødsfallreg./skifte når foreldrene dør Det er vel å finne i Statsarkivet i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Han her, født i Målselv, er eneste kandidat som foreslås av familysearch.com, men det behøver ikke å bety noeTroms fylke, Målselv i Målselv, Klokkerbok nr. 3 (1874-1885), Fødte og døpte 1879, side 53. Permanent sidelenke: Lenke (nr 47)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Dere er flinke. Tusen takk.ER det Bendik Olsen og Haldis Olsen som er foreldre til Josefine? Klarer ikke helt å tyde hva det står som foreldre til Anton Hilmar Olsen heller.ER LITT I TVIL PÅ HVA SOM STÅR I DISSE KIRKEBØKERNE.Kan noe Tyde det for meg? Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Josefine Berntine, født 26.3, døpt 6te August, ekte datter av fisker Bendik Olsen og Hustru Hansine Olsen,bosatt i Tromsø. Far født 1844 (i ft 1900 står det 1842), mor født 1851. Faddere Pige Bergithe Kjelsen, ?? Kildahl og kone Karoline Kildahl, fisker Peder Karliussen og kone Jensine johannesen, Barnets fader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Anton Hilmar,født 12april,døpt 3.august, (tvilling av nummer 54), ekte sønn av Ole Jonsen Skardal, gårdmann, Maria Henriksdatter. Faddere er Hans Martin [Morten] Larssen Kjeldmo og hustru Marie Iversdatter, Laurits Hanssen ib. [altså Kjeldmo], Jakobine Henriksdatter Skarnås.Tvillingsøsteren hans står på neste side: Marit Helene. Faddere er Bersvejn Ejnarsen Skardal, Karolina Henriksdatter Nedremo, Erneste Ant? Andreasdatter Kirkestuen, Andreas Ivarsen Kjeldmo.Håper det hjelper litt :-) Hyggelig å kunne være til hjelp!Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Anton kalles murer. Disse håndverkere flyttet en god del omkring etter som det var arbeid og oppgaver å få. Josefine Berntine var Tromsø-jente. Anton var fra gården Skardalen søndre i Målselv. I 1900 kalles hans far for Olaf Jonsen mot Ole tidligere. Anton var ugift og registrert hjemme i 1900, men oppholdt seg da som anleggsarbeider på Ofotbanen under navet Anton Olafsen. Vi finner ikke Anton og Josefine gift i Tromsø eller nabokommunene. Eller ikke datteren Marie døpt. Kanskje må vi lete i Narvik-området. Josefine kan ha kommet til Ofotbanen som kokke, som mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Takk! Jeg har sett litt på Narvik (Ofoten/Ankenes), men finner ikke noe sikkert. Men som tidligere, har jeg vanskelig for å finne giftemålene i området de første årene etter 1900. På den tiden var jo Josefine svært ung. I de årene var det en rekke gruvesammfunn i Nord-Troms og tilgrensene del av Finnmark som trengte anleggsarbeidere. Dessuten var det en rekke molo- og kaianlegg som ble anlagt, delvis i statlig regi, i samme områder, og der trenkes murere. Så Anton kan ha vært mange steder. Alle vanskelige oppgaver finner jo Rolf Magne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Du er nok inne på noe her, for jeg finner dåpen til Hansine Anny i september 1904 i Narvik!Nordland fylke, Narvik i Ofoten, Ministerialbok nr. 871A10 (1902-1910), Fødte og døpte 1904, side 44. Permanent sidelenke: Lenke (jente nummer 57)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Likevel er ikke Marie Benedikte Kornelia å finne i sammekirkebok, hverken på dåpsdatoen eller stadfestelsesdatoen i 1907.Jeg synes det ser ut som om det står 'Han er utmeldt' helt til høyre ved Hansine Annys dåp.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her fant jeg henne, nederst på siden Troms fylke, Kvænangen i Skjervøy, Ministerialbok nr. 16 (1892-1908), Fødte og døpte 1907, side 100. Permanent sidelenke: LenkeMarie Bendikte Kornelie, født 30. juni 1905, hjemmedøpt 11.september 1905,stadfestet i Kvenangen kirke 25 august 1907. Ekte barn av arb. Anton Olsen og h. Josefine I. Olsen. Bopel: Badd. [badderen/Badderfjorden]. Han født 1879, hun 1880. Faddere Indianna Hansen og ? Hansen Badd, Henrik Garken og Kornelie Olsen Badd.Lengst til høyre står det 'a. prest Vell Tromsø. Vidner 1. Emilie Jørgensen 2. Dina Giertsen' - noe som vel bør bety at de er viet i Tromsø.Dessverre for oss står det ikke oppgitt hverken 'Hilmar' eller 'Berntine'. Teoretisk kan det derfor være et annet par det siktes til i innleggene nr. 7-23. At Marie Bendikte kan være oppkalt etter Josefine Berntines far er likevel noe å ta med i betraktningen.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er en søster, jente nr 22 LenkeNå ser jeg at det står Josefine f. Olsen, altså at Olsen er hennes pikenavn. Det var da noe... :-)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.