Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Gunnar Andre Myhre

[#71388] Nesset i Møreog Romsd. Marit Hansdtr. eller Marit Andersd. Frisvill

Recommended Posts

Gjest Gunnar Andre Myhre

Ifølge Nesset bygdebøker fikk Peder Jonsen Syltebøen og Brit Hansdtr. eller Andersdtr. Frisvoll, sønnen Hans Pedersen Frisvoll ettervert kjent som Fagerslett f. 04.05.1817 som uekte barn. I bind 5 s. 244 heter moren Hansdatter. I bind 6, s. 53 Andersdatter I bind 8, s. 536 Andersdatter og sist i bind 9; Hansdatter igjen. Ved en titt i kirkeboken for dåp og konf. er det Hansdatter som gjelder. ermanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16038&idx_id=16038&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Hukkelberg

Det fins en Frisvoll-gård i Grytten også. Boka Raumadalsfolket ligger på nett. Har du sjekket den ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Hun behøver jo ikke være født på Frisvold.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei alle. Her har jeg rett og slett 'dreti på draget' Det er selvsagt BRIT Hansdatter hun heter. BEKLAGER. Men, jeg skal sjekke Raumadalsfolket og jeg skjønner at hun trenger ikke være født Frisvoll, men det er det eneste kjente navn, kjent fra kirkeboken. En plass må mann begynne.Hilsen Gunnar Andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Hukkelberg

Finner ei Brithe Andersdtr Friisvold konfirmert i Grytten i 1815.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Bjørg.Det er allså slik at ANDERSDATTER FRISVOLL har jeg lagt til aner i min base. Men ved en sjekk av en kilde måtte jeg i primærkilden for å sjekke denne Brit Andersdatter som bygdebøene fra NESSET oppererer med. Dette viser seg å ikke ha hold da DÅP og KONF. til sønnen er mor oppgitt til HANSDATTER Frisvoll. Så IKKE let etter Andersdatter. Fant en Bridt Hansdatter Hatle i Grytten men hun ble gift i Gruytten.Da har jeg igjen 2 stk.i MR og det er; 1 på Risen i Bolsøy og 1 på Høland i Tingvoll. Flere aktuelle kandidater finner jeg ikke i ft. 1801 som kan aldersmessig passe sånn nogen lunde. Men ellers tusen takk for at du hjelper til. Gunnar Andre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei.Har nå tatt kontakt med bygdebok-forfatteren Randi Ingun Selnes for om mulig hun kan løse dette.Gunnar Andre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Ingunn Selnes

Hei Gunnar!Selv op jeg svarer deg privat legger jeg inn dette her i tilfelle det skulle være et problem for flere enn deg.Det er nok ikke mye jeg kan gjøre med dette. Grunnen til at jeg har skrevet Brit Hansdtr. Frisvoll i b. 9, er at jeg har tatt det fra kirkeboka. Men jeg tror at det er feil i kirkeboka, og at det skal være Brit Andersdtr. Frisvoll, datter til Eli Sjursdtr. og Anders Hansson Frisvoll. Jeg tror presten har forveksla fars- og bestefarsnavnet her. I b. 5. s. 267 gifta Brit Andersdtr. f. 1791 seg (jeg har sjekka, skal være 1794) i 1820 med enkemannen Ole Olson Mittet på Fagerslett. Dette stemmer også i b. 6 s. 53, men der er årstallet på Brit f. 1794 rett. Brit og ektemannen bodde jo på Fagerslett første åra etter de gifta seg, men flytta til Frisvoll. Derfor ble nok Fagerslett adressa til Hans Pederson der han vokste opp fra 3-årsalderen.Mora til Brit Andersdtr. var fra Dernedgarden på Frisvoll, og om en ser i kirkeboka når Hans Pedersen ble døpt i 1817, så er Gjertrud Frisvoll fadder. Det var kona i Derned på den tida, altså g.m. en slektning av Brit.Brit Hansdtr. Torhus f. 1784, kan du se bort fra. Hun ble gift på Osen under Hånde b. 8 s. 266 og 67. Og hun hadde ei datter Ingeborg f. 1817, så det er utelukket at hun kunne ha Hans i 1817. Nei, jeg tror du skal holde deg til dine forfedre i Nesset og Eidsbygda der far til Brit Andersdtr. kom fra. Noe mer kan ikke jeg komme fram til her.Har du vært på Veiholmen noen gang og sett huset til 'Helle-Pe', Peder Hansson Helle? Det står der i god stand. Jeg tok bilder av det senest i fjor, men har de på en annen pc, om du er interessert.Lykke til!Mvh Randi Ingunn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei igjen Randi Ingunn.Takk for svaret og at du sjekket saken. Du drar vell den samme konklusjon som jeg selv har gjort etter å ha sjekket både kirkebøker, bygdebøker og Ft. 1801, men det er godt å få dette utgreid av flere eksperter. Nå slipper jeg å viske bort hennes aner som jeg har lagt inn i basen.Gunnar Andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.