Gå til innhold
Arkivverket

[#71391] Tyding av ord i pantebok fra 1743


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Er det noen som kan fortelle meg hva boet etter Holm Holmsen Wiig solgte paa auksjon i 1743 iflg. pantebok nr. 4 for Nedre Romerike Lenke f. 21. Ordet staar i nederste dokument paa venstre side i linje 7 ovenfra som begynner med 'tilhoerende 1/8 part ?? tiende(?) i bemelte Enebach', osv. Ordet staar gjentatt paa neste side foerst i linje 6. Staar det Korn, og hva er det egentlig boet selger?Hilsen Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ordet er Korn.Jeg kjenner ikke bakgrunnen, men Holm Holmsen eller boet etter ham eier 1/8 av korntienden i Enebakk prestegjeld. Denne 'eiendommen' eller retten til 1/8 blir solgt for 300 rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Takk for bekreftelse at det staar korntienden. Jeg forstaar ikke hva slags rett dette var, og ville vaere takknemlig om noen kunne forklare meg det.Hilsen Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg har ikke svar på det du spurte om, men jeg har ofte lurt på om du er etterkommer av den Kinck som skrev disse nydelige prestehistoriene. Jeg har noen gamle bøker av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Krona kunne forpakte bort sin del av korntienden. Det kan da se ut som Holm Holmsen hadde fått forpaktinga for 1744, og siden han er død blir denne verdien i boet solgt til andre. I dette tilfellet til prosten som før hadde rett til en del av tienden. Han kjente vel til at 1/8 av korntienden kunne innbringe mer enn 300 rdl. i et normalår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Til 6): Mange takk for utfyllende forklaring som virker fornuftig og ogsaa vitner om et ganske avansert system for omsetningsbare rettigheter.Til 5): Jeg gaar ut ifra at du mener forfatteren Hans E. Kinck (1865-1926). Jeg er av samme samme slekt, men en annen gren. Forfatteren hadde 2 doettre som begge var barnloese, saa denne grenen av familien er utdoedd.Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.