Gå til innhold
Arkivverket

[#71394] Lægdslem / fattiglem i gamle dager


Gjest bjørn andreas løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn andreas løkken

Hei igjen er det noen som kan forklare meg forskjellen mellom lægdslem og fattiglem ( fattigunderstøttelse ) - var det vanlig at jenter i 13 - 14 år's alder ble utplasert på andre gårder og fikk tittelen lægdslem og hva betyr egentelig dette ? - min tipp oldefar ble enke tidlig og i 1865 sto hun oppført som enke med jord , denne gården ble solgt , og i 1900 sto hun oppført som fattiglem på fattigunderstøttelse men bodde da på sin sønns gård ( min oldefar ) en annen gård enn den min tippoldemor eide. ang. fattigunderstøttelse , hvor kom disse pengene ifra og hvem fikk dem , min oldefar ? for at han lot sin mor bo på gården ? og hvor mye penger kunne det dreie seg om da dette var på 1900 tallet. På forhånd tusen takk for god hjelp og oppklarende svar nok engang Hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Takker for lenken Jon Erik Men var det overhodet ikke aldersbetinget på midten av 1800 tallet jeg synes det høres brutalt ut , når foreldrene setter ut sin 13 år gamle datter på lægd og da var det sånn også da at de måtte jobbe ekstra hardt for føden under primitive vilkår og de hadde vel eller ingen rettigheter og noe slags nettverk som fanget dem opp Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei og takk Jon Erik for god hjelpHer er sengelektyren for ikveld sikret.Vennlig Hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jeg har intet å tilføye til kildene fra Bjørn Andreas Løkken, men vil bare takke for at han la ut dette i sin helhet, til nytte og glede for mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Hei Det var hyggelig og høre at temaet var til nytte og glede for andre også. Og er det andre som har gode forklaringer på dette er de hjertelig velkommen til og komme med innlegg. Jeg må ærlig innrømme at det er ikke det letteste og lese om fattigloven fra 1863 ført i penn ved gotisk skrift , men dog øvelse gjør mester. Vennlig Hilsen Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.