Gå til innhold
Arkivverket

[#71400] Far til Ole Olsen (Knoph), Nærbø/Sandnes


Gjest Jarle Bogen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Bogen

Ole Olsen var født 11/9 1814 på Nærbø. Oppfostret på Sandnes. Var skomaker på Sandnes og tok etternavnet Knoph etter sin arbeidsgiver skomaker Knoph. Mor var Ingeborg Olsdatter Gudmestad f.1791 Nærbø. Far var Ole Johnssen Biørnås, Håland(?). Foreldrene var ikke gift. Det har ikke lyktes meg å finne noe om farslekten til Ole Olsen Knoph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det står ved dåpen at Ole var frå Strand sokn: Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Hå, Ministerialbok nr. A 2 (1812-1817), Fødte og døpte 1814, side 10. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15801&idx_id=15801&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDer er det to gardar som heiter Bjørem og Bjørem Nedre i 1801.Og på Bjørem er det ein Ole Jonsen, 9 år gammal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Det står nok ikkje Bjørem ved dåpen. Eg les Biør...s, kanskje Biøras, men neppe Biøraas.Så vidt eg kan finne ut, finst det ingen Bjørås i Strand, men det finst eit Bjørheim, som Grete seier. Uttalen er ifølgje Norske Gaardnavne 'Bjøreim'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hei Kjenner ikke til noen plass/gård i Strand som heter Biørnås. Strand prestegjeld går tilbake til tida før reformasjonen, og hadde frem til 1852 soknene Strand, Forsand og Høle. Kan hende Biørnås kan være en husmannsplass på Høle eller Forsand. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.