Gå til innhold
Arkivverket

[#71401] Kinden - hvor er det ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg har en Brithe Assersdatter, gift 1828 i Sund, Hordaland med Størk Nilsen. Hun er datter av Asser Nilsen, Kinden.-men jeg har problemer med å finne ut hvor dette er.Noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eg har ikkje noko forklaring på Kinden, men ho skal være fødd kring 1800/1801, far Asser Nielsen. Eg finn berre ein Asser Nielsen i FT 1801, og det er i Fana [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f1801&gardpostnr=36720&personpostnr=538826&merk=538826#ovre>LenkeKan då dette være Brithe sin dåp (nederst høgre) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fana, Ministerialbok nr. A 6 (1800-1815), Fødte og døpte 1801, side 8-9. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det kan nesten ikke være andre, så jeg takker for det!Asser er såpass uvanligt at sannsynligheten for at en annen Asser i området får en datter ved navn Brithe akkurat da er nok så teoretisk.Men stedsnavnet synes jeg fremdeles er rart. Ved vielsen står det også at en av forloverne er fra Kinderøen, noe som jeg heller ikke vet hvor er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Nå har jeg funnet ut hvor det er!Kinderøen er det samme som Litle Kinna ved Bjelkarøy som ligger rett ved Hjellestad - hvor Asser Nielsen bodde i 1801. Kinden kan vel tenkes å være et stedsnavn på denne øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk, Egil ! Lie ligger rett på andre siden av Bjelkarøy, så avstanden er liten mellom disse stedene.Nå mangler jeg å finne vielsen til Asser og Kari. Finner dem ikke hverken i Sund eller Fana, men de dukker nok opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Eit lite tips medan du leitar. Det ser ut som om at Marthe f. ca. 1790 ikkje er fødd i Fana, medan dei fekk ei jente døypt Lene i Fana 29/7 1792 (truleg død før 1801 sidan ho ikkje er med der)Dei fekk og ein Niels i 1793 død 1795 og ny Niels f. 1796 død 1797 i Fana.Dei har då truleg flytta til Fana mellom 1790 og 1792.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Martha ble døpt i Os i 1790, nederst til høyre.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Os, Ministerialbok nr. A 11 (1789-1815), Kronologisk liste 1790, side 13. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.