Gå til innhold
Arkivverket

[#71402] Oslo: Rigmor Holmsen f. 1904, gift Freng Petersen. Hvem var han?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Jeg har hatt dette spørsmålet på dis.norge lenge uten å få svar, så nå prøver jeg her. Rigmor Helena Holmsen f. 15. okt. 1904 på Stabekk, døpt i Paulus kirke i Oslo, konf. 1919 i Høvik. Hun var skilt og hadde etternavnet Freng Petersen da hun i 1939 ble gift med min farmors bror, Eilert Hagerup f. 1878 i Trondheim. Det ble da oppgitt at hun var kontordame og hadde adresse Grønlandsleret i Oslo. Har fått opplysninger om at hun i sitt første ekteskap med en Freng Petersen hadde en sønn som døde ung. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hennes første giftermål? Og hvem var denne Freng Petersen?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Prøvde et søk på Google, og fekk treff på Per Freng Petersen, Australien Military Force. Prøver meg på ei lenkeLenke PER FRENG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Bjørn! Dette var et svært interessant spor:-) Eilert Hagerup var treskjærer og kunstmaler, dog ikke i samme skala som sin bror, skulptør, treskjærer og kunstmaler Daniel Hagerup. Det kan jo tenkes at det har vært gjennom bekjentskap i kunstnerkretser at Eilert og Rigmor ble kjent med hverandre. Som sagt, meget interessant, Bjørn! Tusen takk! Skal på jobb nå i ettermiddag, blir spent på om jeg får vite noe mere når jeg kommer hjem etter kl. 22.30:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Carsten! Tusen takk skal du ha! Det virker veldig sannsynlig at dette er rette mannen, men for å være sikker må vel vigselen mellom Per og Rigmor finnes. Som en kuriositet kan nevnes at Daniel Hagerup laget minst to kunstverk av Skagastølstindene, den ene er i USA. Det ble laget i dypt relieff og malt.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Jeg har fått opplyst at den sønnen som Rigmor Helena Freng Petersen hadde var ca. 10-12 år gammel da hun giftet seg med Eilert Hagerup i 1939. Det blir i 1939 opplyst at hun hadde en skilsmissebevilling datert 1/4-1936. Vil da tro at hun ble gift et eller annet sted i Oslo ca. 1925-27. En skifteattest ble også fremlagt ved giftermålet, datert 2/12-1939, men hvem det er skifte etter aner jeg ikke.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei Bjørg! Har vært i Sogn nå en ukes tid og har ikke sett dette før i dag. Ja, det er jo unektelig interessant dette avisutklippet. Har prøvd å lete etter et event. giftermål i kirkene i Oslo-området, men det blir nok som å lete etter den berømte nåla i høystakken:-) Men jeg kommer nok til å fortsette å lete.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.