Gå til innhold
Arkivverket

[#71404] Andreas Petter Boesen Lund, f 1807, København


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Kristinn Hegna

Jeg legger vielsen i 1859 her også [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1239&idx_id=1239&uid=ny&idx_side=-257>Lenke (fikk den ikke til å virke i den forrige tråden).Her benevnes Andreas Petter Boesen Lund 'enkemann' - har du lett etter hans første giftermål?Faren hans er oppgitt til Hans Petter Lund - har du det fra andre kilder også? Burde ikke faren hett Boe?Fødested er København både ved giftermålet og begravelsen. Vet du noe mer?Det går an å søke i danske folketellinger i danske Arkivalier Online

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det stemmer med den fødselsdatoen som er oppgitt ved innflyttingen til Brunlanes i 1857 Vestfold fylke, Brunlanes, Ministerialbok nr. 4 (1846-1862), Inn- og utflyttede 1859, side 360. Permanent sidelenke: Lenke (nummer 7 og 8)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Tusen takk! så flinke dere er! Jeg hadde faktisk ikke sett at det sto enkemann ved vielsen. Hjelp meg gjerne å lete mer!Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Fant dette i Kbh 1801,men han er trolig for ung til å få en sønn i 1807? Dette er opplysninger fra en husstand:København, København (Staden), Frimand Kvarter, Frimands Kvarter, Matr. 66, 262, FT-1801, A5034Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Jens Lund 58 Gift Huusbonde Bud ved Bryggernes LaugshuusKaren Sophie Løndahl 50 Gift hans KoneHans Peter [Lund] 16 Ugift deres Børn Volenteur i RentekammeretAndreas [Lund] 11 Ugift deres Børn hos ForældreneWilhelmine [Lund] 5 Ugift deres Børn hos ForældreneAne Christensdatter 33 Ugift Tienestepige vide 4de Rubrique K (går ikke an å lage lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det stemmer nok ikke, tror jeg.Kanskje dette er et bedre spor å forfølge: Giftermål mellom Karen Pedersdatter og en Hans Peter Lundsted i samme kirke som dåpen Carsten fant i (3) LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er den husstanden i folketellingen Kbh 1801:København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Christianshavns Kvarter, Matr. 388, 1879, FT-1801, A5035Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Hans Peder Lundsted 25 Gift RebslagerEllen Pedersdatter 31 Gift g H.P.LundstedJohanne Christine [Lundsted] 1 UgiftHer er dåpen til datteren til LUNDSTED i Fs [url="http://www.familysearch.org/eng/search/vr/individual_record.asp?recid=25012437&lds=4®ion=6>LenkeDet er jo mulig at han skiftet navn til LUND etter hvert, for Andreas Petter Boesen Lund har en bror Lenke og en søster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var merkelig, jeg skal prøve igjen.I innflyttingen til Brunlanes står det oppgitt at Andreas Petter Boesen Lund innflyttet fra Stavern. Ved hjelpav familysearch har jeg funnet en Anders Lund som giftet seg med Juliane Dorthea Eltvedt 11.juni 1833 i Stavern og fikk 4 barn i Stavern.Ved hjelp av oppslag i kirkebøkene har jeg funnet at denne Anders Lund oppgis som Skredder, og ved en av barnas dåp også som Anders Peter.Kan dette være A.P.B. Lunds første ekteskap?Giftermålet, nr 7 høyre side Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 6 (1816-1839), Ekteviede 1833, side 205. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8260&idx_id=8260&uid=ny&idx_side=-145>Lenke Peter Anton 1837 i Stavern: Klokkerbok nr. 1 (1817-1841), Fødte og døpte 1837, side 96. Permanent sidelenke: LenkeAnne Sofie 1833 i Stavern: Fødte og døpte 1834, side 77. Permanent sidelenke: LenkeHans Jacob i 1835 i Stavern: Fødte og døpte 1835, side 82. Permanent sidelenke: LenkeOluf Severin i 1840 i Stavern: Fødte og døpte 1840, side 2. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Lenkene fra innlegg (8)Datteren til H.P. LUNDSTED www.familysearch.org/eng/search/vr/individual_record.asp?recid=25012437&lds=4&region=6Broren til A.P.B. Lund www.familysearch.org/eng/search/vr/individual_record.asp?recid=25017261&lds=4&region=6søsteren www.familysearch.org/eng/search/vr/individual_record.asp?recid=25026787&lds=4&region=6De virket ikke fordi programmet omformer et &-tegn og bokstavene reg til '®' inne i linken, og da virker den ikke. Derfor har jeg fjernet http:// foran slik at programmet ikke oppfatter dette som en link. Håper det slipper igjennom uforandret da. Linken må da kopieres og deretter limes inn i nettleseren for å virke... K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ihvertfall Jacob nederst på venstre side Stavern, Ministerialbok nr. 6 (1816-1839), Konfirmerte 1820, side 245. Permanent sidelenke: LenkeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Sissel,Stavern-kirkeboka på begynnelsen av 1800-tallet inneholder ikke lister over innflyttede, men den inneholder lange lister over kommunikanter - personer som tar nattverd.Såvidt jeg kan skjønne er første gang Hans Peter Lund dukker opp i den boka, i 1813 den 20. søndag etter trinitatis (ca 31 oktober): Stavern, Ministerialbok nr. 5 (1800-1816), Kommunikanter 1813, side 196-197. (høyre side, venstre spalte, navn 11 ovenfra).Permanent sidelenke: LenkeDet må jo bety at Andreas P.B.Lund og foreldrene har kommet til Stavern (Norge?) en gang mellom 1810 og oktober 1813Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei Kristinn! Alt det du vil bruke tid på for å hjelpe meg! Jeg er veldig takknemlig! hadde egentlig ikke trodd jeg skulle komme noe videre med dette i det hele tatt! Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var bare morsomt! Jeg fant noen av mine egne i samme slengen :-)Spørsmålet om Lundsted-paret er de samme som foreldrene til Andreas vet jeg ikke om man kan finne ut av. Det går an å lese kirkebøker i Danmark på nettet også, men jeg synes det er vanskelig å finne ut av. Man må logge seg inn og laste ned et leseprogram på Arkivalieronline.dk, men billedkvaliteten er svært dårlig.Kan tenkes at det går an å finne skifte etter Andreas, Jacob og faren deres, når søstrene døde osv?Her er også Hans Peter Lund og kone til nattverd i 1815, og her er det lettere å lese yrket hans: Ræbslagermester Lenke (h.side, v.spalte, nr 8)K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hans Peter Lund ble enkemann og giftet seg på nytt i 1832 [url="http://www.familysearch.org/eng/search/vr/individual_record.asp?recid=30423639&lds=4®ion=12>Lenke med Antonette Augustia Grøn.Men så fant jeg også registrert et skifte datert 20.3.1844 i Larvik sorenskriverembete, periode 1839-1858, protokoll 9, da 'Afgangne Banemester' H.P.Lund døde, og da blir arvingen oppgitt til 'Anne Thonette Lund, Enke, Baraqven No 4, Fridrichsværn' (let her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.