Gå til innhold
Arkivverket

[#71404] Andreas Petter Boesen Lund, f 1807, København


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Andreas Peters dåb i Holmens kirke:Februarÿ 1807'd: 8de Andreas Peter Boesen f. d. 16 f:M:Hans Peter Lund Reebslager 4 Cl: No 5 St: K: gade paa (?) Ellen Sophie Peders DatterKammerRaad Alstrup. Reebslagermester Bierregaard Svendsen id:, Marie Elisabeth Lund, Juliane Lund.'København, Sokkelund, Holmen 1806-1813 - opslag 31. Venlig hilsen, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Kristinn Hegna

Det var jo flott! Legg merke til at også Hans Peder Lundsted fra folketellingen i 1801 var repslager (mitt innlegg 8). Montro om det er samme...?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei Berit! Fint å få 'danskebesøk'! Har du også mulighet for å finne søsken døpt og foreldrenes vielse i kirkebøker? kirkebøker er sikrere kilder enn FS og inneholder også flere opplysninger. Fint med det du fant uansett!Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg klarte å finne Repslagersvend Hans Peter Lundsted og Pige Ellen Pedersdatter gift i Holmen kirke 8 nov 1799. Bidene er dårlige, men kanskje noen mer erfarne klarer å lese dette?

bilete7398.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Kilden er altså Holmen kirke, kirkebog 1798-1910, opslag 44I den første ruten, som jeg ikkeviser her,står det 'Copulered den 8deNovember 1799'.Dette er tredje rute:

bilete7399.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg har kigget i lysningsbogen: Holmen 1780-1801, opslag 226:'d: 28de Septbr 1799Hans Peter Lundsted, Ungk:Ellen Peders Datter, Pige.Rebslagersvend i St: K: 4 Cl: No 10'Copuleret: ' d: 8de Novbr. 1799' Indlæg 30:Jacob Lundsted, som er forlover, og hans kone Bendte Hermansdatter fik d. 13 maj 1787 døbt en datter Maria Elisabeth i holmens kirke. Det kunne jo være den Maria Elisabeth, som er fadder til Andreas.Hvis forlover Jacob Lundsted er identisk med brudgommens far J. Lundsted som caverer for at Hans Peter er ungkarl, så er forældrene også fundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Døbt 10.augusti 1800, Johanne Kirstine, f.d.21.f.m. [født 31 juli]. Fader Hans Peter Lundsted, Reebslager, 4. Pl(?), No.8 Hiørnet af Sophiegaden. Moder Ellen Pedesdatter. Faddere: Gotfried Christian Reebslager, Niels Hermandsen id: Niels Jensen id: Mad. MargretheMalling S...kone, Juliane Lundsted.Kilden er København, Sokkelund, Holmen 1793-1808 - opslag 276.Her er altså en fadder Juliane Lundsted, mens ved dåpen til Andreas var en Juliane Lund fadder. Sammenholdt med yrkestittelen tror jeg teorien om dette er samme par er styrket.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Flott Berit, da er det enda et argument for at Lundsted er blitt til Lund på veien,og at det er riktig par vi har funnet. Jacob Lund/Lundsted er da far til Hans Petter Lund/Lundsted.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg skjønner nå at det var en tilfeldighet at familien Lund havnet på Lund gård i Brunlanes, og at Lund-navnet har de tatt med seg fra Danmark. Dette er utrolig gøy synes jeg. Håper jeg kan hjelpe dere tilbake når dere trenger det. :-)Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Berit har nok rett, for i dåpen av Hans Peter LUND og Ellen Sophie Pedersdatters sønn Jacob Peter Jørgen 27.11.1803 er en av fadderne oppgitt til Jomfrue Marie Elisabeth LUNDSTED Skibs Tøms(?) datter.:-)Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Else Maries dåp 4 Martii 1810. Kilden er København, Sokkelund, Holmen 1805-1813 - opslag 95. Her ingen faddere oppgitt.

bilete7401.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jacob Peter Jørgen, som var døbt d. 27, var født d. 3 i samme måned.Fadderne: Smedesvend Lars Pedersen,Vertsh(us)holder Raadsig, Mad: Witko Reebslagers Enke, Jomfrue Marie Elisabeth Lundsted Skibs Tóms Datter. (Jacob Lundsted var skibstømrer)Det ser ud som om familien boede på Qvintusvejen. Jeg finder ikke Hans Peters dåb i Holmen, men - det kunne måske være ham, som i 1788 blev konfirmeret: 'Nr. 7 Hans Peter Lund 5 Cl: No 19'.Holmen 1765-1804, opslag 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det er en konfirmert 1.mai 1791 også 'no. 20 Hans Peter Lund repslagerdr.' Opslag 35 i samme bok.Det er en H.P.Lund som gifter seg i samme kirke i 1793 med en 'feil' kone, men han er ikke repslager LenkeHvor gamle var de ved konfirmasjonen i Danmark på denne tiden? Hadde vært gøy å finne dåpen til Hans Peter i kirkeboka, for den delen er ikke registrert i FSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Blir litt forvirrende ja...Hvis du sikter til siste innlegg, tror jeg det er en HP.Lund som ikke hører til i denne familien som konfirmerer seg i 1788 og gifter seg i 1793. Han har tilfeldigvis riktig navn, men det er repslager Hans Peter Lund(sted) som er far til Andreas Petter Boesen Lund.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Kansje litt på si: Fenrik Peder Pedersen Lund ved Hr. Major Sesløschers komp. og Marthe Boesdatter Hegdahl trolovet 13/3 1701, viet 15/4 1701 i Strøm kirke, Odal Forlovere var fenrik Peder Os og lensmann Anders Pedersen. Peder Lund steg i gradene etter hvert til kaptein. Hadde flere barn til dåp i Strøm kirke. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei Kristinn! En skrivefeil fra meg gjorde at ting ble usikkert som ikke skulle være det. Det jeg ville spørre deg om var hvordan disse folkene var i DIN slekt. Hehe.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er bestefaren til Andreas Petter i folketellingen for Christianshavns kvarter i København, 1801:Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:Jacob Lundsted 55 Gift Skibstømmerm.Bente Hørmand 56 Gift g J.LundstedMarie Elisabeth [Lundsted] 13 UgiftI 1801 er Hans Peter Lund(sted) midt i tyveårene og har etablert seg med kone og eget barn (Innlegg 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Ingen av disse er i min slekt, Sissel ;-) men de bodde også i Stavern på 1800-tallet og gikk til nattverd! He he.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her var de jammen i 1787 også!København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Amagergaden 340, , 1416, FT-1787, B5766Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv:Jacob Linsted 38 Gift Hosbonde Tømmermand ved HolmenBente Hørmand 38 Gift hans KoneAne Kestine 14 Ugift deres BarnHans Peder 12 Ugift deres BarnAne Catrine 9 Ugift deres BarnJuliane 7 Ugift deres BarnMarie Lisbet 1 Ugift deres Barn Her ser du også at Juliane er en søster av Hans Peder Lund. Marie Lisbet her er nok den Maria Elisabeth som også er fadder for Hans Peders barn. Synd at det ikke står fødested for barna. Fra denne tellingen kunne vi anta at Hans Peder er født i 1775. Jeg har sjekket 1774 og 1776 i Holmens kirke (en nydelig kirke! http://www.holmenskirke.dk/ ). Skal se hva jeg kan finne.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Sissel, jeg fortsetter å pusle med dette... Kirkebøkene er litt tunge å lete i, men jeg så gjennom fødte i 1775 i Holmens kirke i går, men fant ingenting.Fra familysearch: Dette er nok også en lillesøster av Hans Peder Lund som gifter segLenkeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Sissel, jeg fortsetter å pusle med dette... Kirkebøkene er litt tunge å lete i, men jeg så gjennom fødte i 1775 i Holmens kirke i går, men fant ingenting.Fra familysearch: Dette er nok også en lillesøster av Hans Peder Lund som gifter segLenkeKristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Lillesøsteren Juliane Maria Lund fant jeg konfirmert i Holmens kirke 30. sept 1792 (Holmen 1783-1802, opslag 16).Etter FT1787 å dømme er hun født ca 1780. I FT1801 står hun oppført som 21 år gammel ugift tjenestepike i husholdet til Gen.auditeur Lauritz Nørregaard, i Snarens Kvarter, Matr. 163.FS oppgir at hun gifter seg i Kbh 19 mai 1802 med en Johan Peter Wilhelm Teudt, men det er ikke oppgitt noen kilde for dette.Som vi husker var hun fadder i dåpen til Andreas Petter Boesen Lund i Holmens kirke 1807.Hilsen Kristinn igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.