Gå til innhold
Arkivverket

[#71405] Slektstavle fra Gimra i Sola kommune


Gjest Einar Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Andreassen

Hei! Jeg har 4.tippolderforeldre fra Gimra i Sola - nemlig Rasmus Ingebretsen f. på Dysjaland og Merete Johnsdatter. De eide hele Gimra står der i bygdeboka. Er interessert i den videre slektstavle. Har funnet en 6.menning på Anda i Klepp. Min tipp-tippoldermor het Ragnhild Andersdatter fra Sveinsvoll i Klepp. Min oldermor Rakel Johnsdatter drev gård på Jåtten sammen med sin mann Andreas Atlaksen fra Bakke. Noen som kjenner disse navnene igjen fra sin slektstavle? Ønsker å kartlegge denne grenen. Vennlig hilsen Einar Andreassen, Randaberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei! Takk for spørsmål. Svaret er begge deler. Noen årstall: Mine 2. tippolderforeldre Jon Ingebretson fra Gimra er født 1757 og død 1818 - Ragnhild Andersdatter fra Sveinsvoll er født 1775 og død 1827. Mine 3. tippolderforeldre Ingebret Rasmussen fra Gimra er født 1722 - Ingeborg Johannesdatter fra Tjelta er født 1730 og død 1791. Mine 4. tippolderforeldre Rasmus Ingebretsen fra Dysjaland har jeg ingen tall på - Merete Johnsdatter er født 1687 og død 1749. Mine olderforeldre Andreas Atlaksen er født på Birkeland i Bakke og er født i 1835 og død 1922 - Rakel Johnsdatter er født på Jåtten og er født i 1841 mens dødsår er ukjent. Min 6.menning på Anda i Klepp har også min 2. tippoldermor fra Sveinsvoll:Ragnhild Andersdatter som 2. tippoldermor. Håper at noen har både sideslekt av mine aner og nålevende slektninger - iallefall noenlunde jevnaldrende 6. menninger. Vennlig hilsen Einar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Rasmus Ingebretson var født ca 1697 Dysjaland (Djøsaland) Hå og døde på Gimra, Håland 1754, 53 år (kb). Hans far var Ingebrigt Rasmusson fra Grude, Klepp, født ca 1667, død ca 1733. skifte 30 april 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei! Flott - takk for bidrag! Hvor fant du dette? Kanskje du også finner navnet på kona til Ingebret Rasmusson? Ellers morsomt at bestefar og barnebarn hadde nøyaktig samme navn - men det var kanskje vanlig på den tiden? Vennlig hilsen Einar A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Stavanger bibliotek har omtrent alle bygdebøkene fra Rogaland til låns. Statsarkivet i Stavanger har alle skifter m.m. Ellers ligger vel en god del på nettet efterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.