Gå til innhold
Arkivverket

[#71408] Trenger hjelp igjen - Folketellingen fra 1900


Gjest Gunn Sissel Hegre
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Sissel Hegre

Hei, Da har jeg jammen flere spørsmål til dere flinke der ute.Jeg holder på å finne ut hva som skjedde med Berit Mortensdatter fra Nordland.Hun er født i 1841 eller 1842. Det eneste jeg vet om henne er at hun bodde i 1875 i Gimsøy i Vågen kommune i Nordland sammen med mannen Martinus Angell Kristensen, som døde i 1880, med deres barn Henrik, Marie Kristine og Henrikke som døde i 1881.Etter 1900 finner jeg kun igjen Henrik i Bø i Vesterålen. Jeg har lett etter både Berit og Marie Kristine uten hell i folketellingen fra 1900, som sagt så er det bare Henrik jeg finner. Jeg har lest i skanna kyrkjebøker etter døde og begravede, utflyttede og utmeldte av statskirken.Har dere noen tips til hvor jeg kan lete for å finne ut mer om Berit og datteren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1865 Kommune: Vågan Kommunenummer: 1865 Navn på bosted: Brennen søndre Antall personer registrert på bostedet: 10--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Henrik Pedersen hf g Gaardbr og Selveier 1836 Sogn Tobine Danielsdatter Hans Kone g 1836 Gimsø Ingeborg Henriksdatter Deres Datter ug 1863 Gimsø Engvald Olsen ug Tjenestedreng 1840 Sogn Ole Olsen Pleiesøn ug 1858 Borge Bereth Mortensdatter ug Tjenestepige 1840 Gimsø Edevart Andreasen Hendes Søn ug 1865 Gimsø Daniel Sorensen g Føderaadsmand 1797 Gimsø Sara Mekalsdatter Hans Kone g 1799 Gimsø Martinus Danielsen Deres Søn ug 1847 GimsøI folketelling 1875 blir det opplyst at Berit var født på Gimsø, så da er det muligens henne vi finner som tjenestepike med en sønn Edevart i FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

I folketelling 1900 er det mange kvinner (også andre) som forandrer etternavn, slik at Berit f.eks. kunne kalle seg Kristensen etter mannen sin, eller muligens Mortensen etter faren. Noen tok også gårds/plassnavnet som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Informasjon om bosted Forrige bosted Neste bosted Informasjon om bostedet:Tellingsår: 1900 Kommune: Vågan Kommunenummer: 1865 Navn på bosted: Aasen Antall personer registrert på bostedet: 5--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Ane Johannesen hm e H. m. J. Jordbruger 1837 Beieren Nor Nikoline Johansen fl ug Af Nr 1 Pleiedatter 1887 Borge Lofoten Nor Harald Olufsen fl ug Pleiesøn 1891 Vågan Hans Nilsen hf g Fisker og jordarbeider 1847 Hadsel Nor Beret Nilsen hm g Husmor 1842 Gimsø NorKan Berit muligens ha giftet seg igjen og nå heter Nilsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Sissel Hegre

Tusen takk Marianne!Jeg skal se nærmere på opplysningene. Jeg har merket meg at det er litt unøyaktighet i folketellingene så Beret Nilsen kan godt være den Berit jeg søker.Igjen, tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.