Gå til innhold
Arkivverket

[#71409] Hjelp til tyding Gausdal 1756


Gjest Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Aksel Horvei

Hva står det i den første dåpen på siden (Lenke)? Jeg innbilder meg at det begynner med 'Landkremmer Ole Iversen Roqvam', men hva står det videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Dette er desverre ett av stedene der det er lakuner i kirkeboka, dvs. i dette tilfellet at de to sidene ikke hører sammen. På den høyre siden er det oppgitt kvinner som ble innledet, bl.a. nettopp Ole Rokvams kvinne.Ja, faren var landkremmer Ole Iversen Rokvam. Navnet på barnet mangler, for det skulle stått over midten på den siden som mangler. De første fadderne mangler også, men på linje 2 leser jeg 'Poul Simons. Fliflet' (er vel fra Fåberg?). Neste navn klarer jeg ikke å tyde på stående fot. På neste linje følger så 'Pihls og Marit Peder Ivers. Bøes'. 'Pihls' refererer seg nok til kona eller datteren til daværende prest i Gausdal. Jeg har sett at de ofte var faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Tusen takk, Svein Arnolf. Jeg hadde sterk mistanke om en slik lakune, men ønsket bekreftelse. Ole Iversen hadde to barn på denne tiden, datteren (Ca-)trine Karine som i 1780 ble gift med amtmann Ole Hannibal Sommerfeldt og døde i Talvik 15. november 1792 ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9750&idx_id=9750&uid=ny&idx_side=-98>Lenke), 35 år gammel, og sønnen Iver som i 1801 var 45 år (Lenke). Bortsett fra denne dåpen finner jeg ingen av dem mellom foreldrenes ektevielse i Aker 30. desember 1755 (Lenke) og en annen søsters dåp 7. desember 1759 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I 'Kråbølsboka' skriver Hans Kraabøl på side 35 om Iver Bøe på Rokvam (sønn til Ole Iversen Bøe, Landhandler på Rokvam) at ...'han er jævnalder med mig Hans Kraabøl, fød 1757.'Forøvrig nevner Hans Kråbøl at Ole Iversen Bøe gm Jomfru [........] Pedersdtr. fra Christiania hadde 3 sønner og fire døtre: Iver, Sven, Peder, Trine eller Katrine, Karen, Berte og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Takk skal du ha, Aud. Kirkeboka for Gausdal har tildels, som Svein Arnolf påpekte, en lakune og er tildels mangelfull fra begynnelsen av desember 1756 og hele 1757. Enten var Iver og Trine tvillinger eller de var født med mindre enn 13 måneders mellomrom. Etter alder ved død skulle hun være født før 13/11 1756 og iføge Kraabøl skulle han altså være født i 1757, så det er vel hennes (eller begges) dåp som fant sted 5/12 1756. Ole Iversen og Gunild Pedersdtr (kalt Vøyen) fra Sagene i Aker (se forøvrig tema Lenke) hadde også noen barn som døde tidlig. Jeg har registrert Karen Kirstine døpt 7/12 1759, Peder døpt 2/6 1763, Karen Kistine døpt 20/2 1765, Peder døpt 16/5 1766, Svend døpt 29/4 1768, Svend døpt 5/8 1770 og Berte døpt 31/7 1771. Anne hadde jeg ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det ser ikke ut til at Hans Kraabøl har skrevet noe om Anne, men de øvrige barna er omtalt over 3-4 sider under Rokvam. Jeg kan skanne disse sidene til deg dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Takk for tilbudet, men jeg har allerede skannet det jeg trenger både fra Kraabøl-boka og fra oppfølgeren 'Slegter og Gaarder i Gausdal' (2006).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.