Gå til innhold
Arkivverket

[#71423] Johannes Johnsen og kona Gjertrud Eriksdatter som utvandret til USA i 1899


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Johannes Johnsen Reigstad f. 1863 i Haus prestegjeld giftet seg i 1899 med Gjertrud Eriksdatter Myrdal f. 23. september 1875 i Åsane (Hamre/Hammer prestegjeld). De utvandret til USA i 1899: LenkeI skiftet etter Gjertruds far Erik Johannessen Myrdal i 1905 er det sagt at datteren Gjertrud var gift og bosatt i USA. Jeg har fått lånt et bilde av dette paret der to unge døtre er med. Bildet kan være tatt rundt 1904-1910. Dessverre vet jeg ikke hvor familien bosatte seg i USA, men Gjertrud hadde en bror Johan Eriksen Myrdal (1877-1947) som bosatte seg i Lake County i Minnesota. Er det noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor til USA Gjetrud og Johan dro, når de døde og navn på deres barn.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takk for opplysningen! Er det noen der ute som kan klare å lokalisere Johannes og Gjertrud i USA. Trolig har de kalt seg for Johnson.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har prøvd både i dag og tidl å finne dem. Har nå noen kandidater, men emigrasjonen stemmer ikke for Johannes' vedkommende. Var han over også før 1899? Kan du får rede på det før jeg går videre? Hadde Johannes en bror, Ole, som også emigrerte?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Han har nok emigrert tidligere for han var amerikansk statsborger da han emigrerte med sin kone i 1899 (se lenken på innlegg 1). Ifølge bygdebok for Arna var foreldrene hans Jon Olsen Reigstad 1835-1934 og Marta Johannesdtr. Hagebø 1831-1918. De fikk flere barn deriblant vår Johannes f. 1863 og broren Ole f. 1869 som også utvandret til USA.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

Hei! The family is also in the 1910 Duluth census: John Johnson, Gertrude and 3 children: Margarite age 10, Gladys age 8 and Edwin age 4. John and Gertrude have been married 11 years. Also with them are Ole Johnson, age 40 and his wife Pauline, age 30. The census is hard to read...but it looks like John is now a farmer...I can't be sure... mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tusen takk for god hjelp. Fikk vite nettop på arkivforum at Johannes fremdeles levde i 1934 i skiftet etter faren: LenkeMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Det ser ut for å være vanskelig å finne Margaret og Gladys i 1930. Mange med identiske navn, men ingen av dem jeg hittil har sjekket har norske foreldre, men svenske, finske eller amerikanske. De kan også være gifte slik at etternavnene er endret.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Minnesota Death Index gir bare navn og county. Forøvrig er det betalingstjeneste.En Gertrude E. Johnson dør 5. april 1913 i Saint Louis. Forøvrig er der mange John og Gertrude, men s¨å lenge f år ikke er oppført på nettet, blir den vanskelig.Sertifikater kan bestilles hos Minnesota Department of Health http://www.health.state.mn.us/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg er takknemlig for god informasjon. Nå har jeg navn og alder på døtrene i tillegg til at jeg vet at begge foreldrene døde etter 1930. Johannes levde også i 1934 ved skiftet etter hans far i Ytre Arna.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Muligens Gladys???Johnson, Gladys M.Date of Birth: 06 Nov 1901Mother Maiden Name: Erickson certid# 1901-22126County of Birth: St. Louis-Muligens Edwin???Johnson, EdwinDate of Birth: 20 Jun 1905Mother Maiden Name: Erickson certid# 1905-24681County of Birth: St. Louis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Gjertrud??? JOHNSON, GERTRUDEDate of Birth: naPlace of Birth: naMother Maiden Name: na certid# 1953-MN-029841Date of Death: 14 Feb 1953County of Death: ST. LOUIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.