Gå til innhold
Arkivverket

[#71424] Kan du hjelpe? Slektsnøtt


Gjest Lillian Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Dette er en sak jeg har tatt frem flere ganger de siste årene, men jeg klarer ikke å finne ut av det. Håper at det er noen der ute som har aner tilbake til noen av disse personene og kan hjelpe meg.Skifte 12/4-1776 etter enkem. Heine Nilsen, Husebø,deling mellom etterlatte arvinger som efter sigende er 2 farfaders brødre og en farfaders søster. 1. farfaders broder LARS HEINESEN,HANEVIGEN (Hamre nå Askøy) var gift og har etterlatt seg 2 barn.A. Sønnen Heine Larsen, Hanevigen, er død og har etterlatt en eneste datter Synneve Heinesdatter, enke bor på Hetlevik (Askøy) osv... B. Datteren ANNE LARSDATTER var gift med JOHANNES JENSEN, DAVANG (Askøy hørte inn under Domkirken i Bergen til ca.1742) er død og har etterlatt 3 sønner og 1 datter. Nils, Jens og Lars Johannessen, DATTEREN hvides ei hvad hun heter, men hun er gift med en fiskermand fra Kollevaagen, død og har etterlatt seg barn, men hvor mange vides ei.Lenger bak i skiftet står følgende: ......og møtte da tilstede av arvingene Enken Synneve Heinesdtr.Hetlevig, Jens Johannessen, N.Haugland (på Askøy),Lars Johannessen,Hetlevig (Qvithofdnæs er sted på Hetlevik) hvilke de to gav tilkiende at deres søster MARITHE JOHANNESDATTER var gift med JENS LARSEN,KOLLEVAAGEN der begge var døde og har etterlatt 5 barn: Mons Jensen N.Haugland, myndig tilstede - Anders Jensen boende i Sandvigen i Bergen - Niels Jensen, Kollevaagen myndig tilstede - Lars Jensen,myndig tilstede - MARITHE JENSDATTER gift med NIELS ANDERSEN, KOLLEVAAGEN myndig tilstede.Men jeg får ikke dette til å stemme med kirkebøker etc. LARS HEINESEN,YPSEN gift 24/6-1691 m/SYNNEVE NIELSDTR.HANEVIG. Finner døpte i Hamre, far Lars Hanevigen: Mari døpt 8/4-1692,Heine d.30/9-1693 og Niels døpt 20/12-1696. Manntal 1701-Søndre Bergenhus amt.Opsidder LARS HEINESEN, Hanevig 40 aar. sønner hieme Hejne 8 aar og Niels 5 aar.Skifte 20/9-1702 Lauritz Hemmingsen, Hanevigen hvis efterlevende Qvinde SYNNEVE NIELSDATTER og 3 barn, Hans og Niels Larsen og Mari Larsdtr.Jeg finner ingen Lauritz Hemmingsen på Hanevik. Sjømilitært manntal 1704. Oppsidder Nafne LARS HEINESEN 42 aar. LARS HEINESEN,HANEVIGEN gift 10/1-1705 m/Anne Olsdatter, Rise. Gravl. i Hamre: 24/12-1699 LARS HANEVIGS QVINDE SYNNEVE 38 1/2 aar.27/11-1717 LARS HANEVIGENS sønn Niels 18 aar. 1726 LARS HANEVIGENS datter Mari 35 aar og i 1758 Heine Larsen 65 1/2 aar. Men ANNE LARSDATTER finner jeg ikke.Skifte Skjellanger 27/12-1712 Avg. Jens Iversen Schielanger enken Marite Jonsdtr. Arvinger bl.a. JOHANNES DAVANGER gift med ANE OLSDATTER.Gift 14/06-1711 Hamre. Ane Oladtr. var fra Aasebø (Åsebø heter nabobygden til Hanevik).Skiftedesignasjon i Nord.Hdl.1735-1738. 17/5-1740 Faderen JOHANNES JENSEN, DAVANGER. Jens 22 år - Lars 11 år - Anna 24 år - død 5/11-1740 St.J. - Marte 24 år. Formynder for Jens, Lars og MARTE var broderen Niels Johannessen. Formynder for Anna var Henje Larsen, Hanevig.Det står i det første skiftet at MARTHE JOHANNESDTR. var gift med JENS LARSEN, KOLLEVAAGEN, men han var gift 9/7-1730i Domkirken i Bergen m/MARITHE Nielsdatter. Når barna er døpt står barna oppført med mor Marithe Nielsdatter.MARTHE JENSDATTER gift 31/5-1773 med NIELS ANDERSEN.Forviklinger? Jeg klarer ikke å finne ut av dette. Kan du HJELPE MEG.Vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.