Gå til innhold
Arkivverket

[#71429] Svenske bygdebøker ?


Gjest Ingunn Krafft Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Hei!Jeg har dessverre ikke svar på ditt spørsmål, men fant et tidligere tema vedr. samme spørsmål. Lenke bygdebøker&nr=2&antinnlegg=2&startnr=&antall=&spraak=n#ankerHåper den lenken kan være til hjelp.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Oops, beklager. Takk for svaret ditt. Dette er også meg, men jeg har skiftet etternavn. Hadde dessuten glemt at jeg hadde spurt om dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Ingunn. Jeg kan ikke gi deg noe eksakt svar på dette. Selv har jeg mye slekt i Sverige, og har jobbet en del med det. Jeg har underveis forstått at bygdebøker i den forstand vi har det er nok vanligere her enn i Sverige. Men en del er det nok.Tror kanskje det er lettere å få svar om du nevner stedene du er interessert i bøker for. Da er det jo mulig at mennesker med kunnskap om akkurat de stedene ser det.Ellers tror jeg nok at de lokale hembygdsforeninger er de som sitter på mye lokalt stoff for deres områder i form av bøker, hefter mm. Via denne siden f.eks http://www.hembygd.se/ kan du lete etter hembygdforening for det området som interesserer deg.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Om du legger ut info om hva du søker enten her, eller et eget tema på det, så kan det jo være at det er mulig å finne noe av det du søker.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

De områdene jeg er interessert i er i første omgang Tanum og Skee, begge i Göteborg och Bohus län. Jeg har funnet mye på nettet, både i kirkebøker og huforhör. Men det er for det meste datoer og evt yrker.Jeg ønsker å se om det finnes historier om personer eller stedene de bodde. Jeg bor jo ikke lenger unna enn at jeg kunne tatt en tur over, men jeg må jo egentlig vite hva jeg skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Beste måten å få en bra oversikt på, kan være å besøke et par kommunebibliotek i Båhuslen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Det jeg har sett i de områdene jeg er har slekt, mest i Dalsland, er det sockenböcker som beskriver området geografisk og med oversikt over de største gårdene. Personen som beskrives er mer overfladisk unntatt biografier over eventuelle kjente eller 'viktige' personer, prester, godseiere etc.En del informasjon er også å finne i artikler i tidsskrifter på samme måte som i Norge. En kontakt med de lokale slektslagene i områdene kan også anbefales. Har ikke informasjon om de aktuelle her og nå, men kan titte på det senere i måneden om det fortsatt er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Takk for hjelpen. Skal prøve meg litt fram. Til Nils : Glad for all hjelp jeg kan få. Du kan gjerne bruke min e-postadresse : odd-els(alfakrøll)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.