Gå til innhold
Arkivverket

[#71438] Kart over kirkene/kirkebøkene i alle kirkesogn i Norge


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Jeg søker i øyeblikket etter flere barn av noen som jeg kun vet hvor bodde da eldste barnet ble født og døpt. Finner deretter ingen flere barn døbt i samme kirke eller bostedskommunens kirke. Jeg finner heller ingen dødsfall av foreldrene i de samme kirker.Jeg er ikke kjent i området, og vet derfor ikke hvor jeg skal lete videre. Hvilke kirker finnes i samme området? Jeg har lett i sognehistorikken, men blir ikke klokere av den, for hvilke kirker/ kirkebøker tilhører hvilke geografisk område det kan være naturlig å fortsette letingen?Jeg savner derfor et kirkekart, - et kart der alle kirker står inntegnet for hver kommune eller kirkesogn i Norge, gjerne også med når kirken ble oppført (kanskje også med angivelse av tilgjengelige kirkebøker?) Et slikt kart ville være til uvurderlig hjelp for alle oss som ikke kjenner så godt til områdene vi leter i, og som ellers må bruke mye tid på å lete opp kart, sognehistorikk, og annen informasjon som evt. kan pense oss inn på nytt spor, ofte allikevel uten å lykkes.Er kanskje et slikt kart en idé for Digitalarkivet å få utarbeidet i forbindelse med de skannede kirkebøkene? For meg er det iallfall savnet, - jeg har svært mye let og feil bak meg i for meg ukjente leteområder, og som nå, vet jeg ikke hvor jeg skal fortsette.Med vennlig hilsen Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er en god ide!Og det var da også grunnen til at vi la ut et slikt kart i Digitalarkivet i 2002:LenkeDen tilhørende databasen gjør det mulig å finne fram til sokn/kirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk for informasjonen om kirkekart, Yngve. Jeg ante ikke at denne databasen fantes. Dette er iallfall en svært god hjelp, selv om jeg kanskje så for meg litt nyere og mer detaljert kart der også flere stedsnavn var 'plottet inn'. Men så absolutt brukbart og i gate med hva jeg savnet, - tusen takk!Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Solveig. Dette er også et nyttig kart i mange tilfeller, særlig for å få oversikt over fylker og kommuner. Men jeg registrerer at det på langt nær inneholder alle kirker, og heller ikke kirkenes navn, og da blir det jo også litt mer omstendelig å finne ut hvilke kirkebøker man videre skal forsøke seg på. Men jeg har lagt det til på Mine favoritter. Takk igjen.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.