Gå til innhold
Arkivverket

[#71439] Hvor ble det av Amanda Karlotte Nilsen, f. 1888 i Bunesfjord, Moskenes, Lofoten


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Amanda Karlotte Nilsen, f. 1888 i Bunesfjord, Moskenes, Lofoten av foreldre Nils Joachim Olausen og Edel Katrine Andreasdatter (sistnevnte f.1859 i Gildeskål ), giftet seg i Vågan kirke 24/10-1909 med Albert Martin Johannessen, Snedker, bopel Sund, Buksnes, f 1876 i Buksnes, far tømmermand Johannes Eliasen Gravdal. Lenke(Samme dato 24/10-1909 også i Vågan kirke giftet forøvrig Amanda Karlotte Nilsens eldre bror Oskar Elian Nilsen, f. 1886 i Moskenes, samme foreldre som Amanda og da fisker i Bunesfjord, seg med sin kusine, Hanna Marie Hansen, tj.pige, f. i Gildeskål 1885, konfirmert i Gildeskål 00, far husmd Hans Edv. Andreassen, sm. lenke som over.)Etter mye leting etter barn til Amanda og Albert, men uten å vite hvor de bosatte seg, fant jeg omsider en sønn, Nelson Johan, f. 1/8-1910, som døpes i Buksnes kirke 9/10-1910, lenke. De var da bosatt i Sund i Flakstad. Deretter finner jeg ikke flere barn av paret døpt i Buksnes, og heller ikke i Flakstad. Ei heller finner jeg noe dødsfall til Amanda eller Albert, og alt tyder på at de kanskje flytter på seg, men hvor?Har lett i DIS gravminner etter evt. graver for mulig ledetråd, men finner hverken Amanda eller Albert. Finner imidlertid en Nelson Johansen begravet 1969 på Strandlandet i Vågan, men det er kanskje ikke den rette Nelson siden etternavnet er Johansen og ikke Johannessen.Er det noen som har kjennskap til denne familien og evt. hvor jeg skal lete videre?Med vennlig hilsen Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heiser at de fremdeles er i Bunesfjord i 1900 Lenkehar du forsøkt Statiskisk sentralbyrå og be dem om den gården du vet de var på i 1910? Det står vel hvordan du kan lete i Tore på spore slektsøkerbok. (husker ikke tittelen helt), den skulle være lett å finne.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for lete-tipsene Steinar. Dessverre vet jeg ikke mer om dem at de bodde i Sund i 1910, men ikke på hvilken gård der. Men jeg skal ta en titt på Tore på Sporet sin slektssøkerbok på Biblioteket ved anledning, - det er kanskje flere tips der om hvor man kan lete på 1900-tallet. Hvis ikke noe fører meg videre, så får jeg bare vente på Folketellingen for 1910, som jo forhåpentligvis kommer om ikke altfor lenge. Jeg ser fram til den for svært mange i min slekt!Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Takk til deg Per for informasjon om konfirmasjonen til Amandas eldste bror Oskar, og jeg har i etterkant i Moskenes funnet konfirmasjonen til både Amanda og også hennes yngre bror Eldor Norman Eilif.Yngste broren Eldor Norman emigrerte via Trondheim til USA (reisemål Bellingham, Wash.) i 1914, men jeg har ikke lett etter ham i USA foreløpig (er takknemlig for svar hvis noen har link til ham der).Foreløpig er hovedfokus stadig Amanda med mann Albert Martin Johannessen og disses barn og bosted, samt også Amandas eldste bror Oskar Elian med kone Hanna Marie Hansen og disses barn og bosted. Hvor bosatte de seg, og hvilke barn fikk de?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Britt. Jeg har kommet et stykke lenger. Har gode hjelpere rundt meg. Amanda og Albert flyttet til Hemnesberget. Albert døde i 1923 og er begravet på Hemnesberget. Osker giftet seg på Trysil og døde der. Norman som reiste til USA ble gift der og hadde 3 barn. Etterkommere etter Amanda og Albert bor på Sund i Buksnes ikke langt fra der jeg bor.. Man finner slekten i Boken: Etterkommere etter Ole Eriksen Trones, skrevet av Hermod Pedersen. Ta kontakt på min e-mail: pd-soerd@online.no så skal du få vite mere. Jeg vil ikke legge ut navn her på etterkommere som lever. Det er en etterkommer på Hemnes 86 år, han har skkert mye å fortelle. Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for mye nyttig informasjon og mange ledetråder i videre leting, Per. Jeg har sendt deg en mail, da jeg forstår at du sitter inne med ganske mye informasjon om Amanda og hennes familie, og ser frem til å høre fra deg.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.