Gå til innhold
Arkivverket

[#71444] Christen Clemetsen - Buksnes, Lofoten ca. 1862 - opplysninger ?


Gjest Arne Hove-Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hove-Ødegård

Søker opplysninger om Christen Clemetsen, sannsynligvis av finsk avstamning. Han oppholdt seg i Buksnes i Lofoten tidlig på 1860-tallet. Sammen med Anna Olava Bergitte Aronsdatter, Buksnes (11.09.1839-12.08.1903) fikk han datteren Olea (Lea) Caroline Marie Christensdatter (23.03.1862-16.11.1945) som uekte barn. Olea (Lea) lever sammen med sin mor ved folketellingen 1865 (på gården Gjerstad, Buksnes). Christen Clemetsen finnes ikke ved folketellingen 1865 hverken i Nordland, Troms eller Finnmark.Noen som har opplysninger om Christen Clemetsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

hei ErlingTakk for respons og innspill. Ja, Christen Clemetsen var en produktiv mann mens han oppholdt seg i Buksnes. Sannsynligvis bodde han på Ballstadø(y)som er et stedsnavn den dag i dag. Sannsynligheten er at oppholdet hans var rimelig kort i Buksnes, det kunne vært interessant å vite mer om hvor han kom fra og hvor han dro.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei igjeJa, det kan godt være samme Christen Clemetsen. Ser ikke at noen av fadderne har tilknytning til ham/hans bosted. Dette kan være et tegn på at han ikke har tilknytning til stedet hvertfall. Godt detektivarbeid du gjør, Erling ! :-). Finner ikke Kristen Clemetsen ved folketellingen her, får prøve å finne igjen mor og barn ved folketellingene i 1865 og/eller 1875 og se hva som har skjedd med dem.Mvh Arne Hove-ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Har fulgt litt med på denne debatten,og leta litt i Alstahaug nå i kveld.Fant en som er født i 1835,som kan være rett kar,men han er døpt Christian Leth Johan (nr. 3 i 1835) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Takk til Erling og Anne for nye innlegg.Jeg tror vi, hvertfall inntil videre, skal holde fast på antakelsen om at han er av finsk avstamning, sannsynligvis også finsk statsborger.Jeg finner en 9-årig marcus Christensen på Gjæsværi Maasø sogn i Troms LenkeHan er fosterbarn hos en benevnt person, det interessante er at han står oppført med Borge Prestegjeld (sannsynligvis i Lofoten, dvs. det samme sted som mor til 'vår' Marcus står oppført ved hans fødsel. kanskje et usannsynlig sammentreff, men verd å legge merke til i 'leteprosessen'.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

At Christen Clemetsen var av finsk avstamning/finsk statsborger er blitt fortalt av etterkommerne i familien i Lofoten. Derfor har jeg tatt det som utgangspunkt i letingen.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Karen Joensd.(Johansdatter) nr 24 d. 1841 50 år [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050427021113.jpg>LenkeI 1842 gifter Clemeth seg opp med Ingeborg Marie Nielsdatter fra Lofoten. Nr. 4 Lenke Clementh far er oppgitt å være Christen Joensen. Fødestedet er oppgitt å være Auslie som jeg tror ligger i Vevelstad/Tjøtta.Jeg synes det står lap ved foreldrene til Christan Leth Johan. se dåpen nr. 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Her strømmer det på med nye og aktuelle innspill. Tusen takk !!! Her er det litt av hvert å ta tak i. Akkurat nå står jeg med malerkost og dertil hørende spann så det vil ta litt tid før jeg får fulgt opp det dere spiller inn. Men vær sikker...det skal bli gjort så fort som mulig. Jeg synes 'lap'-forslagene er meget interessante.Igjen ..tusen takk for arbeidet dere gjør.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.