Gå til innhold
Arkivverket

[#71444] Christen Clemetsen - Buksnes, Lofoten ca. 1862 - opplysninger ?


Gjest Arne Hove-Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Hei. Jon Jonsen lap i Brønnøy 1802 barn navnt Andreas. Han er trolig bror til Karen Johanna som ble f. i Velfjorden. Vi har barna til Jon Jonsen 'lap' i Velf.: f. 1791 Christen, f. 1793 Anne, f. 1795 Elen, f. 1797 Karen Johanna og f. 1800 Berit Kirstina (trolig d. 1800 av kikhoste (feil Jensdtr.?). Karen Johanna ble konf. 1826 (!) i Brønnøy og var da paa Mossem. Foreldre lapper Jon Jonsen og Berit Olsdtr. Det sier der at Karen hadde hatt et barn for to aar siden i Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Utrolig så mye opplysninger dere finner fram, forhåpentligvis er det også den 'riktige' Christen Clemetsen dette dreier seg om. Jeg er dypt imponert. Igjen..tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Utrolig så mye opplysninger dere finner fram, forhåpentligvis er det også den 'riktige' Christen Clemetsen dette dreier seg om. Jeg er dypt imponert. Igjen..tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

(27)1. Thor 1791 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16508&idx_id=16508&uid=ny&idx_side=-118>Lenke Permanent bildelenke: Lenke2. Anne 1793 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke3. Elen 1795 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke4. Karen Johanna 1797 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke5. Berethe Kierstina 1800 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke6. Andreas 1802 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

hei igjenHar kikket gjennom opplysninger og lenker. Jeg synes det er mye som taler for at dette er riktig Christen(Christian) Clemetsen. Jeg legger det inn i slektsprogrammet mitt og forsøker å få noen synspunkter fra Christens etterslekt i Lofoten. Igjen tusen takk for all hjelp dere har gjort i løpet av et par dager alle sammen.Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Arne Hove-Ødegård

Hei.Tar opp igjen en tråd hvor jeg fikk mye hjelp tidligere i høst og hvor Christen Clemetsen ble 'funnet' i Alstadhaug, Nordland. Født 28.03.1835 Biørn, Stamnes i Alstadhaug, konfirmert i Alstahaug kirke 27.06.1852. Han var av lappisk avstamning. Fikk 3 barn med 3 kvinner uten å være gift med noen av dem : Marcus f.01.11.1856 i Borge, Lofoten (mor: Anne Johanne Simonsdtr), Amandus f. 20.10.1862, Buksnes, Lofoten (mor: Johanne Gunnelia Johannesdatter) og Olea f. 23.03.1862 i Buksnes, Lofoten (mor: Anna Olava Bergitte Aronsdatter). Siste opplysning om Christen er at han står oppført som fisker ved sin sønn Amandus giftemål i Buksnes 16.07.1886.Er det noen som har opplysninger om Christen Clemetsen etter at han tydeligvis var i Lofoten i 1860-årene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Til Anne: Tusen takk. Det var en interessant opplysning. Kanskje han ikke gjorde opp for seg mht til de barn han hadde fått i Lofoten ? Finnes det noen måte å få sjekket dette nærmere på montro ?Mvh Arne Hove-Ødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Prøvde å lete litt igår kveld,om det kanskje skulle være noen protokoller el.annet ang. fangene på tukthuset,men finner ingenting.Prøver også å se etter hvor han eventuelt befant seg i 1875,men der er jo en del mangler på den tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Anne : Jeg har forsøkt å lete i folketellinger på aktuelle etternavn for Christen, inkl. Biørn/Bjørn uten å finne noe jeg heller. Har heller ikke funnet noen saksprotokoller eller oversikter fra Trondhjem Tugthus som kan sette meg på sporet videre. Må kanskje besøke Statsarkivet i Trondheim for evt. lete mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Tror det er lurt av deg,jeg har heller ikke funnet noe mer,verken på folketellinger eller i kirkebøker.Vet ikke hvilken kirke de brukte til begravelser på tukthuset i Trondheim,hvis det nå var rette Christen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Anne : Nei, det er ikke godt å si foreløpig. Det at han, som far, står oppført som fisker ved sønnen Marcus sitt bryllup i 1886 tyder på at han 'slapp ut' på et eller annet tidspunkt, så det er ikke så godt å si hvor man best skal lete når folketellingene ikke gir noen holdepunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Arne Hove-Ødegård

Nå har jeg fått bekreftet fra Statsarkivet i Trondheim at Christen Bjørn i Trondhjem Tugthus er omsøkte Christen Clemetsen. Han satt i tugthuset 8 mndr fram til 2. april 1866. Deretter stopper alle mine spor etter ham. Finner ham hverken i folketellingene 1875, 1900 eller i emigrantprotokoller, selv om jeg forsøker varierende skrivemåter på fornavn og etternavn. Har også søkt i div. kirkebøker i Alstadhaug og Buksnes, Lofoten for å finne opplysninger om evt. død. Men det blir som å lete etter den berømte nåla....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Arne Hove-Ødegård

Statsarkivet i Trondheim meddeler at det dessverre ikke finnes bidragsopplysninger i lensmannsarkivene i Lofoten eller hos fylkesmannen i Nordland så langt tilbake i tid (fra ca 1866. Er dermed like langt mht til å finne ut 'hvor det ble av' Christen Clemetsen/Christen Bjørn etter tukthusoppholdet i Trondheim 1865/1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.