Gå til innhold
Arkivverket

[#71445] til USA 1902, Hjalmar Marinius Ivarsen Sæby


Gjest bente kielland
 Del

Recommended Posts

Gjest bente kielland

Hjalmar M. Iversen var født 09.09.1879 i Svinndal/ Våler i Østfold. Han bodde i 1900 på Solbakken i Aker.Han reiste 11.02.1902 til New York med Elster fra Kristiania, via larvikLenkeFinnes hans ankomst i New york?Finnes han i tellinger i USA, f.eks. 1910, 1920 eller senere?Finnes han død i Amerika?Fint om noen Amerika-eksperter kan hjelpe meg.Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Det er nok denne Hjalmar som ankom NY 26.02.1902. Dette fant jeg på Ancestery.com, New York Passenger Lists, 1820-1957: På skipslisten står Moss angitt som siste bosted.Name: Hjalmar Iversen Arrival Date: 26 Feb 1902 Estimated Birth Year: abt 1880 Age: 22 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ethnicity/Race­/Nationality: Norwegian Ship Name: Oceanic Search Ship Database: View the Oceanic in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 3 Microfilm Serial: 15t715 Microfilm Roll: T715_254 Page Number: 246Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Her er han i 1910: Han har nok endret navn fra Iversen til Soby/Seby:Name: Halmar M Seby [Hjalmar M Seby] Age in 1910: 30 Estimated Birth Year: abt 1880 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Inez A Home in 1910: St Paul Ward 7, Ramsey, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1892 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Halmar M Seby 30 Inez A Seby 20Og her er han i 1920: (Nå er han enkemann men har to døtre-tvillinger):Name: Hjalmer M Seby [Hjalmer M Soby] Home in 1920: St Paul Ward 7, Ramsey, Minnesota Age: 40 years Estimated Birth Year: abt 1880 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Male Home owned: Rent Year of Immigration: 1903 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 65 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Hjalmer M Seby 40 Lucy M Seby 9 Marion E Seby 9I 1930: Nå har han flyttet til Texas.Name: Hjalmer M Soby Home in 1930: Abilene, Taylor, Texas View Map Age: 50 Estimated Birth Year: abt 1880 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: White Occupation:Education:Military service:Rent/home value:Age at first marriage:Parents' birthplace: View image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Hjalmer M Soby 50 Marion E Soby 19 Inez M Soby 19Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bente kielland

Tusen takk for så rask hjelp. Jeg er nokså ny i dette. Jeg har leitet mye. Går det ann å finne når og hvor han døde? Og om han hadde flere barn og navn? Er det eventuelt mulig og finne opplysning om barna?Hvh Bente Kielland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Desverre her jeg ikke klart og finne noe dødsfall på Hjalmar heller ikke på resten av familien.Det ser ut som han kun har disse to døtrene, men det er ikke lagt ut noen folketelling for USA senere enn 1930.Jeg har også prøvd og finne giftermål for døtrene, men desverre har jeg ikke funnet noe.Kanskje noen andre med tilgang til flere kilder klarer og finne noe mer.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Seby, Inez MarieDate of Birth: 23 Oct 1910Mother Maiden Name: Fabian certid# 1910-38415ACounty of Birth: Ramsey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Seby, Marion ElizabethDate of Birth: 23 Oct 1910Mother Maiden Name: Fabian certid# 1910-38415County of Birth: Ramsey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Hjalmar Marinus M Seby City: St Paul County: Ramsey State: Minnesota Birth Date: 9 Dec 1879 Race: White FHL Roll Number: 1682640 DraftBoard: 10Nærmeste slektninger er døtrene Marion og Inez, 2042 Dayton ave., St. paul. Yrke er 'contractor'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bente kielland

Takk for svar.. Nå skulle jeg gjerne vite om noen kan finne om døtrene ble gift og har etterkommere-jeg ønsker å ta kontakt med dem om så er.Mvh.Bente Kielland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Har søkt etter 'jentene' på SSDI(Social Security Death Index).Det er seks ved namn Inez, to ved namn Inez M som er f.på 'rett dato'.Det er vel ganske sannsynleg at den rette er ho i Moorhead som faktisk er i Clay Co. INEZ M HOLMAN f.23 Oct 1910 d.08 Jan 2002 (Moorhead, Clay, Minnesota.Det er 13 Marion`ar som er f. på rett dato, men ingen budde i MN, så start med Inez.Her er ei side til fleire snille hjelparar, foreslår at du spør ei/ein av dei som kan gjera oppslag i heile MN, sidan det ikkje finst nokon i Clay Co.http://www.raogk.org/minnesot.htmLukke til :-))Venleg helsing Mariann.PS:dersom dette er nytt for deg, og du treng hjelp, berre spør :-)) Dette har eg gjort mange gongar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bente kielland

takk for svar igjen. Jeg er helt ny i dette og synes det er vanskelig. Jeg er glad for all den hjelp jeg har fått. Men så var det å finne om Inez m. Holman hadde barn og om noen lever. Er takknemlig for hjelp.Mvh bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kan gjerne senda eit spørsmål til ein eller annan av hjelparane inne på den sida eg fann til deg.Dersom me får tak i ein obituary(som er det same som nekrolog) får me sannsynlegvis vita om ho hadde barn.Då prøver eg om nokon av hjelparane kan/vil hjelpa :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Undres om navnet Seby kan ha noen sammenheng med de personer jeg har fått vite om i mine søk etter slekt i Amerika, se tema nr.31956. Marianne er inne med hjelp i dag også ser jeg, har ikke nådd fram hittil i nevnte tema, men har ikke gitt opp, takk for hjelp forresten til deg Marianne.Et annet pussig sammentreff: jeg har kommet i kontakt med en slektning i USA som stammer fra nordmenn med navnet Sæbø, familien har 'amerikanisert' navnet til Sabby. Den eldste jeg har fått vite om er Anders Olsen Sæby f.10 juli 1871,død 7.aug.1912 og kone Katharina Magnusdatter Sæby f.30.sept.1875 død 15.des.1954, deres sønn hette Oscar Sabby, f.24.mars 1898 død 30. nov.1957. Andre navn er på nålevende personer så det legger jeg ikke ut her. Min slektning bor i Sankt Paul, Minnesota. Jeg mener at disse Sæby stammer fra vest-Norge.Håper dette ikke bare skaper forvirring, jeg tenkte det kunne være en mulig forbindelse med 'mine' navn.Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her har vi vel Inez A. Fabian og hennes familie i census for 1900. Hun var altså av svensk avstamming.1900 United States Federal Census about Inez A Fabian Name: Inez A Fabian Home in 1900: St Paul Ward 1, Ramsey, Minnesota Age: 10 Birth Date: Dec 1889 Birthplace: Minnesota Race: White Ethnicity: American Gender: Female Relationship to Head of House: Daughter Father's Name: Frank A Father's Birthplace: Sweden Mother's Name: Sophia Mother's Birthplace: Sweden Marital Status: Single Residence : St. Paul City, Ramsey, MinnesotaHousehold Members: Name Age Frank A Fabian 34 Sophia Fabian 41 Inez A Fabian 10 Alice Fabian 8 Hans C Fabian 6 Arthur H Fabian 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Til evt. andre engasjerte :-) Eg har sendt eit spørsmål til ein av dei friviljuge. Tenkte det var best å informera, slik at ingen andre gjer det same :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg har allereie fått svar frå ein hyggeleg hjelpar, men han sa at du måtte venta eit par veker, før han fekk det gjort.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bente kielland

Ja da får jeg smøre meg med tolmodiget et par uker... Nå er jeg spent. Takk til alle og sist til mariann som nå har gjort at jeg har et stort håp om å finne noen som lever nå. De blir nemlig søskenbarn til min mann.Hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Svaret kom mykje før enn det som var lova :-))Og du har slekt i USA, heilt sikkert :-))Send meg ein e-post, så sender eg deg e-posten eg fekk ikveld :-)mastokk2alfakrøllonlinepunktumnoVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.