Gå til innhold
Arkivverket

[#71454] Oppklaring av mulig kobling (Vestre Aker/Sørkedalen)


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Jeg har forsøkt å finne opphavet til en viss Anders Andersen 'Riis-Ejet' som er far til min tipptipptippoldemor Inger Marie Andersdatter f. 1826 i Sørum (jf. debattråd nr. 55203).Nylig fant jeg fram til en person jeg tror kan være søster til Inger Marie. Stedsnavn og navn på foreldre stemmer overens, selv om det er noe spesielt at det samme paret får 2 barn utenfor ekteskap. Denne datter nr. 2 heter Anne Karine og ble født 1829 i Aker ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7693&idx_id=7693&uid=ny&idx_side=-272>Lenke nr. 69). Moren, Dorthea Olsdatter, ser ut til å holde til på Nordskaug under Riis. Blant fadderne finner vi Ole Andersen, Jens Andersen og Christopher Andersen, 'alle fra Riis-Eie'. Kan disse være onkler - dvs. brødre av Anders Andersen?Jeg finner en Anders Andersen på Borrestuen under Vinderen i FT 1865 (gift med Maren Nielsdatter), og en Christopher Andersen som husmann under Makrellbakken samme år (gift med Anne Helgesdatter). Anders har boende hos seg en 'broderdatter' Christine Olsdatter, altså har denne Anders en bror som heter Ole. Etter å ha sjekket FS fant jeg vielsene til Anders Andersen og Christopher Andersen i kirkeboken for Aker (henholdsvis 30. 10. 1840 og 8. 11. 1839), og det viser seg at de begge er sønner av en Anders Aasmundsen. Altså er Anders og Christopher trolig brødre, med en tredje bror Ole..! Dette passer perfekt med navnene på fadderne til Anne Karine Andersdatter. Den eneste som 'mangler' er Jens Andersen. Ham har jeg ikke klart å spore opp.Etter å ha lest litt rundt har jeg kommet fram til at Anders Aasmundsen må være den samme som var husmann på Slaktern i Sørkedalen ca. 1787-1813(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Anders Andersen 1790 g.m. Inger Jensdatter 1797-1859 Løkka barn: Inger Marie 1820-1892 g.m.Johan Hansen 1820-, Kjelsås/ Sørine 1821- g.m.Hans Peter Carlsen 1817-1874, Skjerven/ Jens Andersen Sejen 1823 g.m. Stine Olsd. 1828- Svensk, på Haugerud/ John/Johan 1825- g.m.Anne Gulbrandsd.1827- på Nordhagen/ Andrine 1828- g.m. smed Hans Andersen 1825 emigr. USA/ Har litt mer info om disse barn etc. om du ønsker det. dog ingen barn funnet for Jens og Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Dette var veldig interessant! Men: er det de samme personene? Det er mye som ikke stemmer overens. Ser at Inger Marie er født 1820. 'Min' Inger Marie er født 1826 og gift med Johan Olsen f. 1827, husmann på Tørtberg (Tantberg) under Lille Frøn i Vestre Aker.. så enten er det snakk om helt forskjellige familier, eller så må det være feil et eller annet sted (kilder?)Hvis det er riktig familie er jeg selvfølgelig interessert i flere opplysninger! =)Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Nevnte Anders Andersen var sønn av Anders Mortensen og Haakina Amundsdatter på Slakteren g.m. Inger Jensd. Løkka U/Dammen bosatt Teien u/Gaustad Informasjonen kommer fra boken: Stedet hvor alle trives; Sognsvann og omegn fra 2000 forf. Tor Børsting og Bodil Moum.(kan lånes på biblioteket) Du vil finne nevnte barn etc. om du leser i tellingene for Aker/Vestre Aker så kanskje de gir et spor om det er de samme.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Har gjort noen overfladiske søk, og har faktisk litt problemer med å finne dem i Oslo/Aker-området i FT 1865. Men utifra giftermål, fødselsår, antall barn osv. virker det på meg som om dette må være en annen familie enn den jeg søker. Men det trenger ikke være langt unna! Den Anders Andersen som du nevner, er et søskenbarn av den Anders jeg lurer på kan være far til 'min' Inger Marie (Haakina og Anders Aasmundsen var begge barn av bruksmann Aasmund Andersen 1721-1801). Det at de samme navnene går igjen i fetterens barneflokk (Inger Marie, Jens, og forsåvidt også Anne) tyder kanskje på at Slaktern kan være et riktig spor?Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Det var Haakina Aasmundsdatter ikke Amundsdatter, hun var datter av Aasmund Andersen. 1721-1801 Slakteren, g.m. Sissel Rejersdatter.1715-1785 En søster av Anders Aasmundsen g.m. Inger Mortensdatter og Anne Marie Kristoffersdatter 2. gang som var på Slakteren i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det jeg lurer på er, kan den Anders Andersen jeg søker (altså faren til Inger Marie 1826 og Anne Karine 1829) ha vært identisk med den Anders Andersen (f. 1807) som var sønn av Anders Aasmundsen på Slaktern? Som blir betegnet som 'ellers ukjent' i Sørkedalens Bosettingshistorie på nett (http://www.ager.no/Sorkedalen/Slaktern.htm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Jeg ser at Anders Aasmundsen fikk barna Aasmund 1796 Kristoffer 1798 Anders 1807 (som jeg ikke vet noe mer om) så da er det nok ikke den 'grenen' jeg listet opp Lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for det! Ja, det var den Anders (f. 1807) jeg tenkte på, fordi det passet så bra med navna på brødrene / fadderne til Anne Karine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei. Anne Helgesdatter gift med Christopher Andersen som du nevner i (1) inngår i min slekt. Hun er søsteren til min tipptipp-oldefar.Jeg har notert meg at Anne Helgesdatter døde den 27.03.1866 - og da var de husfolk på Smedstadeie. Har også notert meg at den Christopher Andersen fra plassen Teigen som dør den 24. juli 1868 trolig er ektemannen. Han ble ved sin død oppgitt å være 69 år. Begge dødsfallene er å finne i kirkebøkene fra Vestre Aker.Christopher Andersen - som ble gift med Anne Helgesdatter - var helt sikkert sønn av Anders Aasmundsen fra Slagteren.Den Anders Andersen som ble gift med Maren Nielsdatter er også helt sikkert sønn av Anders Aasmundsen fra Slagteren.Så vidt jeg husker fremgår dette bl.a. i lysningsprotokollene fra vielsene deres.Da gjenstår det vel bare å få bekreftet 100 % at dette er de samme folkene som er på Riseie i 1826 og 1829, selv om det virker særdeles sannsynlig. Mulig jeg har noe mer info om dette er sted.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.