Gå til innhold
Arkivverket

[#71458] Frontkjemper.


Gjest Knut Skjånes
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skjånes

Jwg hadde en gang et fjernt familemedlem som het Kåre Karlsen, Han bodde i Trondheim og i henhold til en muntlig familietradisjon var han født i 1919. Jeg imidlertid ikke hvor han var født. Han meldte seg til krigstjeneste på Østfronten og falt der borte. Dette er alt jeg vet om ham, kan noen hjelpe meg med flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg kan ikke hjelpe, da det vel ikke finst noen samlet oversikt ? Ved å søke frontkjempere på Google, får du tilgang til en del artikler om emnet. 12-15000 kjempet på tysk side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ta og sjekk ut boken 'De falt for Norge', 1945 Frontkjemperkontorer.Sjekk ut Bibsys.no for lån fra bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H.Haakerud

HeiFinner en Kåre Kristoffer Karlsen i 'våre falne'. Det står oppgitt at han er født i 1920 i Vardø. Det er den eneste Kåre Karlsen som står oppført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Aamo

Jeg har kjennskap til en frontkjemper fra midt-Troms som het det samme. Han var født i l921, men siden han var blant dem som overlevde krigen, er det vel neppe samme person det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anita Aamo

Det vises til s. 126 i Erik Veums nylig utkomne bok 'De som falt. Nordmenn drept i tysk krigstjeneste'. Her står det noen få opplysninger om personen det antakelig spørres om i innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Lyng Huse

Fra ' De som falt' s. 126: Kaare Margido Karlsen, 30 år, Trondheim, Legions-Rottenführer i Den norske legion, 2. kompani. Født 05.06.1912. Falt 18.09.1942 ved Verkhneje Koirovo, Russland. Drept av skarpskytter. Gravlagt på krigskirkegården til 2. SS-Infanteribrigade ved St. Petersburg.Vennlig hilsen Kirsti Lyng Huse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Kanskje ikke så overraskende likevel. Om jeg ikke husker feil, hadde Norge (i forhold til folketallet) den største medlemsoppslutning i det nasjonale nazi-parti av samtlige tysk-okkuperte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.