Gå til innhold
Arkivverket

[#71461] Kleinsmed Søren Christensen i Skien, svigerfar til sølvsmed Jens Erland ca 1700?


Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Anders Holtan

Dette temaet er relatert til to tidligere tråder.Tråd 68123 tar utgangspunkt i Søren Erland i Tinn og arbeider seg bakover til faren Jens Erland, som var født i København, kom til Skien i 1706 og flyttet derfra ca 1717. Både Søren og Jens var sølvsmeder.Tråd 19618 Felemakaren Karl Matiasson Rui fra Kilen i Telemark omhandler nevnte Karl og arbeider seg bakover mot morfaren Jens Erland.Jens Erland var gift med Sissel Sørensdatter, finner vi i et skifte etter hennes nevø Søren Johansen Hache i Skien i 1724. Nevøen var i begynnelsen av 20-årene, og begge foreldrene var døde noen få år tidligere, og da var han eneste arving. Han var selv ikke gift og hadde ikke barn, ser det ut til. Sissel var hans mors søster.Ved å studere transkriberte kirkebøker for Skien og skifter for Skien har jeg funnet ut at Sissel hadde en rekke søsken, både brødre og søstre. Ved dette arveoppgjøret er det imidlertid bare tre fra denne søskenflokken som er arvinger. Utover disse tre og deres familier (ektefelle/barn) er det ingen arvinger.På feltet 'skifter' er jeg nybegynner. Noen spørsmål: 1. Kan jeg legge til grunn at alle besteforeldrene til Søren Johansen Hache var døde da skiftet ble åpnet i 1724? 2. Av de mange onklene og tantene til Søren Johansen Hache er det bare tre (med ektefeller og barn) som arver. Betyr det at alle de andre var døde, eller kan f eks en ugift morsøster uten barn fortsatt ha vært i live?Det var mange smeder i denne familien. Håndverket har gått i arv fra far til sønner, og døtrene har giftet seg med smeder. Jens Erland laget blant annet en drikkekanne i sølv som befinner seg på Kunstindustrimuseet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Her er lenke til skiftet etter Søren Johansen Hache:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=sk08061666&gardpostnr=730&personpostnr=4505&merk=4505#ovre>LenkeTemaet har også vært debattert på Grenland ættehistorielags slektsforum under temaet 'Felemakaren Karl Rue . Av dansk ætt ?? Av sylv/gullsmedblod ??' :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Hei Jon AndersDu er på sporet.. Det må være slik du sier at Sitzel ( Erlands kone) er søster til kona til Johan Hache.Som du ser av skifteregisterene finnes også en Jan Hache. Om dette er en feilskrivning Jan/Johan er jeg usikker på..I en annen sammenheng på nettet ser jeg at det som Sitzel Sørensen far opereres med en Søren Christensen. ( uten at jeg selv kan innestå noe for dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk, det var bra!Ja, jeg er rimelig sikker på at Søren Christensen var Sitzels far. Han giftet seg to ganger, og i skifte etter første kone Anne Jacobsdatter i 1669 er det ingen Sitzel. Så giftet han seg med Ellen Lauritzdatter, og de fikk en datter Sitzel i 1674. Hun blir imidlertid bare halvannet år gammel.Kirkebøkene for Skien mangler for 1680-1715. Jeg er ganske sikker på at 'vår' Sitzel er født 1680 eller like etter. Det passer svært godt med navnene på de andre arvingene nevnt i det omtalte skiftet.Felemakeren Karl Rue hadde en mor som het Ellen. Hun var altså ganske sikkert oppkalt etter sin mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg tillater meg å gjenta spørsmålet i [1] med litt andre formuleringer. Jeg har også fått litt ny viten siden sist.Altså: En mann født ca 1700 dør, og det er skifte i 1724 i Skien. Han var enebarn, og foreldrene er døde. Han var ikke gift og hadde ikke barn. Besteforeldrene er døde. Hvem arver?Arven ser ut til å deles i tre deler, jeg vet ikke om de var like store, og det er ikke så viktig for meg heller.De tre arvingene er en søster av moren (med mann) og to brødre av moren (med koner og barn).Jeg er mest opptatt av arvelaterens mors familie.Betyr dette at moren ikke hadde flere søsken i live enn de tre som arver? Eller var det slik at en ugift og barnløs morsøster av arvelateren ikke arvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk for det, da gjenstår å finne fram i lovverket for min del.Hva gjelder Jan/Johan Hache, brukes disse to navnene om hverandre om samme person i kildene, er jeg ganske sikker på.Slik ser det ut i kirkeboka (transkribert) når en svigerdatter av Søren Christensen gravlegges:26/1-1747, Søren Sørenssen Smeds Enche paa Lie, begr. med 2 Klocher og Liig tale med Testament paa Kierchegaarden, gl. 64 aar 3 moneder.Hennes navn var for øvrig Berte Ottersdatter.Kan det være håp om å finne denne liktalen noe sted i dag?Hva betyr det at hun var gravlagt med 2 klokker? Jeg ser andre er gravlagt med både 1 og 3 klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gard Strøm

Dette interesserer meg meget pga at dette rett og slett er den direkte fars-linja helt ned til meg som er døpt Gard Christensen, men falt for fristelsen (fy meg!) å ta min mors pikenavn Strøm en gang på 1980-tallet. For det første: Jan/ Johan tror jeg ikke er riktig tolkning. Som gammel 'transkripsjonist' mener jeg at prestene på 16- og begynnelsen av 1700-tallet skrev Jahan for Jan og ikke Johan. La nå det være min mening om det. For det andre: Når det gjelder antall klokker o.s.v. er det rett og slett et symbol på status. Når rike folk begravet sine, var det ikke grenser for hvor mye duker og lys og klokker det skulle være, mens de fattigste ble gravlagt i 'f.j.' som betyr fattig jord. Det siste pga at de ikke hadde betalt tienden. Jeg har forsket slekta videre ned til meg selv, med noen forgreninger og er selvsagt interessert i andre grener også.Min gren ble i Skien til 1916. Min oldefar Edvard Christensen startet motorfabrikk på Bakken i Skien. Gikk konk, i 1915/16 og flyttet til Brevik med fabrikken sin. Vennlig hilsen Gard Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.