Gå til innhold
Arkivverket

[#71468] Kristian Bøhmer, Brøttum


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Leter etter Kristian Bøhmer f. 1845 i Brøttum uten hell. Dato dødt og foreldrene. Er i Lillehammer traktene. Også hans kone Hanna Hansdatter f 1851 i Augedalen.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell Høyer

Ser at Nils Gundersen er oppført som brudgommens far: Er denne identisk med Nils Christopher (Bøhmer) Gundersen født ca 1. april 1808 eller er det dennes eldre (ekte bror) Nicolai Olaus Bøhmer født 26. mars 1805 som er brudgommens far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Christian Nielsen Bøhmer f 22.12.1846 står det i kirkeboka at Niels Gundersen og Anne Eriksdatter er foreldre. Så det er nok Niels Christopher Gundersen Bøhmer som er far.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk skal du ha, Zøllner ;-) Interessant å se at de i telling 1900 benytter Bøhmernavnet etter farmors første mann i stedet for navnet på biologisk farfar.God nattKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Thor Bøhmer

Kjell Høyer. Det er ikke slik at de tok dette navnet i 1900. Farmoren som du nevner gav så vidt jeg vet en av sønnene dette navnet ved dåpen og den andre har nok brukt det som sitt navn i daglig tale også. Dette finner man mange eksempler på fra 1840-50- tallet og utover. Mor til Kristian står stadig oppført som 'døper' ved hjemmedåp i Ringsaker og da er ofte navnet Anna Bøhmer nevnt. Ellers kalles stedet Anna bodde på også Bøhmer-ødegården. En ser det også av og til brukt i Brøttum bygdebok. Faktisk var det også slik at noen av etterkommerene til Anna kalte seg Bøhmer Ødegården.Ellers er det mange 'Bøhmer-slekter' og ikke alle stammer i rett linje fra de invandrede med samme navn.Best illustreres dette fra krigens dager. Da var det en direktør med det navnet som ergret en professor med det samme navner med at 'Du skulle jo egentlig ikke hete Bøhmer' Nei, svarte prof'en kunne jeg ha kvittet meg med det forferdelige tyskernavnet, så hadde jeg gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Thor, du er utvilsomt den som har mest kunnskap om etterkommerne etter Lena (Caroline) Bøhmer og hennes andre ektemann, Gunder Olsen. Stemmer det at de fikk tre barn, sønnene Nicolai Olaus (som ble klokker og skolemester), Niels Christopher og Minna (Ingeborg Wilhelmina); og at sistnevnte var jordmor akkurat som svigerinnen, Anna Eriksdatter Bøhmer?Hadde Nicolai og Kari Bøhmer flere barn enn datteren Karen? Så vidt jeg vet fikk Minna og Morthen Paulsen to sønner og to døtre; mens Niels og Anne Bøhmer fikk fire sønner og en datter - er det korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.