Gå til innhold
Arkivverket

[#71476] Forfedrene til Peter Thorvald Pedersen f.1886 i Romedal, Hedemark


Gjest Kerstin Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Jeg prøver å finne forfedrene til Peter Thorvald Pedersen fra Bottensveen i Romedal i Hedmark. Legger inn det jeg har funnet ut via kirkebøkene og FS.Peter Thorvald Pedersen f. 21.8.1886 d. 25.4.1974 sønn av [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040807041141.jpg>Lenke nr.95 gift m Alma Pettersson fra Norra Grean i Ärtemark, Sverige. Alt om hennes forfedre og deres etterkommere har jeg.2.Peder Jensen f. 3.6.1834 gift 4.10.1870 med 3. Ingeborg Gudmundsdtr. f.10.4.1843 de bodde på Bottensveen i Romedal, Hedemark Lenke nr.34.Jens Christensen f.10.2.1805 gift 28.12.1830 med 5.Ingeborg Maria Eriksdtr. Har ikke funnet fødselsdatoen. De bodde på Tingstad eie, i Romedal. Lenke nr.76.Gudmund Eriksen f. 24.9.1815 Lenke nr.22 gift 14.11.1836 med 7. Karen Pettersdtr. Har ikke funnet fødselsdatoen. De bodde på Husengen, i Romedal. Lenke nr.21 Klarer ikke å tyde hva det står etter etternavnene deres. Har jeg funnet den rette Gudmund ? Faren Erich, heter Larsen når han gifter seg og Halvorsen når han blir født. se lenkene.8.Christian Gulbrandsen f.ca.1780 gift 14.7.1802 med 9.Pernille Olsdtr. f. ca. 1781. Har ikke funnet disse i kirkebøkene ennå. De bodde på Lille Frenning i Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

HeiEt par småting:Pkt. 6: Ville nok vært litt usikker på om det er rett Gudmund, siden navnene varierer. Hadde vært fint om du la inn permanent sidelenke istedenfor permanent bildelenke, for da ser man hvor man er og kan også bla litt og kanskje finne mer ;-)Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Beklager at jeg la inn bildelenken istedenfor sidelenkene. Teksten er nå lagt inn på nytt med lenker som jeg håper kan brukes.Når det gjelder Gudmunds far så har jeg opplevd før at farens navn er feil i vielses protokollen. Om noen har tilgang til Bygdboka for Romedal, så kanskje det står noe om de der.Peter Thorvald Pedersen f. 21.8.1886 d. 25.4.1974 sønn av [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9105&idx_id=9105&uid=ny&idx_side=-141>Lenke nr.95 gift m Alma Pettersson fra Norra Grean i Ärtemark, Sverige. Alt om hennes forfedre og deres etterkommere har jeg.2.Peder Jensen f. 3.6.1834 gift 4.10.1870 med 3. Ingeborg Gudmundsdtr. f.10.4.1843 de bodde på Bottensveen i Romedal, Hedemark Lenke4.Jens Christensen f.10.2.1805 gift 28.12.1830 med 5.Ingeborg Maria Eriksdtr. Har ikke funnet fødselsdatoen. De bodde på Tingstad eie, i Romedal. Lenke6.Gudmund Eriksen f. 24.9.1815 Lenke nr.22 gift 14.11.1836 med 7. Karen Pettersdtr. Har ikke funnet fødselsdatoen. De bodde på Husengen, i Romedal. Lenke Klarer ikke å tyde hva det står etter etternavnene deres. Har jeg funnet den rette Gudmund ? Faren Erich, heter Larsen når han gifter seg og Halvorsen når han blir født. se linkene.8.Christian Gulbrandsen f.ca.1780 gift 14.7.1802 med 9.Pernille Olsdtr. f. ca. 1781. Har ikke funnet disse i kirkebøkene ennå. De bodde på Lille Frenning i Romedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Lenke nr. 7. Hun heter ikke Ingeborg Maria Erichsdatter, kun Maria. Det står: Inderstpige Maria Erichsdatter og hun er døpt 3/11-1805 , Husestuen i Romedal.Hennes foreldre er: Erich Halvorsen og Ingeborg Johansdatter gift 22/10-1804 i Romedal. Maria Erichsdatter hadde broren Gudmund f. 1815. Erich Halvorsen, Galgum var først gift 31/10-1794med Guri Halvorsdatter, Oustad.De fikk 5 barn på forskjellige plasser. Erich nr. 10 og 12 er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Så flott da har jeg kommet et viktig steg videre.Jeg var litt usikker på Ingeborg. FS skrev bare Maria. men det er jo ikke alltid så lett å forstå skriften.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hans Myhre nevner 5 barn. Jeg har funnet disse. 1 Johanne døpt 11.2.1798 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6030&idx_id=6030&uid=ny&idx_side=-23>Lenke nr.172 Hans tvilling døpt 24.3.1796 3 Anne tvilling døpt 24.3.1796 Lenke nr.45 og 464 Halvor tvilling døpt 11.3.1800 Lenke nr.305 Anne tvilling døpt 11.3.1800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Presten hadde også en annen oppgave, skrive i dåpen hvor guttene skulle tjenestegjøre i millitæret. Her blir det Leuthenske Cavalleriet. Hans er begravet 6/4-1798.Anne begravet 27/7-1798.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Hei KerstinFint at det er flere som arbeider med samme slekt!Se tråd 54525 LenkeDen Peter Thvorvald du arbeider med, var bror til til min oldefar. Det siste jeg vet om han fra før, er at han er 15 og postbud i FT 1900.Jeg har, som deg, strevet med navnene og sett på mulighetene for ekteskap mellom slektninger, uten at jeg har klart å konkludere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Jeg har Karen Pettersdatter Busvoleie, gift med Gudmund Eriksen, gift 20 juli 1815.Kilde: Ministerialbok for Romedal 1829-46, side 117 Er det riktig å forstå det slik at foreldrene til Peter Thorvald var 'halvsøskenbarn'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Så, flott at slektsforskningen gir slike resulater. Peter Thorvald var jernbane-tjenstemann bosatt i Oslo. Han og Alma fikk 2 døtrer og 2 sønner. Den en het det samme som faren. Sønnens barnebarn er gift med min tremenning.De er bosatt i Dalsland. Jeg tenkte å finne ut litt mer om hans norske slekt og derfor havnet jeg i Romedal. Alma og Peters etterkommere står oppført i en slektsbok som heter: Den sägenomspunna släkten. Boka handler om Håbolsläkten fra Dalsland. Der er det også et bilde av Alma og Peter i Oslo med de 3 eldste barna.Når det gjelder Peder og Ingeborg, så er Peders mor Maria og Ingeborgs far Gudmund, begge barn av Erik Halvorsen men med forskjellige mødre.(Trodde jeg) Men nå oppdaget jeg at Erik og Ingeborg giftet seg jo 22-10-1804 dvs. året før Marie ble født.Lenke nr.70 Og som det står her så er Ingeborg hennes mor.Peder og Jørgens foreldre er derfor hel-søskenbarn.Om du har noe mer om denne slekten eller flere generasjoner enn jeg har tatt med her, må du gjerne ta kontakt.Og skulle du ha interesse av å vite mer om Peders familie så kan jeg evt. videreformidle kontakten til Peders etterkommere.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Fra [3]: 2.Peder Jensen f. 3.6.1834 gift 4.10.1870 med 3. Ingeborg Gudmundsdtr. f.10.4.1843 de bodde på Bottensveen i Romedal, HedemarkJeg mener det riktige skal være at de giftet seg 10.4., altså på Ingeborgs 27-årsdag.Er det ikke rart at det ikke står i kirkeboka at de var søskenbarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Når det gjelder Pernille Olsdatter Fremming, har jeg notert følgende:Ved FT 1801 er Pernille på gården Frenning V. sammen med sin far, stemor, søster og andre. Når hun gifter seg i 1802, kalles gården lille Frenning - der bor både Pernille og hennes mann Christen.Ole Johannesen Frenning født ca 1745 skal dermed være far til Pernille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

I FT 1801 er Erik Halvorsen på Huse Øvre i Romedal. Han er 32 år, husmann med jord og dragon. Det har kommet fram mye her om hans koner og barn. Takk!Er noe kjent om hans aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Jon Anders. Jeg vet ikke om du har de andre søskene til Jørgen. Legger de inn her.1.Marte f.3.12.18692.Gine f.17.1.18723.Jens f.29.3.18744.Jørgen f.18.7.1975 urmaker i 19005.Anton f.25.9.1877 barberer i 19006.Pauline f.3.1.18807.Peter f.1.2.18828.Emilie f.8.2.1884 9.Peter Thorvald f.21.8.1886 postbud i 1900Jeg har ikke funnet flere barn etter nr.9.Mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Takk, jeg hadde alle disse utenom Emilie.Noen av søsknene bodde i Oslo i 1900, Mariboes gate: LenkeIngeborg hadde dessuten en datter Karen Sørensdatter fra før hun ble gift med Peder, født 11. jan 1868. Hun kalles ved enkelte senere anledninger Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Når jeg fant disse barna fant jeg noen faddere som het Gudmundsen til etternavn. Tenkte at det kunne være søsken av Ingeborg. Og jeg fant ut at Gudmund Eriksen gifter seg på nytt den 4.12.1850 med Andrea Johnsdatter 23 år fra oppegaarden i Løiten. om jeg ikke har lest helt feil.De får Gudmund 24.4.1857 og Caroline 29.7.1861.og Evina 12 i 1865 tellingen. Vet ikke om Ingeborg hadde noen flere helsøsken.Takk for ditt innlegg som kom mens jeg skrev dette. Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Ingeborg hadde søsteren Sissel Gudmundsdatter f 27.8.1838. Hennes mor var Karen Pettersdatter Busvoleie.Andrea Johnsdatter Oppegårdseie er riktig navn på Gudmunds andre kone, etter mine opptegnelser. Husmannsfolk her også altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tjenestepige Emilie Pedersdatter bor i Mariboes gade 16 i Kristiania i FT 1900, mens noen av søstrene bor i nr 14.Maria Eriksdatter født 1805. Når døde hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Når Maria gifter seg med Jens Christensen, oppgis hennes fars navn til Erik Halvorsen.Maria blir tidlig enke, og få år senere gifter hun seg igjen (22. nov 1844) med en mye eldre enkemann. Ved dette siste bryllupet oppgis at hennes far heter Erik Jensen, så kanskje vi må skrive om historien her? Jeg får det ikke helt til å stemme.Marias sønn fra ekteskap nr 2, Jens Eriksen, bor sammen med sin bror Peder Jensen på Bottensveen i FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kerstin Thorsen

Hei Jeg har dessverre ikke hatt tilgang til pc'n på noen uker så jeg så dine innlegg først nå.Skal se litt mere på dette en av de første dagene. Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.