Gå til innhold
Arkivverket

[#71477] Emigranter fra Vegårshei 1869 - hjelp !


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Jeg leter etter utreisen til familien Steen Olsen (f. 1827)og hans kone Thomine Andrea Andersdatter (f. 1833) bosatt på Råmundstad på Vegårshei i Aust-Agder. De skal ha forlatt Norge i 1869, sammen med sine 6 barn: Anna f. 1855,Ole Andreas f. 1858, Knud f. 1862,Gunder f. 1864, Thorvald f. 1866, og Halvor f. 1869 - antatt alder 3 mndr. ved utreise.På Norway-Heritage finner jeg skipet 'Laurdal' som forlot Porsgrunn 11/4-1869, og ankom Quebec 18/5-1869. Passasjerlisten er imidlertid tydelig mangelfull, men inneholder dog noen navn som passer, men begge foreldre mangler.Et annet alternativ skal være 'Columbia' som forlot Glasgow i August 1869, og ankom New York 3/9-1869, ifølge en amerikansk etterkommer, men jeg kan ikke finne at den seilte fra Norge det året, så det må isåfall være en utreise i 2 etapper. Jeg kan heller ikke finne reisen fra Glasgow noe sted. Om det er barken 'Columbia' med norsk eierskap, er den registrert med overfart fra Norge i 1868 og 1870, men hvor den var i 1869 er ukjent for meg.Dette er selvfølgelig vital informasjon for familiens etterkommere, så om det er noen emigrasjonseksperter der ute som kan hjelpe, er vi meget takknemlig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hallo der ute ! Dere kan glemme denne forespørselen. Etterkommeren i USA hadde rett, og passasjerlisten fra Columbia er funnet gjennom Ancestry.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.