Gå til innhold
Arkivverket

[#71478] Etterlyser oppholdssted for min oldermor Helene Iversen ved folketellingen 1900


Gjest Einar Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Andreassen

Hei! Finner ikke ut av oppholdssted for min oldermor Helene Iversen f. Gilje og hennes barn i 1900. Hennes mann Lars døde 1899 - bare 34 år gammel. Han var fra Raunes i Vats. Jeg vet at min oldermor f. i 1868 på Gilja i Dirdal d. 1953 i Stavanger senere drev en kolonialbutikk i Stavanger, og at min mormor Kristine var født 25.04.1891. Men hvor oppholdt hun og hennes familie seg før det?Vennlig hilsen Karin Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Tips: Henvend deg til byarkivet i StavangerByarkiv:Lars Hertervigs gate 2 (Rådhuset,1. etasje)Postboks 8001, 4068 StavangerTelefon: 04005Telefaks: 51507927Epost: Byarkivet@stavanger.kommune.noDu har jo adressen og årstall.Stavanger har flere kommunale folketellinger (utenom de nasjonale). Det er ikke umulig at de kan hjelpe deg med å slå opp på denne adressen midt i 1890-åra, og at det kan styå hvor moren flyttet etterat hun ble enke.Vet du f. eks hvor Kristine er konfirmert eller event. gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det er ein heil familie som også budde i Stavanger, som ikkje er registrert i FT1900. Eg har vore på Statsarkivet og leita, ansatte på arkivet leita, men dei er av ein eller annan grunn ikkje registrert. Det er vel fullt mogeleg at det er fleire som har falle ut av teljinga.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei igjen!Ja, dette er og blir et mysterium! Takker for de svarene som er kommet inn - det var ikke på Heskestad de bodde. Min oldermor Helene hadde 4 barn - Ingvald - Kristian - Kristine - Larsine. Alle mindreårige da faren døde og Larsine ble født i 1899 - samme år før faren Lars døde. Jeg har ikke eksakte datoer. Og jeg vet heller ikke hvor Lars døde. Hvorfor vi ikke finner dem i folketellingen kan vel tilskrives ufullstendige tellinger slik som det nevnes her på forumet? Vi får lete videre.Vennlig hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei igjen! Fint - har notert at Lars Iversen døde 06.02.1899 - altså noen måneder før Larsine ble født. Har også notert adressen Brattebjerggt. 16, Stavanger. Hvor familien oppholdt seg ved folketellingen forblir uklart.Takk for hjelpen til alle som bidro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sjekk innlegg 3, Larsine ble født 23.02.1899, 15 dager etter at faren døde. Men hun ble døpt i mars samme år.Sjekk innlegg 7, jeg vil nesten garantere at byarkivet kan hjelpe deg med flere stikkord via å sjekke de kommunale folketellingene for Stavanger. De pleier være meget behjelpelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei igjen! Takk for fin informasjon. Vi tar kontakt med byarkivet - det hadde vært greit å komme til bunns i dette.Vennlig hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Lars Iverson må være den som er født på Raunes 1856 og som flyttet til Stavanger i 1886. Han må da være rundt 43 år da han døde. Foreldrene er: Ivar Larsson og Anna Marta Pedersdtr. på Raunes i Vats. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Andreassen

Hei!Takk for godt arbeid!Nå tror jeg vi avslutter - vi har fått tak i det vi ønsket.Vennlig hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.