Gå til innhold
Arkivverket

[#71482] Gulbrand Helgesen og Sonne Knudsdatter gift i Sigdal i 1768


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Det gifter seg en Gulbrand Helgesen og ei Sonne Knudsdatter i Sigdal 21. februar 1768.I 1770 har en Gulbrand Helgesen og ei Sonne Knudsdatter kommet til gården Toa i Siljan i Telemark. De døper datteren Ingeborg der i 1770. Jeg lurer på om dette er samme familie?Er det noen som kjenner til sjebnen til dette ekteparet i Sigdal?mvh Jørn Olsen Skien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei JørnDu finner de her i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f1801&gardpostnr=18941&personpostnr=301612&merk=301612#ovre>LenkeMed den navnekombinasjonen er sannsynligheten stor for at det er samme familie. Kanskje fadderne ved dåpen til barna kan kaste mer lys over det ?Dåpen til lille Guldbrand: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Mange takk skal du ha.Jeg ser nå at de fikk en sønn Helge i 1774 og en sønn Knud i 1778 da bosatt på gården Grorud i Siljan. Denne Knud døde i 1779 og det ser ut til å være det siste jeg finner om dem i Siljan.Dette er ganske sikkert rett familie da denne sønnen Helge som nevnes i 1801 trolig er den Helge som ble født i Siljan, samt da denne navnkombinasjonen.Fadderene i Siljan ser ut til å være naboer og sambygdinger derfra. Ingen familienavn å se. Dette styrker også dette med innflytting, dette og navnene samt at jeg har en del oversikt over Siljansognet på den tiden.Så var det yrke til Gulbrand, 'Glormester'. Jeg må vel finne ut hva det er. I Siljan på denne tiden var det Jernværk og tømmer det gikk i.Dersom noe har bygdebøker for Sigdal hadde det vært spennende å høre hva som står om dem der, disse som ble gift i Sigdal. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Kjekt å høre at du fikk det til å stemme!På dansk heter glassmester glarmester, så kanskje det er løsningen på yrket hans ?? Var jo mye dansk i språket dengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Igjen mange takk for interessen.Har vært inne på glassmester selv også.Det er nok riktig familie, men skulle ha likt å høre om det står noe i bygdeboken om dem.Dersom de reiste ut fra bygden er dette trolig dem.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.