Gå til innhold
Arkivverket

[#71486] Bernt og Hulda Thorsen


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Bernt og Hulda giftet seg i Kragerø i 1918. Jeg finner ingen barn av dem heller ikke som døde. Jeg lurer nå på om noen som er vant til å lete i skipslister kan hjelpe meg. Det er meget mulig at de har flyttet til et annet land. De står litt langt nede på siden.LenkeDersom noen kan hjelpe meg med opplysninger om disse to så blir jeg meget glad.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være Hulda her som pleiedatter i 1900-tellingen for Kragerø? LenkeFor meg ser det ut til at både Bernt og Hulda har vært gift tidligere? På Bewrnt synes jeg det står fyrbøter og Amerika. Kan hende søk i Utflytterlister og i emigrantlister til Amerika kan være et sted å begynne?Kan hende folketellinger i 1920 i USA kan hjelpe, om noen har tilgang til søk der?Lykke til! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved et raskt søk på Ellis Island fant jeg en Bernt Thorsen som dro fra Bergen til USa i 1914, men han kan jo ha kommet tilbake for å gifte seg med Hulda? Lenke Skal lete litt bedre. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen.Jeg lurer på hvor du har sett at det står fyrbøter og Amerika på Bernt. Prøvde 1900-tellingen uten hell.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om Bernt kan være en forkortelse for Bernhard, i så fall kan denne mannen passe bra med alder, Yrke, og Amerika? LenkeFortsetter å lete litt, men har ikke tilgang til folketellinger fra 1920, USA, dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen. Jeg kan opplyse at foreldrene til Bernt heter Thor Johnsen og Marie(født Olsdatter Rød).Jeg har lett etter hva som har skjedd med Bernt i lang tid. Han var bror til min oldemor.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Synes det bare ser ut som om Hulda har vært gift før for det står et 2-tall i venstre kolonne, her er hennes første giftermål Kragerø, Lysningsprotokoll nr. I 1 (1905-1918), Lysninger 1912, side 18. Permanent sidelenke: Lenke, helt nederst.På bernt står det 'gm 129' og på henne '129' - hva betyr det?Kan det være at det står 'fyrbøter... marinen' på yrket til Bernt? En mann mengeropppå siden er fyrbøter i marinen i Horten - synes det kan ligne...?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da tror jeg at jeg fant Bernt hos foreldre likevsl. Kaller seg Johnsen som faren: LenkeKan hende han brukte Johnsen og ikke Thorsen likevel senere. Her stemmer i alle fall både fars navn og mors navn og sønne fornavn og alder. :-) Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Synes det står noe om skilsmissebevilgning av 1918 men skjønner ikke det dersom Hulda ikke giftet seg med Bror Wigo Bengtson.Lurer på om hun kan ha giftet seg med en annen etter 1912?Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hulda og Bror Wigo får en datter i 1912, nr 3. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kragerø, Ministerialbok nr. I 13 (1887-1915), Fødte og døpte 1912, side 252. Permanent sidelenke: LenkeTil høyre her står at foreldrene ble viet i 1913.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk. Da får jeg lete videre for å se om de hadde flere barn før hun ble skilt fra Bror Wigo.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Dette har vel ingen betydning for spørsmålet ditt, men her er trolig Huldas far August Dehlin med sin nye familie i FT1900: LenkeKlarer ikke å finne noe på Ellis island eller andre steder...Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Kjempebra.Jeg kikket på Huldas fødsel og der står det at faren var født i 1874 mens det i denne FT 1900 står at han var født i 1855. Lurer nå veldig på om dette kan være samme mann med ny familie.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Om jeg ikke tar helt feil så er Hulda datter av August Dahlin f. 1877 Han i Oslo heter Dehlin.Faren til August kom fra Sverige. Jeg har funnet han i listen over 'Svensk innvandring til Kragerø på slutten av 1800-tallet.' DAHLIN, JOHAN MAGNUS FT-1891, Kragerø, Biørnsborgbakken, tellingskrets nr.5, husliste nr.21. Hovedperson, g., 1830, Toftedal, Sverige, skreddersvenn. G.m. Andrea Dahlin, f.1856, Høyvåg (Lillesand). Datter f.1876 i Kragerø. 3 barn til, bl.a. Wilhelm August Dahlin (f.1877) og Robert Joachim Dahlin (f.1885).Kirkebok nr.9, Kragerø, 1861.1886. Viede. S.72, 3/10-1877: Enkemann, skreddersvenn Jan Magnus Dahlin, f.1831, Edø sogn, Dalsland. Far: Anders Jonassen (yrke ikke oppgitt). G.m. Andrea Nikoline Ansine Andreasdatter, f.29/2-1856, Høyvåg. Far: Andreas Olsen, Sandøen (yrke ikke oppgitt).Jeg kommer muligens tilbake med flere opplysninger.Når det gjelder notatene om fyrbøter nevnt i den første lenken, så står det Andølingen 129. Jeg finner ingen ting om Amerika der.Mvh Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var fint at vi fikk avklart det med August Dahlin!På Hulda står det Andølingen 129, men på ham står det etter min mening 'Fyrbøter til sjøs. Amerika'. Men andre klarer kanskje å lese det bedre?K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk. Nå er jeg glad. Bernt og hans kone har vært et mysterium for meg. Har aldri klart å finne ut noe om hverken ham eller hans kone Hulda.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Ang. innlegg (7) så bodde de på Andølingen 129 som jeg skriver i mitt forrige innlegg. I manntallslister for 1925 bor de i Hovedbyen 129. som er på Andølingen. Det står en merknad om at Hulda er utflyttet til Skåtøy. Prøver å finne henne der i en annen liste. Når det gjelder Bent så ser det ut som det står død.Andrea Dahlin bor i 1910 på Bjørnsborgbakken 69 og i 1925 bor hun i Hovedbyen 176 som også ligger på Andølingen. Bernt Thorsen er i 1910 støperiarbeider og bosatt i Hovedbyen 96.Jeg kommer tilbake med flere opplysninger senere.Mvh Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Det er bare hyggelig å hjelpe.Her kommer litt til. Huset hvor Andrea bodde i 1910 sitter jeg å ser på nå. Det ligger i samme gate som mitt hus.Hovedbyen 176 er nabohuset til Baptist menigheten på Jøransberg, Andølingen. Mer om dette huset kan du lese i boka 'Jøransberg, Andølingen,Skippergata - en bydel i Kragerø' skrevet av Mads Olsen utgitt av Kragerø og Skåtøy Historielag. Du får sikkert lånt den på biblioteket.Hovedbyen 96 er et lite hus som ligger mellom Løkkebakken og torvet. Siden Bent var støperiarbeider regnet jeg med at han kanskje jobbet ved Gundersholmen jernstøperi i Kragerø. Jeg fant han i Årsskriftet for 2001 utgitt av Kragerø og Skåtøy Historielag. På side 132 står det om hvor arbeiderne var bosatt i 1900. Hovedbyen 96: Leieboer hos seilmaker Knud Larsen. Former Thor Johnsen, f.i Søndeled 1850. Datter Marie f i Kragerø 1880, Datter Anna f, i Kragerø 1882. Sønn Bernt f i Kragerø 1884.Det betyr at faren Thor jobbet ved Kragerø jernstøperi. Nok sikker Bent også gjorde. Muligens var han fyrbøter på støperiet også. Jeg skal finlese boka litt mer.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk for hjelpen. Imorgen skal jeg gå på biblioteket for å låne boken du viser til.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.