Gå til innhold
Arkivverket

[#71487] Hvordan registrere denne i Augustus, uviss far, to alternativer


Gjest Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Johan Rislaa

Lnr 5 gutter, hvordan registrerer jeg dette tilfellet i Augustus på en grei og oversiktlig måte? LenkeHåper på raskt svarMvh Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Røysland

Jeg ville ha satt farsfeltene tomme (evt. med !!), og ført de to mulige fedrene i merknadsfeltet. Å registrere dem som alternative fedre med @ virker noe søkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vi har i noen få tilfelle forsøkt å løse dette med å føre den ene faren i klamme parentes, dvs Ole [Hans] med beskrivelse av hva vi har gjort i merknad.Dette er etter min mening en bedre løsning enn !! fordi navnene blir søkbare.Å bruke @ er kanskje en like god løsning, eller bedre. Jeg ser ikke hva som skulle være problemet med @ så lenge man forklarer bruken.Å gjemme bort navnene i merknad er vel den dårligste løsningen mhp søk - det er søk som er avskriftenes viktigste funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Røysland

Min tanke med å foreslå å sette feltet tomt var vel at faren på en måte er ukjent, og at bruken av @-tegnet var forbeholdt usikre/tvetydige innførsler.Men hvis dette også kan brukes ved alternative personer er det greit for meg. :-)Et noe tilsvarende tilfelle fant jeg i kirkebok for Finsland 1887-1920 under Dødfødte, der det er oppgitt to anmeldere (1902, nr. 1): LenkeHer vil det da være aktuelt å føre opp begge navn, atskilt med @.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Den ideelle løsningen ville vært å kunne registrere to personposter i de nevnte tilfeller, f.eks to fedre, men jeg tviler på at noen er villig til å endre registreringsprogrammene for å løse et så sjeldent forekommende problem, men hvem vet ...Et argument for å bruke @ er at et AVANSERT søkeprogram allerede vil kjenne til betydningen av @ og behandle alternativene som to forskjellige navn, når @ brukes som allerede foreskrevet i Kyrre. Hvis bruken av @ utvides som beskrevet over trenger man heller ikke endre søkesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.