Gå til innhold
Arkivverket

[#71505] Bygdebok for Borgund MR?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

Erik Johannessen og Berit Olsdtr. bodde på Rødsetreitens 1777-1801. Barna var Ole f. 1777, Søren f. 1780, Rasmus f. 1782, Peder f. 1786. Berit var enke i 1801 heime med sønnen Erik.Jeg tror det er Peder som er i Brønnøy som tjener i 1801 og konf. 1804. Han kalte seg Peter Berg Eriksen da han ble gift i 1817 med Elen Kirstine Johannesdtr. Militaer rullene sier han ble f. 1784-1789 Røseth Synmøre.Peder og Berit fikk 4 barn og han hadde et uekte barn i 1806. I 1829 etter at Berit var død, flyttet Peder til Hammerfest.Hva sier ei bygdebok om Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Margaret.Jeg har sjekket Borgund og Giske gardssoga for å se hva det står om Erik og familien. Det var desverre ikke mye, men jeg tar med det som står.Side 270, bind 2, står det under Reiten (Ofte skrive Rødsetreiten, matrikkelform Reite): Ein utanbygds mann, Erik Johansen, d 1789 ca 45 år, bygsla halve gården i 1774, overtok heile då Jørgen Jonsen flytte, bygselbrev på resten i 1786. Kona hans heitte Berte Olsdtr, d i 1803 ca 45 år. Skiftebuet etter Erik var falitt.Det står ikke noe mer enn det, ingen av barna er nevnt.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.