Gå til innhold
Arkivverket

[#71508] Angell


Gjest Olav Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Revheim Martinussen

Noen som vet hvem som var foreldre til Anna Catharina (Karen?) Angell født 1750 ? Hun var gift med Gerhard Wilhelm Geelmuyden Fleisher som var født i Ullensvang 1742. Etter hva jeg erfarer emigrerte de to til Velje i Danmark og fikk tre barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Hei Berit.Ja det er helt korrekt - har ikke sett at Johanson kommer som etternavn ... Her ser jeg at hans kone ikke er nevnt, gift i Danmark? jeg har ikke funnet henne der heller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har de samme foreldre, Gerhard skal ha blitt kancelliråd og byfogd i Vejle, og faren var født på Dragsholm, Sjælland og bodde på Hesthammer i Kinsarvik da Gerhard ble født (det skal stå en del om dem i S. H. Finne-Grønn: Abel, den store mathematikers slegt, 1899).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Takk Christian, skal forsøke å få tak i dette bokverket - håper at jeg finner noen om hans kone der.(PS: Jeg har 188 Arentz'er i min base helt tilbake til 1671...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Parret blev viet i Vor Frue kirke i København d. 22 juni 1774.Vielsen fandt sted hos professor von Aphelen. Det må være Hans von Aphelen. Kan det være en ledetråd ?Vor Frue 1722-1774, opslag 192.De 2 ældste børn blev født i Randers.Randers, Støvring, Randers Sct. Morten 1764-1789, opslag 197 og 207. Gerhard Wilhelm Gelmuyden Fleischer bliver her omtalt som rådmand i nr. 1578: Lenke stift-05.htm Gerhard Vilhelm Geelmuyden Fleischer&cd=2&hl=da&ct=clnk&gl=dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Gerhard Wilhelm Gelmuyden Fleischer blev begravet d. 3 marts 1784 i Vejle.Ved folketællingen 1787 blev enken kaldt Karen Angel. Hun boede i Torvegade med børnene Catharina og Johan. Det tredie barn Anna Laurentia var begravet 2 august 1780.Med i husstanden var: 'Anna von Aphelen Angels Enke - Huusmoderens Moder - 60(år) - Enke efter 1ste Ægteskab'AO skannede folketællinger: Vejle opslag 13.Kan det tænkes, at Anna von Aphelen, gift Angel, var søster til Hans von Aphelen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Efter folketællingen ovenfor skulle Karen Angels mor jo være Anna von Aphelen.. gift med en Angel. Jeg ved ikke hvilken Angel, det kan have været.Ved folketællingen 1801 boede Karen Angel i Odense. Hun var da gift med Andreas Rosteen Lindved, Borgmester, Byfoged og politimester. De boede på Store Torv sammen med Karen Angels datter Cathrine Wilhelmine Gelmuyden Fleischer, 25 år gl.Sønnen Johan Sechmann Fleischer blev 30 september 1810 viet til Karen Marie Kiær i Vor Frue kirke i Odense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Orlogsmuseet i København har på deres hjemmeside søofficeren Peter Schønnings dagbog. Han var bror til Helena Dorothea Schønning, som var gift med professor Hans von Aphelen.Her står: 'Den 22 juni 1774. Havde en jomfru Angel, en søsterdatter af Professor von Aphelen, bryllup her i byen med kancelliraad Fleischer, der tilforn var lieutenant men nu var bleven raadmand og byskriver i Randers. Hun havde alt i en del aar været i huset til von Aphelens'http://www.orlogsmuseet.dk/sch/start1774.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Ifølge Dansk Biografisk Leksikon var faren til professor Hans von Aphelen - og dermed Anna von Aphelen - klokker i Nærøy.NST 20:18 har en artikel om en klokker Hans Johansen von Aphelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

NST-artikkelen nevner hans eksistens kun i en fotnote der det ser ut som han er gift med en Dorthe (Bech). Et par andre personer innefor mitt interesseområde er nevnt i artikkelen (av byrettsdommer Kjeld Bugge), de detaljer artikkelen inneholder var ALLE feil vedr. nevnte 2 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

og før det også dukker opp, PHT 1881 eller 1897 gir heller intet svar på spørsmålet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

En oplysning fra Peter Schønnings dagbog:'7 april 1779. Blev professor von Aphelens ældste broder Poul von Aphelen, som længe havde været hos ham i huset byfoged og byskriver i Øster Risør i Norge'Da professor og justitsråd von Aphelen blev begravet d. 7 august 1779, omtaler Schønning en søstersøn Angel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Ifølge denne artikel var forældrene til Hans von Aphelen - klokker og skolelærer Hans von Aphelen og Karen : Lenke Du kalder temaets hovedperson Anna Catharina (Karen?). Jeg har kun set hende omtalt som Cathrine(Catharina) og Karen.Hvorfra stammer oplysningen om ANNA Catharina ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Geelmuyden

Jeg svarer her på mail-spørsmål fra Berit Frank Pagh, som spør om kilden for navnet Anna Catharina Angell.Jeg har ikke selv undersøkt denne delen av slekten Angell, men fant dette navnet i et eldre manuskrift om slekten Geelmuyden, skrevet av Ola Stang Geelmuyden i 1923.Jeg gjør ellers oppmerksom på at det ved universitetsbiblioteket i Bergen finnes et eldre, lite manuskript om slekten Angell. Jeg kan ikke si mye om manuskriptet, siden det er 30-40 år siden jeg så det.Forøvrig er jeg tipp-tipp-oldebarn av Peter Lorentzen Angell (1792-1856),kjøpmann, senere tredreier. På min nettside www.Geelmuyden.info vil du finne hans og hans kones forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Revheim Martinussen

Takk, Knut. www.Geelmuyden er en imponerende side! Jeg har vært ofte inne på den, men blir liksom aldri ferdig med mine besøk der. Jeg har flere aner som er med i diverse filer i din base, men med nevnte Anna Cathrine har jeg møtt 'veggen' over alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Mon ikke det er Karen Angels mor, der er indført her i Sct knuds kirkebog ? Alderen her passer med alderen ved folketællingen i 1787.Odense, Odense Sct. Knud 1798-1814, opslag 556:1801 28 Januar: 'Madame Angel hos Borgemester Lindved i 1ste Part Jord, ved Kammer-Raad Holms Gaard 73 Aar''Ved Kammer-Raad Holms Gaard' er familiens adresse.Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.