Gå til innhold
Arkivverket

[#71513] Johannes Zachariassen død 1846 Storvollen, Nord-Rana


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Samme som nr 71511 - skulle ligge på Nordland.Johannes Zachariassen giftet seg med Anne Helene Larsdatter fra Sør-Dunderlandet i 1844, se nr 28 nest nederst: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005670168.jpg>LenkeDer står at far til Johannes var Zacharias Eliassen Quanbekmoen (Rabben), men jeg lurer på om dette er riktig. Zacharias Eliassen døde 17.april 1825 -skifte Kvanbekkmoen. Ingen sønn Johannes er oppført der.I mil.ruller Nord-Ranen finner jeg bare en Johannes Zachariassen. I 1835 er han da 13 år, sønn av Zacharias Andersen Quandbechmoen (gift Beret Johannesdatter fra Storvollen). Jeg har notert at Zacharias Andersen døde ca 1864, men finner ikke noe skifte på ham.Jeg har gjennomgått kirkeboka for Hemnes/Mo og kan bare finne en Johannes Zachariassen, det er sønn av Zacharias Andersen som nevnt, født 12.mars 1819, døpt skjærtorsdag s.år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Dersom du slår opp vielsen i kirkeboka, får du oppgitt Z. Andersen som far - nr.24: LenkeDa er det klokkerboka, som du viser til, som er feil. Man ser for øvrig at Z. Eliasen er oppført som brudgommens far også på neste par.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk for det. Dermed er saken oppklart. Ser i klokkerboka som jeg viste til at Hans Zachariassen 29 år født Nedre Hjertaas ble gift med Ingeborg Anna Erichsdatter (fra Vefsn ?), hans far Zacharias Eliassen. Så spørs det om farens navn kan være feil også her.Ifølge gardshistoria har verken Zacharias Eliassen eller Zacharias Andersen sønnen Hans. De har begge barn født og døpt i 1815.I kirkeboka Hemnes/Mo finner jeg Hans Zachariassen 18 år konfirmert i 1833, Han oppgis å være født Nedre Hjertaas Saltdalen, mor Marit Christophersdatter. Se nr 26. LenkeHans er vel døpt i Saltdalen. Har ikke sett nærmere på det.Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ingeborg var fra Massingslettsetra i Rana. Når det gjelder Hans Zachariasens konfirmasjon, står det ikke oppført navn på verken hans far eller mor. Marit Christophersd. var nok mora til konfirmanten ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.