Gå til innhold
Arkivverket

[#71516] Søker etter Ole Martinius Olsen Bach


Gjest Torunn Bach
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Bach

Hei..er det noen der ute som kan hjelpe meg og finne Ole Martinius Olsen (Back /Bak)Bach f 23.10.1881 døpt 8.01.1882 Hemnes Kirke, men er konfirmert i Vågan Kirke 4.08.1896. Far Ole Johnsen Bach f i Orkdal.. Ole Martinius er far til min bestefar Aksel Bach som er f 06.07.1902.. Siste som er registret er i Kirkeboka på Hemnes over ektevidde 8.7.1910 av Jacob Klæbo Hansen og Ragna Emine Olea Larsen, der han er forlover for de sammen med sin bror Einar. der slutter alle spor.. Hvor ble han av? to av brødrene John og Anton jobbet på Stord og John flyttet til Larvik. Anton vet jeg heller ikke noe om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at dette er familie i 1900? LenkeDet er nevnt en Ole Olufsen Bak, her som skomager, men om det har noe med din etterlyste å gjøre er evl usikkert?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Bach

hei Litta og Gunn.. Takk for svar.. ja de brukte navnet Bak i 1865 og 1875 og ble vel lov og bruke Bach på 1900 tallet en gang Johan Bach bror til Ole Martinius finner jeg i Trondheim i 1900 tellinga....min bestefar ble døpt Olsen men tok Bach navnet rundt 1940 tror jeg. Han var ett uektebarn som det het den gangen og vet ikke noe om sin far Ole Martinius.. han traff sine besteforeldre når han sto til konfirmasjon på Hemnes, da bode han vist hos de.. det er rett familie dere har funnet.. Ole Johnsen Bach er f 21.8.1852 Bak i Orkdal far er John Olsen bach f.3.7.1820 Bak i Orkdal sønn av Ole Jonsen f.1791 Megaard i Orkdal og Johanne Christophersdatter Bach f.1790 Bach i Orkdal.. den John f. 1851, dere har funnet er sønn av bror( Christopher Olsen Bach f1817) til John Olsen Bach, så det er slekt... Ole Martinius hadde mange søsken Johan Oliver f.1.2.1880 Hemnes.. Anton 16.10.1883 Skarven døpt i Vågan 15.6.1884.. Einar f. 1890 døde 1911..Karen f. 7.8.1878 Hemnes giftet seg med Karl Oskar Lund og de emigrerte til Amerika i 1905, finner de på emigranter fra Trondheim( hun og de to barna Karen f. 1904 og Karl f. 1905), men mannen er ikke med og vet heller ikke om det fortsatt er slekt i Amerika.. har funnet ganske mye om slekta men står fast i hvor Ole Martinius er blitt av.... Mulig vi er i slekt med Ole Christian Bach fra Sandefjord for familie likhet med en onkel er der... kansje hans Oldefar er vår Ole Martinius... mye på en gang dette her , men håper fortsatt på å finne han ...og takk igjen.. mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Bach

Hei Gunn. nei dette er ikke bror til Ole Martinius, men er i familie,dette er sønn til Christopher Olsen Bach. Johan Oliver er gift med Cesilie Dahl Takk for hjelp MVH Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Bach

Johan Oliver bodde i Møllebakken i Trondheim i 1900 tellinga med kone og deres sønn Arnold, har kontakt med Johan Oliver Bachs slekt i Larvik, de hadde noen få opplysninger ,men viste ikke noe om Ole Martinius. han er og blir borte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Da vet du jo mer ;-)Da er det ikke han som er nevnt i #13, for den Anton er ikke gift.Ser at hun het Laura Hansine Kristine Olsen f. 1883.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Bach

Hei Litta og Gunn. Nei det var nok ikke den Anton i # 13. Og jeg vet en del om slekta men ikke kar om og finne Ole Martinius. Og det er bror du har funnet i 1900 telling for Trondheim.. Takk igjen Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Bra at noen får tingene på plass, Carsten!Jeg gjorde en slett jobb ved ikke å sjekke dataene skikkelig ved vielsen i Korskirken, hvilket bare viser at man ALLTID skal dobbeltsjekke opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Her er for øvrigt vielsen: Permanent sidelenke: LenkeDa er det nok også en viss sannsynlighet for at også Ole benyttet Bach-navnet og det gjør jo letingen litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Bach

Hei Carsten og Litta.. Tusen takk for opplysningene :-) viste at Anton giftet seg i Bergen og jobbet dammen med sin bror Johan der. Men viste ikke at han emigrerte til Amerika. Og at han fikk en datter.. Takk:-) da må det vel være muligheter for og finne Ole Martinius også:-)? Lurer på om de fortsatte og bo der? Fins det slekt der borte?? Hans søster karen eller Kaja emigrerte jo i 1905.. Takk takk utrolig artig dette her.. Mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Bach

Aksel er født 06.07.1902 i leirfjord døpt på hemnes mor Julianne Adolsdatter og Ole Martinius Bach.. vet julianna jobbet i Sulitjelma?? (riktig stavet??) og der traff ho ole og ble med barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Bach

har sett på lenken Carsten, ja muligheten er jo der da.. de andre brødrene jobbet vel også i gruver på Stord ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.