Gå til innhold
Arkivverket

[#71521] Mads Kjellsen .Stange.Hedmark


Gjest Jonny Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Kristiansen

Hei!Lurte på om noen har opplysninger om Mads Kjellsen født 1760 på Tangen i Stange Kommune i Hedmark Fylke.Finner ikke ut av hvor han ble av etter 1825.Har tråla døde i Stange,men der finnes han ikke.Håper på at noen vet noe om han. Vennlig hilsen Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har til nå ikke greid å finne dåpen til Mads Kjellsen i Stange 1760?Her er vel da vielsen til den mann i rett alder som Berit har nevnt i 2. lenke: LenkeHeller ikke i mine gamle Stangebøker har jeg finnet Mads Kjellsen, men her mangler opplysninger om mange husmanns-slekter.Om du har fødsel og dåp til Mads, hadde det vært fint om du la inn lenke til kirkeboka :-)Mvh. Gunn Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du nevner spor etter 1825. Da lurer jeg på hvor du har funnet han i 1825? Eneste mann med tilsvarende navn i 1801-tellingen fra Stange, er han som Berit har pekt på i feil alder? Jeg har heller ikke funnet han i utflytterlister og under døde på de kilder som er digitalisert under Stange.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kiel Olsen og Mari Olsdatter gift 25/10-1750.Stange Barn: Ole Kielsen døpt 18/7-1751 Saastadeie Malene Kielsdatter døpt 28/12-1753 Saastadeie Anders Kielsen døpt 9/5-1756 Dillerudeie Mads Kielsen døpt 18/5-1760 Refsaleie. Det ville være greit hvis Jonny kunne gi oss navnet på barnet han har som utgangspunkt. Det kan se ut som at han som er 41 i 1801 kan være den rette men han er ikke gift i Stange og barna er heller ikk født der...Trenger mer fakta for s finne rett Mads....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Kristiansen

Hei igjen!Poenget med denne etterlysningen er å prøve å finne ut når og hvor Mads Kjellsen døde.Her er en del lenker som viser Mads og familie og min forbindelse er gjennom hans datter Mari: Digitalarkivet1801-telling for 0417 StangeDatabaseveljar | Same område | 1801 | 1865 | 1875 |Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9116&idx_id=9116&uid=ny&idx_side=-29>Lenke Permanent bildelenke: Lenke 1900 | Søk i alle basar | -Skanna kyrkjebøker Tidlegare gardssøk Funne A Amt Prestegjeld Sokn By Bydel Gate Gard/hus Merknad B er lik børjar på børjar på, vis inneheld inneheld vis C 1 gorovangen 1 Nytt gardsøk A Amt Prestegjeld Sokn By Bydel Gate Gard/hus Merknad B er lik børjar på børjar på vis inneheld inneheld vis alle ord (vis) C Nytt personsøk A Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Merknad Kjønn B er lik børjar på børjar på vis inneheld inneheld vis alle ord (vis) CDu vil no sjå postane som oppfyller søkekravet nedanfor. Du kan både setja opp nye krav og forandra dei du alt har lagt inn.Fann 5 av 3935 personar på 1 forskjellige gardar (viser 1 - 1)Kvar side nedunder viser maskimalt 10 funne postar. Du kan bla mellom desse sidene ved hjelp av knappane over. Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus 58 Hedemarken Stange Stange GorovangenNummeret på postane ovanfor er ei lenke. Trykkjer du den får du nedanfor sjå garden/huset/hendinga til denne posten. Amt Prestegjeld Sokn Gard/hus 58 Hedemarken Stange Stange Gorovangen Nytt hushald Førenamn Etternamn Hushaldstill. Alder Sivilstand Yrke Kjønn 898 * Mads Kjelsen Mand 51 Begge i 1ste ægteskab Nyebygger med jord M 899 Johanne Olsdtr Hans kone 45 Begge i 1ste ægteskab K 900 Kjel Madsen Deres børn 16 Ugift M 901 Ole Madsen Deres børn 7 M 902 Anders Madsen Deres børn 4 MDigitalarkivet 2009. Rettar til databasen: Digitalarkivet. Versjon frå 14.01.2009. Talet på oppslag: 15298 (87 i dag) WebCens © Jan Oldervoll 1998-2009Framsida | English | Kontakt | Debatt | Ordlista | Nyttige lenker | Hjelp Sidan 23.1 1998: 171.993.721 sider. I dag: 69675. Økt nr 2536 i dag. Sider nedlasta i denne økta: 6. Tid pålogga: 00:00:39. Søketid: 0,04 sekund.Permanent sidelenke: Lenke Permanent sidelenke: Lenke Permanent sidelenke: Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg har forstått poenget!!! Grunnen til at jeg spurte om din forbindelse til Mads er at det er 2 Mads Kielsen i 1801. Den Den du nevner i Stange har ingen datter Mari det jeg kan se. Den andre som Berit nevner har en datter Maria (blir ofte til Mari). Kan du nå si hvem av dem som er rett? .Jeg håper du nå skjønner hvorfor jeg spurte, prøver bare å hjelpe deg.Jeg ville ikke bruke tid på å finne dødsdato for feil Mads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Kristiansen

Hei igjen!Mads Kjellsen fra Gorovangen ,Tangen i Stange var som jeg har prøvd og vise lenker til i innlegg 7 gift først med Johanne Olsdtr. i 1784.I 1801 er de nybyggere på Gorovangen.I 1814 dør Johanne ,og Mads gifter seg på nytt samme året med Kari Eriksdtr. De får flere barn sammen ,og i 1820 blir Mari født.Etter det så er det vanskelig ,men såvidt jeg kan se så står ikke Mads oppført som død når Mari blir konfirmert.Ellers er det og nevne at Mads i folketellingen i 1801 er oppført som 51 år mens han ved giftermålet i 1814 er oppført med 43 år.Vh.Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager at jeg ikke så dåpen til Mari, men (7) er veldig uoversiktlig.Alderen til Mads blir er altså feil i 1801, men også feil i 1814 om han ble født i 1760. Mads kan godt være død da Mari ble konfirmert selv om det ikke står i konf. Jeg antar at Mari tidligst ble konf. i 1834, og da ville jo Mads ha vært 74 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her døpes sønnen til Mads og Johanne i Stange 1785: LenkeSe s. 166, dåp nr. 2. v. side i kirkeboken.Litt merkelig at alder på sønnen stemmer så bra med folketellingen 1801 :-)Her er nevnt Langholte som gårdsnavn det året.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Det er bare èn Mads Kjeldsen som er registrert som døpt i kirkebøkene for Stange i perioden 1745 - 1762. Og han blir født på Refsal-eie 18.5. 1760: LenkeDet er nok trolig at FT 1801 har feil årstall på Mads Kjeldsen.Når det gjelder innførsler i Stanges kirkebøker har den store mangler når det gjelder døde. Om Mads ikke har flyttet ut vil du trolig ikke finne ham som død. Iallefall finnes det ingen Mads Kjeldsen registrer som begravet i perioden 1760 - 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mads Kieldsen og Johane Olsdatters sønn Ole er døpt her i Stange 1794, se høyre side , nederst i venstre rubrikk: LenkeOgså han er ført med rett alder i 1801-tellingen. Fortsatt er nevnt Langholte som gårdsnavn. Vel en husmandsplass under gården Holte?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Kristiansen

Hei igjen!Takk for hjelpa og kunsten var fin den.Jeg regner med at dødsåret og datoen ikke er innført da.Så da er det å anslå året etter når sønnen tok over Gorovangen.Nok en gang takk for utvist interesse. Vennlig hilsen en utvandra hedmarking Jonny Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Så det er slik det henger sammen med Mari ja, datter fre ekteskap nr. 2. Mari er forøvrig konfirmert 9/10-1836. Finner ikke Mads død til og med 1852. Dødslistene er jo også litt mangelfulle.... Hadde du bar opplyst om det andre ekteskapet og datteren derfra med en gang så hadde vi sluppet mye leting.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her er a Mari i 1865: LenkeMari gift 9/6-1851 i Ottestad kirke med Niels Olsen. Første barn Oline f. 11/3 døpt 19/10-1853 Atlungstadeie, Ottestad. Fant ikke Kristian i farten. MEN: Mari fikk også en Uekte Mari Olsdatter f.27/1 døpt 7/5-1843 Gorovangen med Ole Eriksen, Raavangeie. Denne Mari ble begravet 11/6-1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.