Gå til innhold
Arkivverket

[#71523] Etterlysning etter slekt i Wisconsin - USA


Gjest Villy Hågensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Villy Hågensen

Hei,Har i flere år letet etter hva som skjedde med noen i min familie som reiste til USA i 1903. Denne delen av familien forsvant helt. Er det noen som kan hjelpe til?Edvard Martin Klæbo Pedersen Født 1 Apr 1882 Tomeidet, Tomma, Dønnes, NordlandHans kone: Kristine Petrine Tønder Pettersdatter, f. 30 Sep 1877, Husby, Tomma, Dønnes, NordlandDeres datter: Anne Henriette Normann Pedersen, f. 29 Jan 1902, Husby, Tomma, Dønnes, NordlandImmigrasjon: 21 Sep 1903 Baldwin, St. Croix, Wisconsin, USAMvh Villy Hågensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg har funne to Anna H som er f. på den 'rette' datoen.Dei fann eg i SSDI(Social Security Death Index), så gjekk eg til Folketeljinga og søkte etter den eine, og det er absolutt mogeleg at ho er den rette Anna: ANNA H BIERMAN f.29 Jan 1902 d.10 Apr 1990 56258 (Marshall, Lyon, MN)Ho bur saman med familien sin i Lyon Co i 1930.Eg ser av ditt innlegg at ho kan ha heitt Peterson e.l. til etternamn, og saman med henne og mannen og alle barna(6), bur det ein Peter Peterson, som er brother in law. Sidan mannen hennar heiter Biermann, så er det nok bror hennar.Det du no må gjera, er å finna tak i obituaryen (nekrologen) til denne Anna, då kan du mykje mogeleg få bekrefta om det er rett.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Her er forresten FT frå MN, så kan du sjå sjølv, dei står heilt nederst. Ser at namna på barna _kan_ matcha med namna på, iallfall far til Anna:

bilete7421.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905Name: Edward Pederson Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: Pierce Residence State: Wisconsin Locality: Gilman Birth Location: Norway Marital Status: Married Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1882 Relation: Head Spouse's Name: Christina Line: 11 Roll: CSUSAWI1905_22Household Members: Name Age Edward Pederson 23 Christina Pederson 27 Anna Pederson 3Denne familien kan passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Hågensen

Hei Mariann og Hanne Line,Takk for raskt svar og godt arbeide. I 2005 var jeg med i et slekstprogram på NRK, og de klarte ikke å komme opp med de opplysninger dere her presenterer. Imidlertid kom de opp med mye annet vedrørende andre personer av min familie som emigrerte. All ære til NRK for det.De opplysninger dere her har presentert meg nå er oversendt til Minnesota / Wisconsin. En inngiftet person i min familie (Hermod) er på ferie i USA akkurat nå og reiser mellom Baldwin, Iron River, .. Minnisota, ..kort sagt, besøker familien i USA. Vi har ei 'nøtt' til som vi har arbeidet med i mange år. Så fort Hermod kommer seg til Norge (Lofoten) vil vi begge gjerne få ta en kontakt med dere begge 2 igjen. På nytt igjen takk for både raskt og godt arbeide, og jeg mener personlig at det som presenteres ser helt riktig ut.Direkte mail til meg: villy_hagensen@hotmail.comMvh Villy Hågensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Hågensen

Hei,Joda, nå er vi i mål, og også gåten om Nora kan kanskje nå bli løst. Dette er rett Anna. Se utskrift fra Death index for Minnesota. Helt korrekt stavet navn, fødselsdato, og hennes mors pikenavn (Ane). Har også utskrift fra Minnesota folketellingen for 1930, og hun har 6 barn. 4 jenter og 2 gutter. Siste er født i 1930 (3 mnd gammel ved folketellingen). De andre er i alderen fra 9 år og nedover. Hei igjen,Har hentet ut opplysninger fra death index for Minnesota. Dette er korrekt person. Hele navnet er riktig (Anna Henriette Norma(n)), fødselsdato er riktig, og min oldemor sitt pikenavn er riktig. Konklusjonen er at gåten er løst. Tusen takk skal dere ha for hjelpen. Hermod er nå faktisk i området, så det blir spennende om han tar kontakt. BIERMAN, ANNA HENRIETTA NORMA Date of Birth: 29 Jan 1902 Place of Birth: OUT OF STATE Mother Maiden Name: LARSON certid# 1990-MN-010161Date of Death: 10 Apr 1990 County of Death: LYONMvh Villy Hågensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Bierman, Chas EdwardDate of Birth: 07 Oct 1926 Mother Maiden Name: Peterson certid# 1926-15528 County of Birth: Lyon-Bierman, Dorathy MaeDate of Birth: 10 May 1932 Mother Maiden Name: Peterson certid# 1932-13922 County of Birth: Lyon-Bierman, Irma NettieDate of Birth: 13 Jan 1924 Mother Maiden Name: Peterson certid# 1924-16467 County of Birth: Lyon -Bierman, Luella NormaDate of Birth: 12 Jul 1922 Mother Maiden Name: Peterson certid# 1922-17131 County of Birth: Lyon-Biermann, Mary MillerDate of Birth: 04 Jul 1925 Mother Maiden Name: Peterson certid# 1925-15787 County of Birth: Lyon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Curtis Charles Bierman Birth Date: 15 Jan 1950 Birth County: Lyon Father: Charles Edward Bierman Mother: Lavonne Phoebe Kiel File Number: 1950-MN-007699-Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Ladonna Joy Bierman Birth Date: 2 Sep 1951 Birth County: Lyon Father: Charles Edward Bierman Mother: Lavonne Phoebe Kiel File Number: 1951-MN-070059-Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Dianne Lynn Bierman Birth Date: 10 Feb 1953 Birth County: Lyon Father: Charles Edward Bierman Mother: Lavonne Phoebe Kiel File Number: 1953-MN-022212-Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Craig Preston Bierman Birth Date: 12 Apr 1957 Birth County: Lyon Father: Charles Edward Bierman Mother: Lavonne Phoebe Kiel File Number: 1957-MN-011786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Mary Jo Ann Thompson Birth Date: 5 Apr 1945 Birth County: Lyon Father: Richard Blockett Thompson Mother: Mary Miller Bierman File Number: 1945-MN-000536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Minnesota Birth Index, 1935-2002Name: Anna Marie Coker Birth Date: 7 Feb 1947 Birth County: Lyon Father: James E. Coker Mother: Louella Norma Bierman File Number: 1947-MN-032654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villy Hågensen

Hei dere,Dere er fantastisk og all informasjon fra dere er videresendt til Minnesota og Hermod. Det som er vår jobb nå er å ta kontakt. Vi diksuterer hvordan vi skal gjøre dette nå. Til informasjon var det tre søsken, med kjæreste, og-eller ektefeller, som emigrete i perioden 1895 til 1903. Anna Zahl Pedersen f. 1876, Albert Pedersen f. 1878 (min oldefar) og Edvard Pedersen f. 1882. Min olderfar returnerte til Norge for å hente min oldemor og min bestemor. Han døde imidlertid i Norge (1907) før han fikk med seg sin familie over til USA. Det er grunnen til at vi bor i Norge pr. i dag.Hva som skjedde med både Anna, og selvfølgelig min oldefar Albert, vet vi tilnærmet alt om. Også hvor de er begravd og når de døde. Edvard derimot forsvinner etter ankomst til USA.Edvard, Kristine og deres barn Anne (a) har vært en gåte for oss i mange år. Også den ene datteren til Anna er for oss en gåte. Vi følger henne frem til ca. 1920 og så forsvinner hun. Vi har bilder, informasjon via amerikabrev, om hele opp oppveksten hennes, men ca. 1920 forsvinner hun.De etterkommere som vi har kontakt med i USA vet heller ikke hva som har skjedd med henne (Nora). Siste bilde er tatt i Baldwin i Wisconsin der hun står forann en bil sammen med en for oss fremmed mann. Hun har da rukket å bli et stykke opp i teenage. Vi har i brev fra hennes onkel i fra 1919 også opplysninger om at hun har sluttet på skolen og at hun arvet etter sin far ca. 1000,- dollar og at det var mere penger å hente for henne i en bank i Norge, på Nesna på Helgeland.Jeg kan komme med nærmere informasjon vedrørende Nora så snart jeg finner frem til dette, samt har fått diskutert dette med Hermod, som dere vet nå er i Minnesota / Wisconsin og besøker slekt. Han er tilbake i Norge rundt den 20. august.Så langt får dere har hjertelig takk for all den fantastiske hjelp dere har gitt familien vår i anledning oppsporing av hva som skjedde med Edvard, Kristine og Anne (a). Vi setter umotelig pris på det, og regner nå med at vi får hele historien i detaljer så snart vi er blit 'dus' med våre nye slektninger i USA.Mvh Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Marriage IndexMN County Certificate # Date Groom's Name Bride's NameLYON P-330 6/5/1948 BIERMAN, CHARLES EDWARD KIEL, LAVONNE PHOEBELYON J-262 2/11/1920 BIERMAN, EDDIE CHARLES PETERSON, ANNA HENRIETTA NORMA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Social Security Death IndexName: Louella N. Coker SSN: 504-22-2035 Last Residence: 75077 Lewisville, Denton, Texas Born: 12 Jul 1922 Died: 22 Oct 2005 State (Year) SSN issued: South Dakota (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Marriage Index MN County Certificate # Date Groom's Name Bride's NameHENNEPIN 753 0335 3/7/1964 SILVIA, ARTHUR PAUL BIERMAN, DOROTHY MAY-U.S. Public Records IndexName: Dorothy Mae Silvia Birth Date: May 1932 Phone Number: 831-9747 Address: 3124 Oakallar, Tampa, Florida 33611-1201 (1987) [300 John Nance, Austin, Texas 78704]-U.S. Public Records IndexName: Arthur P Silvia Phone Number: 831-9747 Address: 3124 W Oakellar St, Tampa, Florida 33611-0701 (1987) [300 John Nance, Austin, Texas 78704]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Villy Hågensen

Hei dere,Som sagt har jeg en venn som var i USA i den tiden jeg etterlyste Anna Henriette og hennes skjebne. Nå som denne skjebnen er klarlagt er vi evig takknemmelig til både Mariann Stokken og Hanne Line Osberg.Som sagt tidligere var Hermund i USA i perioden og er nå i Norge, nærmere bestemt i Lofoten. Han vil gjerne ha kontakt med dere. Hermund besitter et relativt stort nettverk i USA av slekt og venner, og Minisota og Wisconsin er de plasser han besøker ved reiser over til 'uniten'. Kan dere ta en kontakt med han på følgende e-postadresse: herop@online.no da han gjerne vil ha kontakt med slike dyktige personer som dere to. Dere skal bare hilse fra meg i så måte. Vi har som sagt tidligere flere saker vi arbeider med, men har stort sett hentet inn alt av opplysninger vedrørende vår familie og emigrasjon - imigrasjon USA.Villy Hågensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.