Gå til innhold
Arkivverket

[#71526] Karl Bredesen Grue Solør


Gjest unni høgberg johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest unni høgberg johansen

Jeg finner ham ikke,tror sønnen het Harald Bredesen født i Kirkenær? Grue/Solør Noen som kan hjelpe meg Mvh Unni Høgberg Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest unni høgberg johansen

Harald Bredesen født den 28/7-1884 død 24/3-1960 begravet den 2/4-1960 i Hakadal Mvh Unni Høgberg Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg fant samme som deg, Ann Mary, men jeg stusser: Hvis faren heter Karl bør vel gutten hete Karlsen på denne tiden? Ihvertfall i kirkeboka? I 1900-tellingen kan han ha tatt farens etternavn, hvis det var Bredesen.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest unni høgberg johansen

Harald Bredesen ble gift med ei som het Agnes Sundet fra Vemundsjøen(hun hadde en bror som het Trygve). Ja ettersom Harald heterBredesen til etternavn,er det jo logisk at hans far skulle hett'Brede' :-) Er så mange navn å huske på,så noen ganger hender det at det kan gå litt surr i navnene.Denne Bredesen familien er samme slekt som Tønnes Bredesen'Ulabrand',det er skrevet bok om Tønnes og Oline Bredesen.Jeg prøve å hjelpe en venninne med dette skjønner dere,hun vet nesten ingenting om familien sin Unni Høgberg Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Bredesen-folket i Solør var en storbondeslekt som antok etternavnet Bredesen mye tidligere enn 'vanlige folk' antok slektsnavn. Så hvis han er av denne slekta, står han nok som 'Bredesen' i kirkeboka selv om faren het Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Ops, overså (10). Da er jo lenkene i innlegg (5) til de riktige opplysningene.Så var det Agnes, da. Vemundsjøen er vel i Åsnes? Og nå har vi jo fødselsdatoen hennes, så da burde hun være mulig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Unni,Det er nok riktig mann Ann-Mary fant i (5), for ved giftermålet mellom Harald og Agnes står faren hans oppført som Brede Håkonsen i kirkiboken i Hof, Ministerialbok nr. 10 (1878-1909), Ekteviede 1907-1909, side 241. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4737&idx_id=4737&idx_listetype=vi&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-28>Lenke. Da tror jeg ikke han er av den store 'Bredesen-slekta' som nevnes i (11).Her er også Haralds konfirmasjon: Revholt i Grue, Ministerialbok nr. 14 (1898-1915), Konfirmerte 1900, side 64. Permanent sidelenke: LenkeLurer på om dette kan være faren til Harald Lenkeog foreldrenes giftermål Grue, Ministerialbok nr. 12 (1881-1897), Ekteviede 1884, side 262. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest unni høgberg johansen

Hei Kristinn. Det du skriver her er helt korrekt,jeg har snakket med Brit hun som jeg forsker for og hun kjente igjen Håkonsen,takk til deg også Ann-Mary:-) Hilsen Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det var hyggelig! :-)Du skriver i (9) at dette er samme slekt som Tønnes Bredesen:'På 1950-tallet var det bare en fanteskøyte uten motor igjen på Sørlandet. Eieren av denne skøyta het Tønnes Bredesen, far til 11 unger, og en av de mest kjente sjøfantene her i landet på 1900-tallet. Tønnes hadde 4 skøyter mellom 1924 og 1954, og først i 1956 flyttet han og kona Oline i land etter 33 års samliv til sjøs. Tønnes døde i 1964, Oline levde helt frem til 1987. Noen ”motorfanter” holdt koken til utpå 1960- tallet, men mot slutten av 10-året hadde de fleste av dem blitt fastboende. Også på Vestlandet, i Trøndelag og Nord-Norge, ebbet det ut med båtfanter i første halvdel av 1960-årene.'Han er vel ikke samme mann som 'Ulabrand' som var los i Ula i Vestfold - http://no.wikipedia.org/wiki/Ulabrand ?Hvordan er slektskapet der?Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest unni høgberg johansen

Hei Kristinn. Johan,det vil si den første som fikk dette navnet,ble født på skøyta'Ulabrand' på Saltrød ved Arendal i 1929.Han døde som baby. Osulv er en av 11 søsken(Dokkemann) blir han kalt,så er det Olaf Tønnes'Snodden' Gudrun Otilie'Tutta' Johan Sveinung'Påsan',han ble født ombord på Ulabrand i 1931. Tom Oliver'Grynet' Solveig Amanda,hun ble født ombord på Ulabrand i 1935 Tony Sofie kalt'Dokka' Anne Marie kalt'Båna' Synnøve Fredrikka kalt'Snusa' noen av søsknene Bredesen:-) Ja,en av de andre båtene som Tønnes Bredesen hadde het'Falken'. Sitter her nå med boka Utav Reisendes Folk foran meg,og her står hele historien om Tønnes Bredesen og hans familie:-) Fin bok Hilsen Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.