Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørg Brynildsen

[#71531] Hof / Åsnes Ole Christensen og Johanne Hansdatter - hvor fra og hvor til?

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Kersti Olsdatter 26 år ble 2.5.1824 gift i Åsnes med Jørgen Jørgensen. Hennes far var Ole Christensen. I FT 1801 finner jeg en familie på Flodberg, Ole Christensen og Johannes Hansdatter som har en datter Kersti Olsdatter på 5 år. Det er det nærmeste jeg kommer. Problemet er at jeg ikke finne igjen denne familien i Åsnesboka eller i kirkebøkene som er transkriberte. Jeg finner en Karj Olsdatter som døpes 29.7.1798 med disse foreldrene. Finner ikke igjen noen av barna som er nevnt i FT 1801 med disse foreldrene.Kan noen hjelpe meg med denne nøtta? Hilsen Bjørg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Kirsti 31/1 1796 Åsnes, h.side like over midten av siden. Ole Xstensen ...... og Johanne Hansdt. Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Brynildsen

Takk Berit. Kjempefint! Vanskelig å lese -- står det noe gårdsnavn? Bjørg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg tror nok at det er et gårdsnavn som står etter farens navn, og jeg tror det begynner med Lie?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Lurer på om det kan stå Lieberg fossen. I 1865 er det en gård som heter det i Åsnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Brynildsen

Takk for hjelpen, Berit. Hilsen Bjørg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ann-Mary Engum

Mulige søsken av Kirsti: (KUN fra FS)Anne,15 nov 1777,Løten: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100007706027&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hedm&juris2=Hedm&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hedmark&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeJohanna,1 jan 1779,Løten: LenkeHelvig,21 des 1788,Løten: LenkeBirte,4 feb 1781,Løten: LenkeChristen,2 mars 1783,Løten: LenkeOlea,døpt 6 feb 1791,Hof: LenkeInger,16 aug 1793,Hof:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Brynildsen

Takk Ann-Mary. Dette er nytt for meg. Nå skal jeg sjekke Løten også. Hilsen Bjørg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Sverre Søgaard

Ole Kristensen bodde nok i Libergfossen og var sikkert møller. Barna som blir født i Løten på adresser Finstad(-huset), Trostholhuset, Klæpakverna og Ådalen er alle steder med mølle. I Løten var tilføyelsen 'huset' brukt om flere møller. Ådalen hadde også møller som ble utbygd til Ådalsbruk jernstøperi. Jeg klarer ikke å finne ekteskapet mellom Ole og Johanne i Løten, men presten har ikke ført alle ekteskap i aktuell periode. En annen mulighet er at de også var innflyttere til Løten. Det er ingen av fadderene jeg klarer å forbinde sikkert med hverken Ole eller Johanne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Brynildsen

Takk Sverre. Godt å få hjelp fra noen med lokalkunnskap. Hilsen Bjørg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.