Gå til innhold
Arkivverket

[#71534] Offiserer etter 1814 - oversikter hvor ? (søker kaptein Jacob Apenæs f. 1819)


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg leter forgjeves etter flere opplysninger om kaptein Jacob Andreas William Tobias Apenæs f. 1819 - og gift med Sophie Nicoline Lemvig f. 1821 i Onsøy, men gift 1850 i Næs, Hedmark. Kilde: Lenke (side 216) og kirkebøkene i Næs og Onsøy.Obs. Word-dokument.Finnes det noen oversikter over offiserer etter Ovenstads ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Den linken du henviser til er en artikkel som er linket til min hjemmeside. Du finner mer stoff om du bruker sidens inngang.Se nederst på denne siden Lenke Der står også forfatter av artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Følgende opplysninger finnes i Gamle Slegter i Vestfold av Helge Sem Jacobsen s.113: J. Apenes f.8/10-1819 død 24/12-1909 i Oslo som sønn av kjøpmann Rasmus Christian Apenes og enkefru Petronelle Hofgaard f.Pettersen. Ansatt som secondløytnant 10/1-1840 utnevnt 6/5-1840, premierløytnant 1847, kaptein og divisjonssjef 17/8-1859, kompanisjef 1866 i 1. Akersh. infanteribrigade. Kommandant på Vardøhus festning 1866-68. Fra 1890 sto han som kompanisjef ved Hedemark landvernbataljon inntil han fikk avskjed med pensjon i 1897. Gift 7/4-1850 med Sophie Nikoline f.Lemwig og dtr. av premierløytnant Lemwig og Ragnhild Christine f.Trane. De hadde en (adoptiv?)datter Sophie Marie (Amundsen) Apenes (Zela) som kunstnernavn, som reiste til Amerika hvor hun ble gift med advokat Edgar O. Ashorn, de hadde en sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Følgende opplysninger finnes i Gamle Slegter i Vestfold av Helge Sem Jacobsen s.113: J. Apenes f.8/10-1819 død 24/12-1909 i Oslo som sønn av kjøpmann Rasmus Christian Apenes og enkefru Petronelle Hofgaard f.Pettersen. Ansatt som secondløytnant 10/1-1840 utnevnt 6/5-1840, premierløytnant 1847, kaptein og divisjonssjef 17/8-1859, kompanisjef 1866 i 1. Akersh. infanteribrigade. Kommandant på Vardøhus festning 1866-68. Fra 1890 sto han som kompanisjef ved Hedemark landvernbataljon inntil han fikk avskjed med pensjon i 1897. Gift 7/4-1850 med Sophie Nikoline f.Lemwig og dtr. av premierløytnant Lemwig og Ragnhild Christine f.Trane. De hadde en (adoptiv?)datter Sophie Marie (Amundsen) Apenes (Zela) som kunstnernavn, som reiste til Amerika hvor hun ble gift med advokat Edgar O. Ashorn, de hadde en sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Rolf,Tusen takk for din info. Dette løste problemet for meg. Rasmus Christian Apenes var kjent fra meg fra før, men kun med hans 2dre hustru som han ble gift med i 1850 (Anne Marie Sahlquist). Da Glemmen etterhvert dukket opp ved søk på faren, var resten bare å søke gjennom kirkeboken. Flott å få hans militære løpebane.Giftermålet med Petronelle (Hofgaard)Pettersen (jeg fant dem gift i Glemmen 28. nov. 1818) se [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7455&idx_id=7455&uid=ny&idx_side=-173>LenkeJacob Andreas William Tobias Apenæs ble født 8. sep. 1819 iflg LenkeJeg fant også hans bror (samme mor) Rudolf Christian Apenes i Glemmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.